ولایتی: ابوریحان بیرونی یکی از پنج چهره جامع تمدن اسلام است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ابوریحان بیرونی با نگارش 'تحقیق ما للهند' نخستین کتاب جامعه ‌شناسی را در تاریخ تمدن اسلام نگاشته و بدون تردید یکی از پنج چهره جامع تمدن اسلام است. علی اکبر ولایتی در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت یکهزارمین سالگرد درگذشت ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی عنوان کرد: قرن چهارم و پنجم هجری درخشان ‌ترین دوران تمدن اسلام است که ابوریحان بیرونی و ابن سینا در این دوره زندگی می‌کردند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ابوریحان بیرونی با نگارش 'تحقیق ما للهند' نخستین کتاب جامعه ‌شناسی را در تاریخ تمدن اسلام نگاشته و بدون تردید یکی از پنج چهره جامع تمدن اسلام است.

علی اکبر ولایتی در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت یکهزارمین سالگرد درگذشت ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی عنوان کرد: قرن چهارم و پنجم هجری درخشان ‌ترین دوران تمدن اسلام است که ابوریحان بیرونی و ابن سینا در این دوره زندگی می‌کردند.

ولایتی در این جلسه که گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌ های پیش رو به‌ منظور یک هزارمین سالگرد درگذشت ابوریحان بیرونی ارائه شد، با اشاره به برخی دستاوردهای علمی دانشمندان مسلمان این دوره گفت: بسیاری از این دستاوردها هنوز هم معتبر هستند و بنیان‌گذاری برخی از شاخه‌های علوم، نقد علمی و توأم با احترام دستاوردهای علمی سایر تمدن‌ها و پایه‌گذاری روش تحقیق تجربی در حوزه‌های مختلف علمی از ابتکارات این دانشمندان بزرگ بوده است.

وی با اشاره به لزوم حفظ و معرفی این دستاوردها ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در این زمینه کمک‌های لازم را ارائه کند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشارکت انجمن ‌های علمی در حفظ آثار تمدن اسلامی، انتشار آثار تمدن اسلامی به‌صورت فاخر، بررسی دقیق روش تحقیق دانشمندان اسلامی، نقش این دانشمندان در مبارزه با خرافات و نقش ابوریحان بیرونی در تقویت ارتباطات علمی میان دانشمندان مسلمان و دانشمندان سایر تمدن‌ها دیگر محورهای مطرح شده در ادامه این جلسه بود.

منبع: ایرنا