ملاقات ناصرالدین شاه با دانشمند بزرگ لوئی پاستور در پاریس

ناصرالدین شاه در بخشی خاطرات روز چهار شنبه ۲ ذیحجه ۱۳۰۶خود در سفر سوم فرنگستان ، هنگامی که در پاریس اقامت داشته را جع به ملا قات با لوئی پاستور چنین می نویسد:

 

 

 

فاطمه قاضیها: ناصرالدین شاه در بخشی خاطرات روز چهار شنبه ۲ ذیحجه ۱۳۰۶خود در سفر سوم فرنگستان ، هنگامی که در پاریس اقامت داشته را جع به ملا قات با لوئی پاستور چنین می نویسد:

... امشب پاستور معروف را که برای آدم سگ هار گاز گرفته، معالجه و علاج پیدا کرده است ، دیدم،شرح احوال اورا در روزنامجات خوانده بودم، حالا هم اورا دیدم و با او خیلی صحبت کردم، می گفت معالجه این کار را خیلی خوب پیدا کرده ام، امّا باید آدم سگ هار گرفته را زود بیاورند که معالجه شود، اگر طول بکشد و دیر بیاورند، خیلی معالجه اش مشکل است،مثلا اگر تهران یکی را سگ هار بگیرد بیاورند اینجا، خیلی معالجه اش مشکل است،بخصوص اگر دندان سگ هار به عصب گرفته و به خون رسیده باشد، که او را باید حتما بعد از دو روز سه روز بیاورند که معالجه شود و الا مشکل است. مقصود این است که باید زود شروع به معالجه شود و طول نکشد.

حالا پاستور در اینجا مدرسه دارد و درس می گوید و مردم مشغول تحصیل این کار هستند. حقیقت این پاستور خیلی خدمت به انسانیت کرده است.

مصحح: آنچه از خاطرات ناصرالدین شاه بخصوص در فرنگ مطالعه کرده ام، با بیشتر افرادی که برخورد و یا ملاقات می کند در هر مقامی که باشند به توصیف طنز گونه چهره و ظاهر آنها می پردازد. تنها در مورد ملاقات با لوئی پاستور دیدم که فقط از علم و خدمت او به انسانیت می نگارد.

منبع : روز نامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار در سفر سوم فرنگستان(کتاب دوم)، تهران ، سازمان اسناد ملی ایران، ۱۳۷۱ ص ۱۹۱