روش های علمی در نقد آثار ادبی / عبدالحسین زرین کوب

نقد نیز مانند هنر از تأثیر و نفوذ فلسفه بر کنار نیست. در دو سه قرن اخیر عقاید و آراء تازه ای که در فلسفه بیان شده است در نقادی راه های تازه گشوده است. هر یک از منتقدان بر حسب آراء و عقاید فلسفی خویش در نقد آثار ادبی شیوه ای خاص پیش گرفته اند و تحقیقات جالب کرده اند. بسیاری کوشیده اند روش های علمی و فلسفی را در نقد به کار برند و از این راه نقادی را در خط سیر علوم بیندازند.

 

نقد نیز مانند هنر از تأثیر و نفوذ فلسفه بر کنار نیست. در دو سه قرن اخیر عقاید و آراء تازه ای که در فلسفه بیان شده است در نقادی راه های تازه گشوده است. هر یک از منتقدان بر حسب آراء و عقاید فلسفی خویش  در نقد آثار ادبی شیوه ای خاص پیش گرفته اند و تحقیقات جالب کرده اند. بسیاری کوشیده اند روش های علمی و فلسفی را در نقد به کار برند و از این راه نقادی را در خط سیر علوم بیندازند.

از آن میان طریقۀ کسانی که کوشیده اند آثار ادبی را به مثابۀ عوارض طبیعی تحت تحقیق و مطالعه درآورند بسیار جالب است. روش علوم طبیعی که تجربه و استقراءمی باشد چنانکه معلوم است در مطالعات مربوط به علم الحیاة نتایج مهم به بار آورده است اما جای تردید است که از بکار بردن این روش در مطالعۀ نمودهای هنری بتوان همان نتایج مهم را توقع داشت. کسانی مانند تن که در صدد بوده اند نقد را به صورت تاریخ طبیعی اذهان و عقول درآورندهر چند از این روش نتایج نیکو گرفته اند اما هدف انتقادات و اعتراضات موجه نیز واقع شده اند.....

یغما، سال ششم، تیر 1332 شماره 4 (پیاپی 61)

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی