فرهنگ‌ها و سنت‌های ادبی در بوته‌ تطبیق از آغاز تا دوره‌ سعدی و پترارک

چهارمین همایش بین‌المللی ایران‌شناسی با عنوان «فرهنگ‌ها و سنت‌های ادبی در بوته‌ی تطبیق: از آغاز تا دوره‌ی پترارک و سعدی»در دانشگاه بولونیا برگزار می‌شود.

 

 

چهارمین همایش بین‌المللی ایران‌شناسی با عنوان «فرهنگ‌ها و سنت‌های ادبی در بوته‌ی تطبیق: از آغاز تا دوره‌ی پترارک و سعدی»در دانشگاه بولونیا برگزار می‌شود.

به نقل از روابط عمومی مرکز فرهنگی شهر کتاب،مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب هر سال همایش مشترکی را با همکاری دانشگاه بولونیا در حوزه‌ی، ایران‌شناسی زبان‌ و ادبیات فارسی و ادبیات تطبیقی برگزار می‌کند. حدود هفتصد سال است که از دوران حیات سعدی و پترارک می‌گذرد و سعدی در زبان و  ادب فارسی اوج فصاحت و بلاغت است و پترارک شاعر برجسته‌ ایتالیایی از سرآمدان ادبیات ایتالیا. از همه‌ی شاعرانی که به زبان ایتالیایی شعر سروده‌اند پترارک بیشترین تاثیر را بر ادبیات دوران بعد داشته است و در غزل می‌توان او را با حافظ و سعدی سنجید. پترارک غزل را به حد کمال می‌رساند و در بین مردم متداول می‌سازد. سعدی و پترارک در غزل عاشقانه، در اخلاق و در انسان‌گرایی شباهت‌هایی دارند که در چهارمین همایش بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه بولونیا در این باب بحث و گفت‌وگو می‌شود.

چهارمین همایش بین‌المللی ایران‌شناسی با عنوان «فرهنگ‌ها و سنت‌های ادبی در بوته‌ی تطبیق: از آغاز تا دوره‌ی پترارک و سعدی» با همکاری مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب و مرکز سعدی شناسی هشتم و نهم نوامبر (۱۷ و ۱۸ آبان) در دانشگاه بولونیا برگزار می‌شود.

سخنرانان و عناوین سخنرانی‌های‌شان به شرح ذیل است: علی اصغر محمدخانی (معاون فرهنگی و بین‌الملل  شهر کتاب)/ «ایران من، ایتالیای من»، ماریو مانچینی (استاد متن شناسی رومانس دانشگاه بولونیا)/ «پژواک فردوسی در غرب»، ناهید نوروزی/ (پژوهشگر ادبیات فارسی دانشگاه بولونیا) / موضع‌گیری‌های راویان  در «تریستان و ایزوت» بِرول و «ویس و رامین» گرگانی، آلبرتو امبروزیو (استاد ادیان‌شناسی تطبیقی دانشگاه لوکزمبورک)/ «پوشش مردان خدا در عرفان اسلامی و مسیحی»، مائوریتسیو پیستوزو (استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بولونیا)/ «سیاست نامه‌ی نظام‌الملک و پند‌نامه‌ی شاهزادگان در قرون وسطای غرب»، کارلو دونا (استاد ادبیات تطبیقی و متن‌شناسی رومانس دانشگاه مسّینا)/ «شاه و شیر و شمشیر: از تخت جمشید تا قرون وسطای اروپا»، ادونه براندالیزه (استاد ادبیات ایتالیایی دانشگاه پادوا)/ «منطق بلبل: راهکارهای شعر غنایی»، کوروش کمالی (استاد ادبیات فارسی دانشگاه حافظ شیراز و مدیر مرکز سعدی شناسی)/ «سعدی و اومانیسم»، فائزه مردانی (استادیار زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بولونیا)/ «سعدی‌پژوهی در ایتالیا. نگاهی به چند ترجمه از گلستان»، میترا مظاهری (کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران)/ «پژوهش تطبیقی در باب برخی عناصر سنت‌های عاشقانه غزل سعدی و سونت پترارک»، فرانچسکو عمر زامبونی (دکترای تاریخ فلسفه اسلامی از دانشگاه «لا نورماله» پیزا)/ «گفتن آنچه نتوان گفت: تناقض فلسفی درعرفان تأویلی اکهارت و عطار»، پیترو لائوره انو (رایزن یونسکو)/ «واحه‌ها و باغ‌ها در ایران و اروپا»، کارلو ساکونه (استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بولونیا)/ مرگ در اندیشه‌ی سعدی و پترارک»، مینو میرشاه ولد (دکترای جامعه شناسی از دانشگاه تورینو)/ «چهره‌ی کوروش در ماکیاولی و وُلتر».

منبع: ایبنا