«قروت» ثبت ملی شد

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: دومین غذای محلی استان با عنوان مهارت سنتی پخت قروت (غذای بنفش) در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت ملی شد.

   

 

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: دومین غذای محلی استان با عنوان مهارت سنتی پخت قروت (غذای بنفش) در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت ملی شد.

سید احمد برآبادی افزود: پس از برپایی سفره بنفش بیرجندی و سرو قروت (کشک) برای یکهزار و 200 نفر از بیرجندی‌ های مقیم تهران و سایر مدعوین، روز شنبه (23 تیرماه) در جلسه شورای ثبت میراث ناملموس کشور، دانش و فرهنگ این غذای محلی در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: تاثیر غذا و فرهنگ یک رابطه دوسویه است و همان گونه که محیط و فرهنگ باعث شکل گیری این نوع غذای محلی می شود غذای محلی هم بر فرهنگ تاثیرگذار است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: نمادگرایی غذای محلی قروت در ادبیات شفاهی، تاثیر آن بر زبان و استفاده از واژگان غذایی در موارد غیر غذایی از جمله مباحثی است که در فرهنگ خراسان جنوبی وجود دارد.

وی یادآور شد: قروت امروز با هویت جمعی خراسان جنوبی گره خورده است به گونه ای که در سفر مقامات رسمی به بیرجند، قروت هم در کنار سایر غذاها سرو می شود.

برآبادی گفت: از سوی دیگر سرو قروت در رستوران ها و سفره خانه ها و ابداع پیتزای قروت و از همه مهمتر برگزاری سفره بنفش بیرجندی و سرو قروت برای یکهزار و 200 نفر از بیرجندی ‌های مقیم تهران نشان دهنده گره خوردن این نوع غذای محلی با هویت اجتماعی و فرهنگی مردم بیرجند است.

وی افزود: قروت از جمله غذاهایی است که از فرآورده های دامی تهیه می شود و رنگ بنفش و زیبای آن نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: این غذای لذیذ توسط عامه مردم بیشتر استفاده می شده است ولی خواص و بزرگان هم نمی توانسته اند از لذت خوردن قروت چشم پوشی کنند.

وی با بیان اینکه قروت به 2 صورت گرم و سرد مصرف می شود گفت: برای تهیه قروت گرم مقداری پیاز داغ یا سیر داغ تهیه کرده و قروت را به آن اضافه می کنند، همچنین کمی نمک، فلفل سیاه و دارچین نیز افزوده می شود و قبل از آن که به جوش بیاید از روی حرارت برداشته و آماده خوردن است.

وی ادامه داد: قروت گرم را گاهی با بادمجان، سیب زمینی، کدو، کما و سبزیجات پخته مثل اسفناج میل می کنند و این غذا از جمله غذاهای سنتی شهرستان بیرجند و خراسان جنوبی است که هنوز در بیشتر نقاط آن را طبخ می کنند.

پیش از این غلور خراسان جنوبی ثبت ملی شده بود که نوعی غذای محلی و از خانواده آش های ایرانی است و بیشتر ایام محرم طبخ می شود.

بین ایرانیان به گندم خورد شده «بلغور» می گویند و در خطه خراسان جنوبی «غلور» نامیده می شود و مثل بقیه آش های ایرانی ترکیبی از حبوبات است که البته گوشت قرمز در آن به کار می رود.

با همکاری بیرجندی های مقیم تهران روز جمعه (22 تیرماه) جشن ثبت ملی کشک (قروت بیرجندی) که به غذای بنفش معروف است با حضور یکهزار و 200 نفر از اهالی خراسان جنوبی و سایر شهرها در تالار آبگینه تهران برگزار شد.

در این مراسم که حدود 400 مهمان غیربومی از سایر استان های کشور حضور داشتند 10 کشک ساب در 250 تغار کشک، کار ساییدن کشک ها را انجام دادند و در پایان کشک و بادمجان در ظروف مخصوص صنایع دستی به همراه نان محلی بیرجندی سرو شد.

تاکنون بیش از 830 اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس استان خراسان جنوبی ثبت ملی شده است. این استان سه اثر ثبت جهانی دارد.

منبع: ایرنا