خلیج‌فارس به ثبت جهانی رسید

مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت جهانی نام خلیج فارس ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) خبر داد. سیدمهدی میرصالحی دیروز در یک نشست خبری افزود: با تلاش و پیگیری مستمر دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، خلیج فارس ایران با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت جهانی رسید.

 

 

مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت جهانی نام خلیج فارس ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) خبر داد.

سیدمهدی میرصالحی دیروز در یک نشست خبری افزود: با تلاش و پیگیری مستمر دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، خلیج فارس ایران با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت جهانی رسید.

وی در خصوص پیشوند «مروارید» برای ثبت جهانی نام خلیج فارس هم گفت: اگر مامی خواستیم به تنهایی خلیج فارس ایران را ثبت جهانی کنیم، موضوع سیاسی می شد و بعد سیاسی می گرفت و بر روی فرآیند ثبت جهانی تأثیرگذار بود، پیشوند «مروارید» در ابتدای خلیج فارس قرار داده شد و به نوعی کار ثبت آن تسهیل و سیاست زدایی از آن می شد تا در فضای غیر سیاسی به ثبت جهانی برسد.این مقام مسئول با بیان اینکه این نوع ثبت جهانی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری حمایت از اسامی مبدا و نشان جغرافیایی محسوب می شود، تاکید کرد: از این پس و بر اساس قوانین بین المللی هیچ کشور، دولت و سازمانی نمی‌تواند خلیج فارس را به اسم دیگری نامگذاری کند.

وی با اشاره به روند ثبت جهانی مروارید خلیج فارس اظهار داشت: فرآیند انجام ثبت ۲ سال قبل با تنظیم گزارش کارشناسی و تنظیم اظهار نامه مربوط آغاز شد.

میرصالحی افزود: پرونده این ثبت بر اساس قانون الحاق دولت ایران به موافقت نامه لیسبون در مورد حمایت از اسامی مبدا و ثبت جهانی آن مصوب مجلس و همچنین قانون الحاق دولت ایران به کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری مصوب سال ۱۳۸۰ مجلس تشکیل شد.

مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزازت صنعت ثبت ۶ محصول دیگر را از اقدامات دیگر این دفتر نام برد و یادآور شد: سنگ تراورتن محلات، انجیر استهبان استان فارس، زعفران قائنات، گز اصفهان، گز بلداجی و کشمش ملایر از دیگر محصولات ایرانی است که در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت رسید.

وی رتبه ایران در ثبت جهانی را چهارم ذکر کرد و یادآور شد: فرانسه، اسپانیا و چکسلواکی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در این زمینه دارند. مدیر کل دفتر مالکیت وزارت صنعت همچنین با اشاره به اینکه از سال ۸۰ تاکنون تعداد ۶۰ محصول ایرانی به ثبت جهانی رسیده است، با تاکید بر این که اولویت ثبت جهانی محصولات این دفتر میزان صادرات است، افزود: بر این اساس در گام نخست، مواد اولیه به ثبت جهانی رسید و در گام بعد، اقدام به ثبت جهانی محصولات فناورانه خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری در مجمع عمومی خود، جمهوری اسلامی ایران با ثبت جهانی ۱۹ محصول در سال ۲۰۱۸ رتبه نخست امسال را کسب کرده است.مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۵ درصد زعفران دنیا را ایران تأمین می کند، اما هیچ وقت نام ایران برای زعفران مطرح نمی شود، گفت: دستورالعملی در هیات دولت در حال تصویب است که از این پس در صورت صادرات زعفران باید کد ثبت جهانی بر روی بسته بندی آن درج شود تا اصالت آن که ایرانی است برای مصرف کننده اثبات شود. صالحی در خصوص صادرات فله ای زعفران افزود: ما ابزاری برای جلوگیری از این موضوع نداریم اما تجار خود باید با توجه به اینکه ثبت جهانی می تواند ارزش افزوده بسیار زیادی برای محصول ایجاد کند، آن را به صورت فله صادر نکرده بلکه به صورت بسته بندی و با کد ثبت جهانی صادر کنند.

همچنین مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت درگفتگو با ایرنا به ارایه توضیحات بیشتری درباره روش این ثبت تاریخی گفت: ما به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه چالش سیاسی برای ثبت جهانی خلیج فارس که همواره حواشی خود را داشته است، مجبور شدیم این مسئله را خارج از مسائل سیاسی و تحت عنوان یک محصول پیگیری کنیم و البته تمامی اقدامات و پیگیری ها در فضای آرامی پیگیری شد.میرصالحی با بیان اینکه ما در سکوت خبری موضوع ثبت‌نام خلیج فارس را پیگیری کردیم، در خصوص چگونگی ثبت جهانی این نام ، با بیان اینکه در حال حاضر چندین نوع ثبت جهانی وجود دارد که از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به رسمیت شناخته شده است، افزود: در واقع ثبت نام خلیج فارس ایران بر اساس ثبت نشان جغرافیایی و حمایت از اسامی مبداء پیگیری شد و به سرانجام رسید.

وی افزود: در واقع ما از این نوع ثبت برای ثبت جهانی نام خلیج فارس استفاده کردیم و به دلیل اینکه خلیج فارس همواره مشهور به داشتن مروارید بوده است، خودمان خواستیم که نام مروارید را هم با حوزه جغرافیایی برای همیشه به ثبت برسانیم.

منبع: روزنامه اطلاعات