هاشمی: کتاب «خلیج‌فارس» در اسناد تاریخی شهادت خواهد داد

نشست رونمایی و بررسی کتاب «خلیج فارس» با حضور جواد نوروزی، نویسنده کتاب، سید محمدحسین هاشمی، معاون توسعه علمی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عبدالله سهرابی، ویراستار در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 

نشست رونمایی و بررسی کتاب «خلیج فارس» با حضور جواد نوروزی، نویسنده کتاب، سید محمدحسین هاشمی، معاون توسعه علمی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عبدالله سهرابی، ویراستار در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

هاشمی در این نشست اظهار کرد: روز ملی خلیج فارس كه دهم اردیبهشت ماه امسال برگزار شد یك روز به یاد ماندنی بود و ما شاهد رونمایی از یك كتاب ارزشمند بودیم. كتابی كه برای سالیان متمادی خواهد ماند و در اسناد تاریخی شهادت خواهد داد. این ثمره تلاش و زحمت جواد نوروزی، نویسنده و پژوهشگر این كتاب است كه به نوبه خود از سا‌ل‌ها پیش شاهد زحمات و تلاش و پیگیری او بودم.

وی افزود: این كتاب به 10 زبان زنده دنیا و به فراخور خود آن زبان‌ها ترجمه شد. برخی از اسناد و نقشه‌هایی كه از آنها استفاده شده به زبان انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی و... بود. ترجمه این همه سند به 10 زبان به ترجمه دقیق، مستند و مورد تایید مركز حقوقی وزارت امور خارجه، كار ساده‌ای نبود. این كار به انجام نمی‌رسید مگر با حمایت و پشتیبانی معنوی و مادی امیر خواجه امیری.

معاون توسعه علمی و روابط فرهنگی با بیان اینکه امروز در شرایط كنونی كه دشمن تلاش می‌كند چهره فرهنگی ایران را مخدوش كند با چالش‌های فرهنگی زیادی روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: بسیاری از نقشه‌های موجود در جهان و در كتابخانه‌ها دستكاری شده است. ما در این خصوص ذخایر فرهنگی كمی نداریم و نباید این اجازه را به دشمن بدهیم.

 

نام خلیج‌فارس قدمت سه هزار ساله دارد

عبدالله سهرابی، ویراستار این كتاب نیز یکی دیگر از سخنران این نشست بود. وی عنوان كرد: در موقعیت استراتژیك امروزی نام خلیج فارس دارای اهمیت زیادی است و این نام دارای قدمت سه هزار ساله است. پیش از این كتاب‌هایی در این خصوص چاپ شده ولی با ویژگی‌های این كتاب فاصله دارد. این كار با حمایت‌های سازمان فرهنگ و كمك نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، اداره كل خلیج فارس وزارت امور خارجه و اداره كل مرزها و دریاها وزارت خارجه این اسناد تایید شد.

وی ادامه داد: در منطقه خلیج فارس و كشورهای اطراف آن اكثرا ایرانی بوده‌اند و یا اینكه پدران و پیشینیان ما اولین بار برای كسب و كار و تجارت از این طریق به كشورها رفته‌اند. همچنین این منطقه حساس منبع انرژی دنیاست.

سهرابی گفت: سهم خلیج فارس در تولید انرژی در دنیا حدود 720 میلیارد بشكه نفت و هفتاد تریلیون منابع گاز در منطقه است كه همین باعث شده غربی‌ها نظر سویی روی آن داشته باشند و نسبت به آن طمع كنند. چهار سال و نیم در این خصوص تلاش كردیم كه امروز برای اولین بار از این كتاب رونمایی می‌شود. در روز خلیج فارس نیز توانستیم این رویداد تاریخی را تبدیل به یك بنیاد ملی كنیم.

ویراستار کتاب افزود: مصمم هستیم دفاع از این نام وظیفه ماست، نامی كه پیشینیان ما آن را حفظ كرده‌اند تا به ما رسیده، ما نیز باید دست به دست هم بدهیم و آن را حفظ كنیم. از همه رایزن‌ها نیز می‌خواهم در این خصوص به یاری ما بیایند تا با تلاش‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات در كشورهای دیگر نیز از این كتاب رونمایی داشته باشیم. گمان می‌كنم به اندازه كافی در دنیا انسان عاقل و آگاه وجود داشته باشد كه به این حقیقت آگاه باشند.

همچنین جواد نوروزی، نویسنده و پژوهشگر این كتاب با ارائه كلیاتی در مورد كتاب گفت: می‌خواستیم یك كار میدانی و تحقیقاتی انجام دهیم البته نه در قالب كتاب‌های قبلی. تمام كتاب‌هایی كه در این زمینه در ایران به چاپ رسیده تنها به مورخین داخلی اشاره كرده بودند ولی مستندات قرن‌های گذشته جمع‌آوری نشده بود. این اولین كتابی است كه به زبان‌های مختلف ترجمه شده و از زبان مورخین یونانی كه پیش از میلاد مسیح بودند هم استفاده شده است.

وی افزود: ما توانستیم اسناد 750 نویسنده عربی، اسپانیایی، روسی، اردو و... كه قبلا در این منطقه بوده‌اند را جمع آوری كنیم و از چندین ارگان و وزارت كسب تكلیف كنیم كه محوریت اصلی به‌واسطه اسناد تاریخی مورد تایید وزارت امور خارجه است.

 

شیطنت موزه لوور درباره خلیج‌فارس

نوروزی با اشاره به اینکه این كتاب نتیجه یك كار گروهی و تحقیق در چهار سال است، عنوان کرد: این كار متفاوتی بود كه در 5 مجلد به 50 زبان منتشر شد و نامه‌نگاری‌هایی در این خصوص با 150 كتابخانه در جهان انجام شد. اصلی‌ترین شیطنتی كه در موضوع خلیج فارس صورت گرفت در موزه لوور پاریس بود که تلاش شده بود تاریخ خلیج فارس را از تمام كشورها جمع‌آوری و خمیر كنند. امیدواریم در این خصوص با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اتفاق ویژه‌ای بیفتد. در این مسیر بیش از صدها بار از ارگان‌های مختلف اعم از مجلس و وزارت امور خارجه و... نه شنیدم ولی باز هم مداومت كردم.

سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام برپاست.

منبع: ایبنا