سعدی، میزبانِ روحانی

دومین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگی مؤسسه فرهنگی دارالاکرام در تاریخ 31 فروردین 96 همزمان با شب بزرگداشت سعدی در پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری تهران برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی دارالاکرام، نشست‌های فرهنگی در راستای ارتقای فرهنگ جامعه و ایجاد بستری برای اجتماع خیرین و مهربانان به منظور آشنایی آنها با عملکرد این مؤسسه به صورت ماهانه در همین محل برگزار می‌شود

مدیر مرکز سعدی شناسی از مراسم بزرگداشت شیخ اجل با حضور رئیس جمهوری خبر داد

 

 

بزرگداشت سعدی با رنگ و بوی مهربانی
دومین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگی مؤسسه فرهنگی دارالاکرام در تاریخ 31 فروردین 96 همزمان با شب بزرگداشت سعدی در پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری تهران برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی دارالاکرام، نشست‌های فرهنگی در راستای ارتقای فرهنگ جامعه و ایجاد بستری برای اجتماع خیرین و مهربانان به منظور آشنایی آنها با عملکرد این مؤسسه به صورت ماهانه در همین محل برگزار می‌شود. دراین سلسله نشست‌ها استادان برتر حوزه‌های فرهنگی به سخنرانی می‌پردازند. در نشست 31 فروردین محمدعلی موحد و استاد اکبر ثبوت به سخنرانی خواهند پرداخت و حسن ختام برنامه موسیقی سنتی خواهد بود.

«ایران»: شیراز و شیرازی‌ها طی یکی- دو روز آینده در مراسمی یاد استاد سخن، شیخ اجل سعدی را با همراهی جمعی از چهره‌های شاخص ادبی، سعدی پژوهان و همچنین رئیس جمهوری، گرامی خواهند داشت. مراسمی دو روزه که علاوه بر سعدیه، در سایر نقاط ایران و جهان هم به طور همزمان برگزار خواهد شد.
سی و یکم فروردین تا یکم اردیبهشت ماه زمان برگزاری این مراسم در شیراز، استان فارس خواهد بود، کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدی‌شناسی درباره برنامه‌هایی که در این دو روز به یاد سعدی برگزار خواهد شد، گفت: مراسم یادروز سعدی امسال با حضور دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و سعدی‌پژوهان و سعدی‌دوستان در تاریخ ذکر شده برگزار خواهد شد.
به گفته کمالی سروستانی، سخنرانی رئیس جمهوری پنجشنبه شب پیش رو در آرامگاه سعدی خواهد بود. علاوه بر این نشست علمی یادروز سعدی نیز از ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۳۱ فروردین ماه در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس برگزار می‌شود.
اصغر دادبه درباره «رندی در شعر سعدی»، محمدجعفر محلاتی درباره «صلح در سپهر اندیشه سعدی»، ضیاء موحد درباره «ترجمه‌های سعدی»، استاد احمد سمیعی گیلانی درباره «جدال سعدی با مدعی»، و کاوه بهبهانی درباره «سعدی و اخلاق فضیلت» به سخنرانی خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: همزمان با نشست علمی، نمایشگاه خوشنویسی «سی سال با سعدی» که روایت ۳۰ سال همنشینی یدالله کابلی، استاد سرآمد خط شکسته فارسی با سعدی است، برگزار خواهد شد. از دیگر برنامه های پیش‌بینی‌شده برای این جشن فرهنگی، تجلیل از سعدی‌پژوهان برجسته کشور، برگزاری نمایشگاه آرامگاه سعدی به روایت اسناد در گالری تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، اجرای موسیقی سنتی بر اساس شعرهای سعدی توسط گروه «بیدل» به خوانندگی و سرپرستی حسام‌الدین سراج در آرامگاه سعدی است.
البته برگزاری این مراسم گرامیداشت دو روزه با برگزاری برنامه‌های دیگری نظیرنمایشگاه گزیده کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپ سعدی، برگزاری نمایشگاه سعدی به روایت هنرمندان با عنوان «اول اردیبهشت‌ماه جلالی» در گالری هپتا در تهران با همکاری ایکوم ایران، سعدی‌خوانی در آرامگاه سعدی در روز اول اردیبهشت و نیز انتشار دفتر سوم دو فصلنامه «سعدی‌شناسی» است که در واقع بیست و یکمین جلد از مجموعه مقالات سعدی‌شناسی نیز همراه خواهد بود.
آن طور که مدیر مرکز سعدی شناسی در گفته‌هایش تأکید کرد برنامه‌های این مراسم گرامیداشت تنها به شیراز محدود نمی‌شود آنچنان که در برخی از شهرهای ایران و جهان، فرهنگ‌دوستان، روز سعدی (اول اردیبهشت)را به جشن می‌نشینند و در روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین‌ماه همایش «سعدی و ویکتور هوگو» در ادامه برنامه «دهه سعدی و شاعران بزرگ جهان» در مرکز فرهنگی شهر کتاب تهران برگزار می‌شود.
کمالی سروستانی ادامه داد: در همایش دوروزه‌ای که به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب، مرکز سعدی‌شناسی، رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه و مرکز مطالعات هوگو برگزار می‌شود، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، میرجلال‌الدین کزازی، فریدون مجلسی، طهمورث ساجدی، اصغر نوری، محمدرضا بایرامی، حمیدرضا شاه‌آبادی، محمدحسن شهسواری، مجید قیصری و مهدی یزدانی خرم سخن خواهند گفت.
گلباران آرامگاه سعدی و بازدید رایگان از سعدیه در اول اردیبهشت‌ماه از دیگر برنامه‌های یادروز سعدی است که با همکاری استانداری فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، بنیاد فارس‌شناسی، مرکز فرهنگی شهر کتاب، ایکوم ایران و مرکز سعدی‌شناسی برگزار می‌شود.

منبع: ایران