کتابخانه‌ها پیشران تمدن‌سازی اسلامی هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مدیران کل کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه‌ها را مبدا و پیشران تمدن‌سازی اسلامی دانست و تاکید کرد: کتابخوانی در فرهنگ دینی و ملی ما امری ارزشمند و با قداست است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مدیران کل کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه‌ها را مبدا و پیشران تمدن‌سازی اسلامی دانست و تاکید کرد: کتابخوانی در فرهنگ دینی و ملی ما امری ارزشمند و با قداست است.

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی پیش از ظهر روز یکشنبه(2 اردیبهشت‌ماه) در نشست مدیران کل کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این مطلب افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فرصت کم نظیری برای کشور و مجموعه سازمانی محسوب می‌شود.

 وی تصریح کرد: کتاب و کتابخوانی یکی از فرصت‌هایی است که در نهاد کتابخانه‌های عمومی وجود دارد و یک فرصت ارزشمند و با قداست قلمداد می‌شود.

 صالحی گفت: یکی از ویژگی‌های  خاصی که تمدن اسلامی دارد این است که تمدن‌سازی از کتابخانه و جامعه‌سازی از مسجد آغاز می‌شود. انقلاب بزرگی که با بعثت پیامبر‌(ص) از مکه آغاز شد و جامعه‌سازی آن از مدینه و در مسجد شروع شد و وقتی خواست به تمدن اسلامی تبدیل شود از کتابخانه‌ها  شروع شد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعداد و وسعت کتابخانه‌های سراسر کشور فرصت دیگر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که از این طریق شبکه وسیعی از گروه‌های مختلف اجتماعی را در شهرها و روستاها در برمی‌گیرد.

 صالحی منابع انسانی و کتابداران را از دیگر فرصت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برشمرد و افزود: ترکیب این فرصت‌ها نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به نهاد تحول‌آفرین در کشور تبدیل کرده است.

 وی با اشاره به برخی اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دوره ادامه داد: ایجاد منابع، فضای منابع مالی، اقدامات عمرانی، افتتاح ١٠٧ کتابخانه، توجه به حوزه معیشتی کتابداران از جمله اقدامات خوبی است که در این دوره به آن توجه شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با برشمردن برخی نکات که توجه به آن‌ها در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضروری است، تصریح کرد: در بخش برنامه‌ای، مدیریتی و منابع توجه به برخی نکات در این نهاد لازم است.

وی گفت: در بخش برنامه‌ای، اینکه چگونه به توسعه کمی و کیفی کتابخوانی از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دست بیابیم باید از دغدغه‌های اصلی باشد و نهاد به‌عنوان پیشران در این زمینه گام بردارد. بنابراین نهاد برای ٤ سال آینده باید به تدوین برنامه برای ارتقای کمی و کیفی بپردازد.

 صالحی افزود: دومین نکته در بخش برنامه‌ای چگونگی تبدیل کتابخانه‌ها به باشگاه فرهنگی چند رسانه‌ای است. برای رسیدن به این هدف باید از همه فضاهای فرهنگی، هنری و عبادی و امکانات موجود استفاده حداکثری کرد. در این زمینه باید به شرایط متنوع کتابخانه‌ها از لحاظ اقلیمی و مدیریتی و مساحت آن‌ها نیز توجه داشت.

 وی درعین حال تصریح کرد: کتابخانه‌ها نباید صرفا محل قرائت‌خانه باشد بنابراین باید طوری عمل کنیم که مبنای اتفاقات فرهنگی، اجتماعی و هنری شود.

 صالحی در عین حال تصریح کرد: توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی که بخش قابل توجهی از آن به حوزه فرهنگ برمی‌گردد، ضروری است. باید نقش خود در رفع آسیب‌های اجتماعی و تکامل اجتماعی را ایفا کنیم و به کمال اجتماعی برسیم.

 وی توجه به حوزه کودک و نوجوان در بخش برنامه‌ای را سومین نکته ضروری در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دانست و گفت: اگر کودک سالم داشته باشیم آینده سالمی خواهیم داشت و به طبع آن اگر کودک کتابخوان داشته باشیم جامعه  کتابخوان خواهیم داشت. کودکان و نوجوانان یکی از مخاطبان اصلی کتابخانه‌ها هستند بنابراین کتابخانه‌ها باید به حضور کودکان و نوجوانان توجه ویژه داشته باشند و شاخص کارکردی آن‌ها رفت و آمد کودکان باشد و سهم کودکان و نوجوانان به‌عنوان یک شاخص ارزیابی مورد توجه قرار گیرد.

صالحی تصریح کرد: کودک امروز اوقات فراغت بیشتری نسبت به کودک گذشته دارد. اینکه چگونه محیط کتابخانه را برای رفت‌و‌آمد آن‌ها جذاب کنیم نکته قابل توجهی است.

 وی ادامه داد: توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ظرفیت‌های فضای مجازی چهارمین نکته در بخش برنامه‌ای است. استفاده از این فضا  نیاز به مطالعه و مدل‌سازی دارد.

 صالحی در ادامه بر توجه به برخی ملاحظات در بخش مدیریتی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و گفت: استفاده حداکثری از طرح‌ها و ابتکارات درون و برون سازمانی در بخش مدیریتی باید مورد توجه قرار گیرد. بانک ایده‌ها را باید به صورت کمی و کیفی افزایش دهیم.

 وی در عین حال تصریح کرد: در این زمینه باید به طور پیوسته حس کنیم ایده‌ای نیست که دیده و ارزیابی نشده باشد.

 وی گفت: حرکت به سوی تفویض جغرافیایی نکته دیگر در بخش مدیریتی است زیرا به بومی سازی کمک می‌کند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به هم‌افزایی را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر به طرف هم‌افزایی حرکت کنیم منابع‌مان در ترکیب‌سازی هندسی افزایش می‌یابد.

 صالحی در پایان تلاش برای تقویت مالی پایدار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را یادآور شد و گفت: برای ارتقا و توسعه منابع باید از همه ظرفیت‌های درونی و برونی ازجمله نهادها و سازمان‌های دولتی، غیر دولتی و خیران استفاده کرد. در این زمینه باید به اینکه چگونه می‌توان منابع نرم‌افزاری کتابخانه‌ها را از طریق منابع دولتی، غیردولتی و خیران ارتقا داد، توجه داشت.

 در این نشست علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گزارشی از مجموعه اقدامات این نهاد ارائه داد.

منبع: ایبنا