نظریه اطلاع / ابوالحسن نجفی

لابد با نظریۀ یاکوبسن، به خصوص این چند ماهۀ اخیر که یکی دو کتاب و مقاله درباره اش نوشته شد، آشنایید و درباره اش شنیده اید. دربارۀ نظریۀ یاکوبسن کتابی هم در آمد « نقد ادبی و نظریۀ یاکوبسن». خوب خیلی صحبت ها شده است. این نظریه در حدود سال های - اگر اشتباه نکنم – کمی قبل از 1960، یعنی در حدود سی سال پیش عرضه شد.

لابد با نظریۀ یاکوبسن، به خصوص این چند ماهۀ اخیر که یکی دو کتاب و مقاله درباره اش نوشته شد، آشنایید و درباره اش شنیده اید. دربارۀ نظریۀ یاکوبسن کتابی هم در آمد « نقد ادبی و نظریۀ یاکوبسن». خوب خیلی صحبت ها شده است. این نظریه در حدود سال های  - اگر اشتباه نکنم – کمی قبل از 1960، یعنی در حدود سی سال پیش عرضه شد.

هم زمان با آن هم نظریات دیگری بود و الان نظریۀ یاکوبسن را به عنوان نظریۀ خیلی جدید دارند اینجا مطرح می کنند. همان زمان که نظریۀ یاکوبسن مطرح شد، نظریه ای مطرح شد دربارۀ آن چیزی که من هنوز نمی دانم فارسی درستش چیست و در انگلیسی به آن «Information» و به فرانسه «انفرماسیون» می گویند (فکر می کنم تا این لحظه باید برایش در فارسی بگذاریم «اطلاع» «نظریۀ اطلاع».) ابتدا در زبان شناسی مطرح بود و بعد آمد به مسائل ادبی و ادبیات. تا امروز، تا آن جایی که من اطلاع دارم، هیچ کس به این نظریه نپرداخته است، جز در یکی دو مقاله آن هم در عرصۀ زبان شناسی و نه ادبی.

کارنامه، دی 1377، شماره 1

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی