استاد بی‌بدیل / ابوالقاسم اسماعیل‌پور

احمد تفضلی از چهره‌های مهم و تأثیر‌گذار در پژوهش‌های ایران‌شناسی است. او نقش مهمی در تبیین دستاورد‌های ادبی و فرهنگی ایران پیش از اسلام داشت و عمری بر سر این کار گذاشت. مهم‌ترین ویژگی استاد دکتر احمد تفضلی وجه بین‌المللی بودن آثار و فعالیت‌ها و پژوهش‌های‌شان در عرصه فرهنگ و ادبیات و زبان‌های ایران باستان است. کمتر کسی توانست به این جایگاه جهانی در این حوزه‌ها دست پیدا کند.

 

21 سال از مرگ احمد تفضلی گذشت

احمد تفضلی از چهره‌های مهم و تأثیر‌گذار در پژوهش‌های ایران‌شناسی است. او نقش مهمی در تبیین دستاورد‌های ادبی و فرهنگی ایران پیش از اسلام داشت و عمری بر سر این کار گذاشت. مهم‌ترین ویژگی استاد دکتر احمد تفضلی وجه بین‌المللی بودن آثار و فعالیت‌ها و پژوهش‌های‌شان در عرصه فرهنگ و ادبیات و زبان‌های ایران باستان است. کمتر کسی توانست به این جایگاه جهانی در این حوزه‌ها دست پیدا کند. احمد تفضلی متخصص زبان پهلوی ساسانی و دیگر زبان‌های باستانی ایران بود و تحقیق‌ها و پژوهش‌های دست اولی در این زمینه ارائه کرد.

کتاب «تاریخ ادبیات پیش از اسلام» از مهم‌ترین و موثق‌ترین مرجع‌ها از ادبیات چند هزار ساله ایران است. این اندیشمند و ایران‌شناس برجسته هفتاد مقاله علمی و تحقیقی مهم به زبان‌های فرانسه و انگلیسی نوشته و در مجله‌های جهانی منتشر کرده است.

متأسفانه با درگذشت استاد احمد تفضلی کمتر استادی توانست به جایگاه و پایگاه علمی و جهانی او دست پیدا کند،الان استادان بسیاری در حوزه زبان‌های باستانی تخصص و فعالیت دارند، اما به آن جایگاه و مرتبه علمی جهانی که احمد تفضلی رسیده است، کمتر کسی توانسته این جایگاه را احیا کند. او مقاله‌ها و رساله‌های ایران‌شناسی را که ایران‌شناس‌های اروپایی و امریکایی می‌نوشتند، قبل از انتشار می‌دید و تصحیح می‌کرد و به استادان ایران‌شناسی غربی مشورت می‌داد. یادم هست در سال‌های 1363 تا 1370 که من دانشجوی فوق لیسانس و دکتری بودم و با ایشان درس داشتم و شاگردشان بودم، کتاب‌های استادان خارجی درباره ایران را می‌دید از آن جمله یادم هست، پژوهش ژینو ایران‌شناس مطرح فرانسوی روی میز‌ش بود تا آن را بررسی کند و نظرش را درباره آن بدهد.

 احمد تفضلی دقت علمی بسیار بالایی داشت و در نوشتن رساله‌ها و مقاله‌هایش بر اساس روش آکادمیک و علمی عمل می‌کرد. من دقت علمی و روش‌شناسی آکادمیک را از احمد تفضلی آموختم. شایسته است بیش‌تر از این‌ها به این چهره علمی و خدمتگزار فرهنگ ایران پرداخته شود.

منبع: روزنامه ایران