دانشگاه های کشور نیازمند اصلاحات ساختاری هستند

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه ها و مراکز علمی کشور برای کسب رتبه های بالای جهانی، نیازمند اصلاحات ساختاری هستند.

 

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه ها و مراکز علمی کشور برای کسب رتبه های بالای جهانی، نیازمند اصلاحات ساختاری هستند.

سید احمد معتمدی روز چهارشنبه در گردهمایی معاونان اداری و مدیریت منابع دانشگاه ها افزود: دانشگاه امیرکبیر قدیمی ترین دانشگاه صنعتی کشور است که از سال 1336 اقدام به پذیریش دانشجو کرده است.

وی گفت: اکنون 13 تا 14 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و این رقم شناور به سبب این است که برخی در آستانه فارغ التحصیلی هستند.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: 55 درصد دانشجویان این دانشگاه تحصیلات تکمیلی دارند و با داشتن 16 دانشکده بیشترین تعداد در بین داشنگاه های صنعتی کشور با شمار می رویم.

وی ادامه داد: پیشتر 32 پژوهشکده داشتیم اما اکنون این رقم به 24 مورد کاهش یافته و دلیل اصلی آن هم این است که بودجه ها ثابت هستند و افزایش دانشکده ها مشکلات خاص خود را دارند.

معتمدی یادآور شد: خوشبختانه در برنامه راهبردی دانشگاه امیرکبیر که از سال 93 تجدید نظر شد، گام های مناسب و مطلوبی برداشته شده است.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا قبل از سال 93 در هیچ رتبه بندی معتبر دنیا دارای جایگاهی نبود اما اکنون خوشبختانه در رده بندی های معتبر بین المللی همچون تایمز، شانگهای و غیره حضور داریم و هر ساله رشد خوبی را سپری می کنیم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: اکنون جزو دانشگاه های اول تا سوم کشور هستم و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، سعی داریم در برنامه راهبردی خود طی سال 1404 جزء 100 دانشگاه برتر دنیا و نسل سوم باشیم.

وی گفت: هر چند که کار سختی است اما ضرورت دارد که گام های مناسب را با برنامه ریزی علمی برای رسیدن به 100 دانشگاه برتر دنیا برداریم.

معتمدی افزود: اکنون اعتبار 10 دانشگاه اول دنیا بالای یک میلیارد دلار است اما اعتبار دانشگاه های امیرکبیر، علم و صنعت و غیره حدود 45 تا 55 میلیون دلار است.

وی ادامه داد: این اختلاف فاحش نشان می دهد که دانشگاه های کشور با چه هیزنه هایی با دنیا رقابت می کنند و به نظرم این مزیت و حسن است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: اگر انتقاد می شود که چرا جزو 100 دانشگاه برتر دنیا نیستیم باید گفت که چقدر سرمایه گذاری می شود.

وی تصریح کرد: همچنین بودجه ای 10 دانشگاه های برتر دنیا که از دولت می گیرند بین 7 تا 30 درصد است و این در حالیست که اتکای دانشگاه های کشور به بودجه دولتی است.

معتمدی گفت: باید با برنامه ریزی های علمی اقداماتی را انجام دهیم تا این اتکا به منابع و بودجه های دولتی را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: اگر می خواهیم جزوء 200 دانشگاه برتر دنیا باشیم، بطور قطع باید ساختارهای موجود را اصلاح کنیم و حتی اگر بودجه های دانشگاه ها را سه برابر هم کنیم باز هم نمی توانیم رتبه بالایی بدست آوریم.

معتمدی گفت: دانشگاه های کشور هنوز جزوء نسل های 1 و یا 2 هستند و برای ورود به نسل سوم، دانشگاه ها باید اصلاحات اساسی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همچنین در ادامه این نشست، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: معتقدم در حوزه های برنامه و بودجه، ظرفیت هایی وجود دارند که تا به حال از آنها غافل بوده ایم.

حسین عسکریان گفت: یکی از دلایلی که جدول ۱۴ از برنامه بودجه حذف شد، این بود که دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور، برنامه منسجمی برای این جدول نداشتند که با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم، قرار است برنامه منسجمی برای این بودجه تدوین شود.

وی افزود: در سازمان برنامه و بودجه عزم بر احصای جدول ۱۴ است و امیدواریم که با تدوین برنامه منسجم بتوانیم بودجه این جدول را عملیاتی کنیم.

عسکریان با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه همکاری خوبی با وزارت علوم و آموزش عالی کشور داشته، یادآور شد: باید از طریق برنامه‌ریزی منسجم بتوانیم بودجه‌های لازم را برای آموزش عالی از سازمان برنامه و بودجه دریافت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بودجه دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور 8 هزار و 300 میلیارد تومان است که اگر بودجه مربوط به جدول ۱۴ به این میزان افزوده شود، بخش زیادی از مشکلات دانشگاه‌ها برطرف خواهد شد.

عسکریان در مورد بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها نیز گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، بیشتر دانشگاه‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه خود را به امر پژوهش اختصاص می‌دهند.

معاون اداری و مالی وزارت علوم درباره بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها گفت: قرار است بخشی از این بودجه به صورت نقد و ۵۰ درصد به صورت اوراق به دانشگاه‌ها ارائه شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم طی ۱۰ روز آینده بخش نقدی مربوط به بودجه تعمیر و تجهیز به دانشگاه‌ها اختصاص یابد و بخش مربوط به اوراق و صکوک نیز بزودی ارائه خواهد شد.

معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: حدود ۲۴ درصد از بودجه سه ماهه اول سال ۹۶ به دانشگاه‌ها و آموزش عالی اختصاص یافته اما امیدواریم که تخصیص‌های هر سه ماه به صورت کامل انجام شود.

عسگریان در مورد بودجه لازم برای افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها افزود: وزیر علوم با معاون اول رییس‌جمهوری در این زمینه جلسه‌ای داشته‌اند، بنابراین وزارت علوم در حال مذاکره برای اجرای این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۹۶ موضوع افزایش حقوق اعضای هیات علمی دیده نشد اما در حال پیگیری هستیم که این رویه عملیاتی شود. این در حالیست که در بودجه سال ۹۷ موضوع افزایش حقوق اعضای هیأت علمی دیده خواهد شد.

معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: دولت بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را آغاز کرده، بنابراین دانشگاه‌ها نیز باید برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه کنند.

منبع: ایرنا