«فرهنگ گزیده کتابشناسی» منتشر شد

مؤسسه خانه کتاب به‌تازگی کتاب «فرهنگ گزیده کتابشناسی» را منتشر کرده است. این اثر برشی کوتاه از زندگی پژوهشگرانه سیدعلی آل‌داود است. «فرهنگ گزیده کتابشناسی» منتشر شد



 
مؤسسه خانه کتاب به‌تازگی کتاب «فرهنگ گزیده کتابشناسی» را منتشر کرده است. این اثر برشی کوتاه از زندگی پژوهشگرانه سیدعلی آل‌داود است.
«فرهنگ گزیده کتابشناسی» منتشر شد
 
 کتاب «فرهنگ گزیده کتابشناسی» فرهنگی گزیده و مختصر است که تعدادی از کتاب‌هایی که به زبان‌های فارسی و عربی در حوزه تمدن ایرانی ـ اسلامی از قرن‌ها پیش تاکنون تألیف شده‌اند، معرفی کرده است.
 
مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در پیشگفتار این اثر چنین بیان کرده است: «کتابشناسی به‌عنوان یک علم شناخته‌شده در دنیای امروز، بسیار محل توجه و اقبال است؛ چرا که با وجود تولید انبوه کتاب در دنیا، تنها یک نگاه کتابشناسانه است که می‌تواند از میان حجم وسیع نسخه‌های خطی و یا کتاب‌های چاپی سره از ناسره را بازشناخته و گزیش نمایند؛ گزینشی هدفمند که کار علاقه‌مندان به حوزه کتاب را آسان می‌کند و جریان مطالعه و پژوهش را سرعت می‌بخشد.
 
اولین گام مستند در این‌خصوص کتاب «کتاب‌های من» تألیف «جالینوس» پزشک معروف یونانی است که در آن به معرفی آثار نگاشته خود می‌پردازد و بعد از آن است که شاهد انتشار کتاب‌های کتابشناسی البته به شکل‌ها و گونه‌های مختلف هستیم. با گسترش تولید و نگارش کتاب از سده‌های نخستین اسلامی، دانش کتابشناسی نیز شکل گرفت و رفته رفته پخته‌تر شد. کتاب «الفهرست» ابن‌ندیم نمونه‌ای ارزشمند از کتاب‌های کتابشناسی در سده‌های نخستین اسلامی است و بعد از آن انتشار این شکل از کتاب و گسترش علم کتابشناسی در جهان اسلام و ایران را شاهد هستیم. در عصر حاضر نیز آثار ارزشمندی چون کتاب «الذریعه الی تصانیف الشیعه» نگاشته استاد بزرگوار مرحوم آقابزرگ طهرانی نمونه‌ای بی‌بدیل از کتابشناسی است.
 
خوشبختانه در خانه کتاب با انتشار مجموعه مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران، 28 نفر از کتابشناسان معاصر و آثار ارزشمندشان در این دانش را به علاقه‌مندان به این فن معرفی کردیم، که قطعاً این مجموعه، در شناخت این بزرگان و آثارشان به علاقه‌مندان این حوزه، منبعی مهم و ارزشمند محسوب می‌شود.
 
فرهنگ گزیده کتابشناسی، برشی کوتاه از زندگی پژوهشگرانه و پرتلاش استاد سیدعلی آل‌‌داود است. نگاه کتابشناسانه ایشان به نسخ خطی و آثار چاپی مختلف طی سالیان مجموعه‌ای گرانبها از مقالات کتابشناسی را فراهم کرده که با تجمیع آن‌ها در کتاب حاضر، اهمیت و ارزش دوچندانش رُخ می‌نماید.»
 
«فرهنگ گزیده کتابشناسی» مجموعه مقالاتی است که سیدعلی آل‌داود در مدت سی‌سال اخیر برای نشریات و دانشنامه‌های گوناگون نوشته‌ و شامل کتاب‌هایی است که عنوان آن‌ها با حرف «الف» آغاز شده و تا حرف «س» ادامه دارد، زیرا این دانشنامه‌ها به جز دانشنامه زبان و ادب فارسی از انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی هیچ یک به اتمام نرسیده است، مقصود آن‌که این کتاب یک فرهنگ کامل نیست و تنها شامل مقالاتی می‌‌شود که نویسنده تاکنون توفیق نگارش آن‌ها را به دست آورده است.
 
وی در مقدمه این اثر بیان می‌کند: «امید دارم و تصمیم بر این است که برای چاپ‌های دیگر این اثر، کامل شده و یک فرهنگ کتاب‌شناسی کامل به همین شیوه تدارک دیده شود تا جویندگان به آسانی بتوانند در یک اثر به اطلاعات دقیقی راجع‌ به کتاب‌ها دسترسی پیدا کنند و نیازی به مراجعه به منابع دیگر نداشته باشند. مقاله‌هایی که در این کتاب گردآمده، مجموعه نوشته‌هایی است که نویسنده برای دوره سه‌ جلدی فرهنگ آثار ایران اسلامی، دانشنامه زبان و ادب فارسی، دانشنامه زبان و ادب فارسی در شبه‌قاره ـ هر دو از انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی‌ ـ دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، دانشنامه جهان اسلام و برخی نشریات نوشته‌ام و چون این کتاب‌ها و مجلات در دسترس همگان قرار ندارد گردآوری و تنظیم و نشر آن‌ها را در یک جلد ضروری دانسته و بدین ترتیب با مرتب ساختن آن‌ها به ترتیب حروف الفبا مراجعه به آن‌ها آسان‌تر شده است.
 
بیشتر این مقالات مربوط به عناوین کتاب‌هایی است که تا حرف سین است، مگر چند مقاله انتهای کتاب که برای نشریات و برخی دانشنامه‌ها نوشته شده و تاکنون جلدهای آخر آن‌ها به چاپ نرسیده است، پس ضروری دانسته شد که آن‌ها نیز به کتاب افزوده شود.»
 
نخستین چاپ کتاب «فرهنگ گزیده‌ کتابشناسی» اثر سیدعلی آل‌داود، با شمارگان 500 نسخه، در 820 صفحه، به بهای 500 هزار ریال از سوی انتشارات خانه کتاب منتشر شده است.

منبع: ایبنا