مناعت طبع و تسلط بر موسیقی، ویژگی استاد تاج اصفهانی بود

علی اصغر شاهزیدی روز سه شنبه در مراسم سی و هفتمین سالگرد درگذشت استاد جلال تاج اصفهانی که در جوار آرامگاه او در تخت پولاد اصفهان برگزار شد، افزود: این هنرمند فقید از جمله هنرمندانی است که نه تنها در هنر موسیقی و آواز به عالی ترین سطح رسید، بلکه در زندگی خود همواره به برخورداری از اخلاق نیکو نیز معروف بود.

   

 

علی اصغر شاهزیدی روز سه شنبه در مراسم سی و هفتمین سالگرد درگذشت استاد جلال تاج اصفهانی که در جوار آرامگاه او در تخت پولاد اصفهان برگزار شد، افزود: این هنرمند فقید از جمله هنرمندانی است که نه تنها در هنر موسیقی و آواز به عالی ترین سطح رسید، بلکه در زندگی خود همواره به برخورداری از اخلاق نیکو نیز معروف بود.

وی اضافه کرد: مهربانی، عدالت خواهی و مردم داری تاج باعث شد تا دوستداران زیادی داشته باشد و امروز از تمام نقاط ایران در مراسم بزرگداشت او حضور پیدا کنند.

این هنرمند موسیقی با بیان اینکه تاج اصفهانی، هنر را برای ذات هنر و برای مردم دوست داشت، خاطرنشان کرد: این ویژگی بسیار ارزشمند است، زیرا موسیقی و همه هنرها قداست و ارزش دارند.

این مراسم به همت استاد علی اصغر شاهزیدی از شاگردان تاج و از استادان فعلی آواز، در جوار آرامگاه وی در تکیه 'سیدالعراقین' تخت پولاد برگزار شد.

غیر از اعضای خانواده تاج اصفهانی، جمع پرشوری از هنرمندان، نویسندگان، موسیقی دان ها، استادان و پیشکسوتان در این مراسم حضور داشتند که از جمله می توان به استاد ستوده، استاد دوانی، ملک مسعودی، طباطبایی، سعیدی، احمدی و حسن اکلیلی اشاره کرد.

در این مراسم هنرمندان و پیشکسوتانی از استان های دیگر از جمله تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل و مازندران نیز حضور داشتند.

تاج اصفهانی در سال 1282در اصفهان‏ متولد شد، پدرش شیخ اسماعیل معروف به 'تاج الواعظین' بود که تا حدی با دستگاه های‏ موسیقی سنتی ایرانی‏ آشنایی داشت.

این هنرمند در 10 سالگی نزد پدر و استادانی همچون سیدعبدالرحیم اصفهانی، نایب اسدالله، میرزا حسین عندلیب و حبیب شاطرحاجیبه به دانش اندوزی پرداخت.

وی به اشعار سعدی علاقه زیادی داشت و گزیده هایی از اشعار سعدی و دیگر شاعران را حفظ بود و هنگام اجرای آواز به تناسب زمان و محیط، از آن اشعار استفاده می کرد.

او از سال 1319 همکاری خود با رادیو را آغاز کرد و از 1328 به همکاری با رادیو اصفهان پرداخت و ضمن خوانندگی، سرپرست نوازنندگان رادیوی این خطه شد.

وی در رادیو اصفهان به اجرای برنامه هایی با تار اکبرخان نوروزی و برنامه آموزش گوشه های دستگاه های موسیقی ایرانی مبادرت می کرد.

در فهرست شاگردان برجسته تاج اصفهانی می توان از حسین خواجه امیری(ایرج)، علی اصغر شاهزیدی، محمدرضا شجریان، محمدتقی سعیدی ولاشانی، فضل الله شاه زمانی، سیدرضا طباطبایی کربکندی، علیرضا افتخاری، مرتضی شریف، ناصر یزدخواستی، رضا قرنیان اصفهانی، حمیدرضا نوربخش و نصرالله معین نام برد.

محمدرضا شجریان از استادان برجسته فعلی، تاج اصفهانی را اینگونه توصیف کرده است: شادروان تاج، مردی بود سلیم النفس و با مناعت طبع که هرگز در طول زندگی بخاطر مال دنیا و مسائل مادی به کسی کرنش نکرد و به این خاطر مدح کسی را نگفت و از همه تعریف و تمجید می کرد، شاید کسی بخاطر نداشته باشد که او حتی یک بار از کسی گلایه یا از کسی بد گفته باشد، او حتی اگر از کسی رنجش داشت، این رنج و آزردگی را با سکوت بزرگوارانه تحمل می کرد، تاج از استادانش با احترام فراوانی یاد و با دوستانش با مهربانی رفتار و حتی تا آخرین روزهای عمر به اغلب دوستانش سرکشی می کرد و با شاگردانش نیز مهربان بود و مانند پدری خود را موظف به غمخواری آنان می دانست.

تاج اصفهانی در بامداد 13 آذر 1360 در 78 سالگی در منزل پدری در اصفهان چشم از جهان فروبست.

در موسیقی آوازی ایران سه مکتب وجود دارد که عبارتند از: مکتب اصفهان، مکتب تبریز ، مکتب تهران.

در مکتب آواز اصفهان ادای شعر و تحویل آن به شنونده از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و به دلیل الزامات موسیقایی نباید خدشه ای به واژگان، مفهوم یا ادای شعر وارد شود.

منبع: ایرنا