گشایش دانشگاه هنرهای ایرانی- اسلامی استاد فرشچیان

دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان دیروز با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، جامعه دانشگاهی و وزیران علوم و فرهنگ ارشاد اسلامی افتتاح شد. در آیین گشایش این دانشگاه ، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی سخنانی پیرامون ضرورت راه اندازی دانشگاهی که به طور خاص به آموزش هنرهای ایرانی – اسلامی اهتمام ورزد، ایراد کرد که مشروح آن در شماره فردا منتشر می شود.

 

 

دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان دیروز با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، جامعه دانشگاهی و وزیران علوم و فرهنگ ارشاد اسلامی افتتاح شد.

در آیین گشایش این دانشگاه ، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی سخنانی پیرامون ضرورت راه اندازی دانشگاهی که به طور خاص به آموزش هنرهای ایرانی – اسلامی اهتمام ورزد، ایراد کرد که مشروح آن در شماره فردا منتشر می شود.

در این مراسم ابتدا دکتر بهمن نامور مطلق رئیس دانشگاه استاد فرشچیان در سخنانی گفت: اینجا و اکنون با حضور شما ما در آستانه اتفاق بزرگی قرار داریم. متأسفانه هنر ایرانی وضعیت خوبی ندارد؛ البته این مسأله گریبانگیر تمامی کشورهای شرقی با نقاط قوت و ضعف است.

وی افزود: ایران کانون دانشگاه‌ و هنرمندان در طول تاریخ به گواه جامعه جهانی بوده است. ایران بنیانگذار اولین دانشگاه در جهان بوده و در طول تاریخ شاهد حضور هنرمندان زیادی بوده است که نمونه آن شاهنامه شاه طهماسب است.

دکتر نامور مطلق با اعلام این که بی‌شک مشکل هنر ایرانی اسلامی فقط نبود برخی از رشته‌ها نیست، بلکه مشکل نبود گفتمان و ساختار هنرهای سنتی ایرانی ـ اسلامی است؛ افزود: امروز رویای هنرمندان برجسته به خصوص استاد فرشچیان که ایجاد دانشگاه هنرهای سنتی بود، شکل گرفته است که مسئولان فرهنگستان هنر کار را آغاز و شورای انقلاب فرهنگی آن را کامل کرد.

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان افزود: تا تبدیل شدن این دانشگاه به دانشگاهی هوشمند و خلاق فاصله داریم اما در آستانه ایجاد دانشگاهی هستیم که می‌خواهد گفتمان تازه بر اساس استاد شاگردی، فضایی مناسب برای گسترش هنر ایرانی اسلامی فراهم کند.

وی با اشاره به این‌که این دانشگاه می‌خواهد با استفاده از تجربیات ایرانی اسلامی و با توجه به تجربیات جهانی یک‌دانش بومی ایجاد کند، افزود: هدف این دانشگاه تربیت هنرمندان خلاق، حکیم و مردمی است که با گرفتن مدرک از استاد خویش مدرسه خاص خود را ایجاد کنند.

نامور مطلق ادامه داد: این دانشگاه در کشور، نمونه ندارد و باید خودش، خودش را ابداع کند و با استفاده از سابقه این سرزمین دانشگاه جدید بسازد.

بنابرهمین گزارش، سپس دکتر تهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آموزش عالی در کشور ما باید تحول یابد و مردان بزرگ باید این تحول را رقم زنند و ما امروز شاهد گامی جدی برای این تحول هستیم.

وی افزود: دانشگاه، نهاد برآمده از مدرنیته مهمان‌ این کشور شد و در کنار آموزش حوزه‌های علمیه یک تقسیم داخلی شکل گرفت که علوم جدید را دانشگاه و علوم مذهبی را حوزه علمیه تدریس می‌کرد.

تهرانچی ادامه داد: ما برای آموزش هنر مکان مناسبی نداشتیم و این باعث نشد تا هنر در کشور، رها باشد. اما بعد از مدتی شاخ و برگ آموزش عالی گسترده شد و هنر غرب را در خودش جا و گسترش داد.

بعد از انقلاب اسلامی به همت معمار انقلاب، حضرت‌امام‌(ره)، اتفاق مبارکی افتاد و دانشگاه جان گرفت و نه تنها تکفیر و حذف نشد، بلکه مبداء آدمسازی شد.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: مقام معظم رهبری روح بیشتری در این حرکت دمیدند و دانشگاه از مسیر انفعالی وارد حرکت استقلالی شد اما هنوز جای رشته هنر در آن خالی است. بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت که حرکت جدید را آغاز کند و این دانشگاه را شکل دهد.

وی با اعلام این‌که ما ابتدای کار هستیم گفت: باید سنت جدیدی احیا کنیم که آن سنت استاد و شاگردی با نگاه جدید است و باید آن را قوام بخشیم.

دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در سخنانی با اشاره به دشواری‌های تأسیس این دانشگاه گفت: امروز خوشحال هستیم که علیرغم آن دشواری‌ها شاهد افتتاح این دانشگاه هستیم و قرارمان هم این است که از صفر تا صد این جریان هنر ایرانی ـ اسلامی زیر نظر استاد فرشچیان باشد و اساسنامه آن هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این اساس نوشته شده است.

وی با اعلام این‌که نظام آموزشی ‌ما به‌ هیچ‌عنوان اهداف این دانشگاه را برنمی‌تافتند، افزود: امیدواریم با محوریت دکتر فرشچیان که از نوادر دوران هستند، شاهد شاگرد‌پروری باشیم که در آن عشق، علاقه، ذوق، علم و معنویت سرلوحه همه کارها قرار گیرد.

