شاهنامه دانشنامه اخلاقی است

مدرس دانشگاه و شاهنامه پژوه گفت: شاهنامه دانشنامه و دایره المعارف اخلاقی است و بسیاری از رهنمودهایی که در کتاب های روانشناسی نوین می بینیم در پندهای شاهنامه موجود است.

 

مدرس دانشگاه و شاهنامه پژوه گفت: شاهنامه دانشنامه و دایره المعارف اخلاقی است و بسیاری از رهنمودهایی که در کتاب های روانشناسی نوین می بینیم در پندهای شاهنامه موجود است.

«زهرا دلپذیر» دوشنبه شب در کارگاه «روش های انتخاب آگاهانه برای جوان امروز از زبان شاهنامه» در مشهد افزود: در صورت آشنایی نسل جوان با ابیات شاهنامه، بسیاری از ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی برطرف می شود.

وی با توجه به نظریه انتخاب ویلیام گلاسر، روانپزشک برجسته و بنیانگذار نظریه «انتخاب» به تحلیل و بررسی عملکرد شخصیت ها و قهرمانان شاهنامه پرداخت و اظهار کرد: دوران جوانی یکی از مهمترین مراحل زندگی هر فرد است که تصمیم های سرنوشت ساز و اساسی زندگی مانند انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل و ازدواج در آن گرفته می شود.

او با بیان اینکه افزایش مهارتهای شناختی و رشد فکری جوانان نقش مهمی در انتخاب های آنها دارد گفت: نظریه انتخاب یک تئوری نوین در روانشناسی است به طوری که گلاسر معتقد است راهکار بسیاری از مشکلات ما انسان ها در اصلاح رفتارهای درونی ما نهفته است.

دلپذیر افزود: در نظریه انتخاب، تمام رفتارهای ما یک انتخاب است و منشا رفتارها، احساسات، انگیزه ها و انتخاب های هر فرد، تحلیل های درونی اوست بنابراین هرچه کنترل درونی انسان بیشتر شود مشکلات و چالش های او کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در روانشناسی انتخاب، احساس و فیزیولوژی تابع عمل و تفکر افراد است اظهار داشت: افراد واقعیت را به طور یکسان درک نمی کنند و با توجه به دید مثبت یا منفی خود تحلیل متفاوت از وقایع دارند که در واکنش های بعدی آنان تاثیرگذار است.

 

* تحلیل انتخاب های شخصیت های شاهنامه با توجه به نظریه انتخاب

این پژوهشگر ادبیات حماسی به نقد و تحلیل شخصیت های شاهنامه با توجه به نظریه انتخاب پرداخت و گفت: جمشید پادشاه اسطوره ای با انتخاب غرور و خودبرتربینی که ریشه در قدرت طلبی او داشت 'فر یزدان' را از دست داد، پسران فریدون نیز به دلیل بد اندیشی و انتخاب کینه و حسادت نسبت به برادرشان ایرج سرانجام نگون بخت شدند و به قتل رسیدند.

دلپذیر، شخصیت کاووس را خود رایی، خشم و غرور و قدرت طلبی او برشمرد و افزود: کاووس در رفتن به مازندران پند زال را نپذیرفت و اسیر دیو سفید شد و به دلیل خشم و کینه از دادن نوشدارو به سهراب خودداری کرد و حتی فرزندش سیاوش را به کام مرگ فرستاد.

این شاهنامه پژوه سیاوش، فرزند کاووس را بزرگترین قهرمان جوان شاهنامه و مظهر پاکی و خردمندی دانست و اظهار داشت: ویژگی مهم سیاوش در شاهنامه خرد اوست که وی را در دوراهی های زندگی یاری می کند و با دوراندیشی خاصی به تدبیر کارها می پردازد.

وی همچنین با توجه به نظریه انتخاب به تحلیل شخصیت سهراب، توس، گشتاسب و برخی دیگر از شخصیت های شاهنامه پرداخت و اندیشه و تفکر مثبت و منفی آنها را در عملکرد و نتیجه رفتارشان بررسی کرد.

وی گفت: شاهنامه فردوسی، دستاورد ناخودآگاه جمعی اقوام ایرانی و مجموعه ای بی نظیر از رفتارها و کنش های شخصیت هایی است که در قالب داستان بیان شده اند.

کارگاه 'روشهای انتخاب آگاهانه برای جوان امروز از زبان شاهنامه' به مناسبت روز دانشجو، با حضور جمعی از دانشجویان، استادان و علاقه مندان به شاهنامه در بنیاد فردوسی شاخه توس مشهد برگزار شد.

منبع: ایرنا