دفتر بنياد «روسكي مير» در دانشگاه تهران افتتاح شد

دفتر مركزي بنياد بين‌المللي «روسكي مير»، با هدف گسترش زبان و فرهنگ روسى، در دانشكده زبان و ادبيات خارجى دانشگاه تهران افتتاح شد. بنياد «روسکی میر»، سال ٢٠٠٧ به دستور «ولاديمير پوتين» به منظور حمايت از زبان و ادبيات روسى در ساير كشورها، تأسيس شد.


 
دفتر مركزي بنياد بين‌المللي «روسكي مير»، با هدف گسترش زبان و فرهنگ روسى، در دانشكده زبان و ادبيات خارجى دانشگاه تهران افتتاح شد. بنياد «روسکی میر»، سال ٢٠٠٧ به دستور «ولاديمير پوتين» به منظور حمايت از زبان و ادبيات روسى در ساير كشورها، تأسيس شد.

 
 دفتر مرکزی بنیاد بین‌المللی «روسکی میر» با هدف گسترش و توسعه زبان و فرهنگ روسی با حضور «لوان جاگاريان» سفير روسيه، «ويچسلاو الكسيويچ نيكانوف» رئيس كميسيون آموزش عالى مجلس «دوما»ى روسيه و رئيس بنياد غير انتفاعى بين‌المللى «روسكى مير» و هيئت همراه، دكتر محمود نيلى احمدآبادى-رئيس دانشگاه تهران، علیرضا ولى‌پور-رئيس دانشكده زبان‌ها و ادبيات خارجى و جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد.

در ابتدای این نشست دكتر ولى‌پور، رئيس دانشكده زبان‌ها و ادبيات خارجى ضمن خيرمقدم به زبان روسى به مهمانان روسى گفت: دانشكده زبان‌ها و ادبيات خارجى هر ساله در مقاطع كارشناسى، كارشناسى ارشد، دكترى و دوره‌هاى آنلاين، ٧٠ دانشجو مى‌پذيرد. در راستاى حمايت از فعاليت‌هاى اين دانشكده در حوزه آموزش زبان روسى، بنياد غيرانتفاعى «روسكى مير» همكارى خود را اعلام کرده است.

رئيس دانشكده زبان‌ها و ادبيات خارجى با اشاره به جدايى‌ناپذير بودن دو عنصر زبان و فرهنگ، پيشرفت در زمينه آموزش زبان روسى را راهکار موثرى براى تقويت پايه‌هاى تفاهم و صلح بين دو كشور دانست.

در ادامه جلسه دكتر نيلى احمدآبادى رئيس دانشگاه تهران با اشاره به سابقه طولانى همكارى‌هاى علمى و پژوهشى بين ايران و روسيه بيان كرد: سال‌هاى اخير دو نشست بين رؤساى دانشگاه‌هاى برتر ايران و روسيه برگزار شده است. جلسه اول در روسیه و جلسه دوم در تهران برگزار شد. پیش‌بینی می‌شود به زودی سومین نشست هم در کشور روسیه برگزار شود.

وی افزود: در این دو نشست مجموعاً 14 دانشگاه از ایران و بیش از 20 دانشگاه از روسیه برای آغاز راه همکاری‌های سازمان‌یافته علمی و پژوهشی بین دو کشور با هم مذاکرده کردند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پایه همکاری پایدار و درازمدت بین کشورها، آشنایی با زبان و فرهنگ یکدیگر است و بی‌شک آموزش زبان و ادبیات روسی در ایران به این همکاری و ارتباط کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌های دانش‌بنیان برای پیشرفت روابط بین دو کشور ضروری است، توسعه فعالیت‌های دانشگاهی به‌ویژه آموزش زبان در اولویت قرار می‌گیرد.

دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه اظهار امیدواری کرد: ما مایلیم این همکاری‌ها از جلسات و نوشته‌ها خارج شود و بیشتر جنبه عملی به خود بگیرد. امیدواریم جناب سفیر هم کمک‌هایشان را دو برابر کنند تا شاهد همکاری‌های دوجانبه بیشتری بین دو کشور در آینده نزدیک باشیم.

در بخش بعدی این نشست ویچسلاو نیکانوف رئیس بنیاد بین‌المللی «روسکی میر» به زبان روسی  سخنرانی کرد و در پایان این نشست از طرف ریاست دانشگاه تهران نشان این دانشگاه و کتاب پنج هزار سال تمدن ایران به آقایان جاگاریان و نیکانوف اهدا شد.

منبع: ایبنا