مخبر دزفولی ادامه داد: همه مجموعه‌های آموزش عالی و کسانی که به دکتر فرشچیان عشق و علاقه دارند تلاش کردند تا این مجموعه شکل بگیرد و ما خوشحالیم که عمود خیمه این امر مبارک دکتر فرشچیان است و امیدواریم که هنر ایرانی ـ اسلامی و هنرهایی که در معرض نابودی هستند در این دانشگاه شکل و قوام بگیرند تا نام این دانشگاه در تاریخ تمدن ایران اسلامی مستدام بماند.

دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به این‌که امشب شب خوبی است که آرزوهای استاد فرشچیان که سال‌ها برای آن تلاش کرده است محقق شده‌اند، گفت: استاد فرشچیان از زاویه‌های مختلف برای ما ارزشمند است؛‌ هم در ابعاد انسانی هم در ابعاد هنرمند بودن. وی ترکیبی کمیاب است که دردانه هنر سنتی ایرانی و اسلامی است و بسیار پیوسته با هنر جدید.

وی افزود: ما کمتر کسی مثل استاد فرشچیان داریم که ترکیبی از زیست بوم ایرانی و جهانی داشته باشد. ایشان ایرانی بود و هست و ایرانی خواهد ماند و با آموزه‌های ایرانی ـ اسلامی و اهل بیتی و مضامینی هنر جدید در میان هنرمندان ما، کمیاب است. دکتر صالحی ادامه داد: ما کمتر کسی را داریم که هم عصر عاشورا را بسازد و هم با هنر روز آشنا بشود و هم این که بتواند از یک روستایی دل برباید و هم هنرمندان جهانی شیفته کار او باشند، این کار کمی نیست و استاد فرشچیان تمامی این ترکیب‌ها را در دل خود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که امشب شب خوبی است چون سنت جدیدی به عرصه وجود آمده است که آن مکتب استاد و شاگردی است که ما خیلی زود باب آن را در کشور بستیم گفت:‌ ما در گذشته در تمامی حوزه‌ها حتی حرف‌های کوچک، سنت استاد شاگردی داشتیم و ما مکتوبات زیادی داریم که اجازت استادان را به شاگردان نشان می‌دهد. این سنت که مغفول مانده بود و امروز به عنوان یک خبر خوب دوباره متولد می‌شود.

وزیر علوم نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: حضور استاد در کنار شاگرد، امر بسیار پسندیده‌ای است که دانشگاه آزاد قدم خوبی برای آن برداشته است.

وی با تأکید بر این‌که وزارت علوم از هر حرکت نویی که در آموزش‌ عالی اتفاق بیفتد. استقبال می‌کند، گفت: کارشناس را می‌شود با روش‌های غربی تربیت کرد، اما هنرمند حتما باید در کنار استاد، تربیت شود و هنرمند باید در کنار استاد و چشمه جوشان او هنرش به فعلیت برسد.

بنابراین گزارش، سپس استاد محمود فرشچیان در سخنانی گفت: در اصفهان مرکزی است به نام هتل عباسی که در دنیا بی‌نظیر است و این مکان قبلا کاروانسرا بوده است و بعدا توسط یکی از شاگردان استاد بزرگ من استاد بهادری و مهندس ابراهیمیان هتل شاه‌عباسی ساخته شد که در دنیا بی‌نظیر است.

وی تأکید کرد: منظور این که این دانشگاه شاگرد‌پروری کند این است که بتواند افرادی مثل دکتر ابراهیمیان را تربیت کند.

استاد فرشچیان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با اتکا و امید به الطاف قادر متعال و همت و مدیریت دکتر بهمن نامور مطلق و همکاران محترم ایشان و حمایت بی‌دریغ دانشگاه آزاد اسلامی، دولتمردان و فرهنگدوستان این بنیاد فرهنگی تأسیس شده است و انشاء‌الله در آینده با برنامه‌ریزی سودمند استادان کارورز، مخصوصاً طراحان مبدع و مبتکر و کارآمد متکی به خود، برای حفظ و اشاعه هنرهای اصیل ایران اسلامی شاگردان مبرز آموزش دهند تا هنرهای اصیل و متعالی، متعالی‌تر شوند و از فنا و اضمحلال نجات یابند.

استاد فرشچیان افزود: خواهشی از اولیای تمامی مملکت دارم و آن این است که هنرستان اصفهان با تمامی عظمت و ثروتش، دارد از بین می‌رود؛ هنرستانی که چنان عظمتی داشت که تمامی کسانی که به ایران می‌آمدند، آرزو داشتند آن را ببینند، پس آن را دریابید و این کار را به‌خاطر مملکت و ایران انجام دهید.

استاد فرشچیان با توصیه به جوانان برای انجام تلاش و کار زیاد گفت: من شب و روز خواب ندارم و شب‌ها خوابم نمی‌برد و چند ساعت که بیدار هستم نقاشی می‌کنم. من خود را هنوز شاگرد می‌دانم و شما جوانان عزیز هم شب و روز کار کنید، زیرا چیزی که من را زنده نگه داشته است، کار است، و کار است و کار است.

وی در پایان سخنان با اشاره به کارهای تازه‌ای که انجام داده‌ است، گفت: بخشی از کارهای تازه من در موزه‌ای در صحن کوثر گذاشته شده است و بخشی از آن هم در موزه سعدآباد به نمایش گذاشته شده است.

بنابراین گزارش در این مراسم همچنین از کتاب «نگار جاویدان» زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان رونمایی شد.

منبع: روزنامه اطلاعات