صالحی امیری: شعر مرز و جغرافیا نمی‌شناسد

سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر اظهار کرد: اینکه در این جشنواره، شاعران هفت کشور جهان حضور دارند و شعر فارسی می‌خوانند بیانگر آن است که شعر و شاعری مرز نمی‌شناسد و جغرافیایی نمی‌توان برای آن تعریف کرد.


 
 
 
سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر اظهار کرد: اینکه در این جشنواره، شاعران هفت کشور جهان حضور دارند و شعر فارسی می‌خوانند بیانگر آن است که شعر و شاعری مرز نمی‌شناسد و جغرافیایی نمی‌توان برای آن تعریف کرد.
 

 آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر عصر امروز (18 اسفندماه) و با حضور سیدرضا امیری صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان ادبی، مسئولان استانی و اهالی شعر و ادبی در سالن نور مشهد مقدس برگزار شد.
 
صالحی امیری در این مراسم گفت: خوشحالم که امروز جمع بسیار با فضیلت، با معرفت و با معنویتی گردهم جمع شده‌اند تا یک بار دیگر از زیبایی‌ها، اخلاق، معنویت، شرافت و پاکی سخن بگوییم. درود به شما انسان‌های بزرگ و با فضیلت که امروز در این مکان مقدس جمع شده‌اید. در ابتدای این مراسم اجازه دهید تا از احمد عزیزی، شاعر گران‌قدر انقلاب یادی کنم.

وی ادامه داد: احمد عزیزی از سرمایه‌های ادبی زبان فارسی بوده و است چراکه شاعران همیشه زنده‌اند و با شعرهایشان تداوم‌بخش جامعه خودشان هستند. شاعران بزرگ ما از فردوسی، حافظ و سعدی تا احمد عزیزی همیشه در جمع ما حاضر هستند و با شعرهایشان در جامعه تاثیر می‌گذارند.

شعر مرز و جغرافیا نمی‌شناسد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وحدت شعر و شاعری اظهار کرد: شعر و شاعری  بخشی ازهویت جامعه ایران و جهان است. اینکه در این جشنواره، شاعران هفت کشور جهان حضور دارند و شعر فارسی می‌خوانند، بیانگر آن است که شعر و شاعری مرز نمی‌شناسد و جغرافیایی نمی‌توان برای آن تعریف کرد.

وی افزود: شاعر وابسته به مکان و زمان نیست و نمی‌توان او را محدود کرد و این بیانگر وجه انسانی شعر و شاعر است. شعر زبان همه انسان‌هاست و ما هویت ایرانی و اسلامی خود را مدیون شعر و شاعری هستیم. اگر ما هویت ایرانی را ریشه‌های درخت فرهنگ بدانیم ، بدون شک شاعر میوه این درخت است.
 
صالحی امیری با اشاره به ویژگی شعر گفت: شعر دچار کهنگی نمی‌شود و اگر دقت داشته باشید، متوجه می‌شوید که با گسترش شبکه‌های مجازی، همه حوزه‌ها دچار تغییر شده‌اند و تنها چیزی که تازه مانده، شعر است و به همین دلیل است که می‌گویند شعر حیات بخش جامعه است. اگر ما در محیط معنوی و فرهنگی با شادی زندگی می‌کنیم، این را مدیون شعر و شاعری هستیم.

وی ادامه داد: شعر و شاعر در تداوم حیات فرهنگی ایران نقش طولانی داشته است و به این دلیل است که شخصیت اول این سرزمین علیرغم همه مشغله‌ها با شعر و شاعری رابطه بسیار خوبی دارند و این اهمیت این حوزه را برای ما مشخص می‌کند.

سرمایه شعر و شاعری فناپذیر نیست
این مسئول فرهنگی در توضیح اعتبار شعر و شاعری عنوان کرد: اگر امروز ایران در میان جهانیان از اعتبار فرهنگی برخوردار است و جهانیان از ایران ، ایرانی و تمدن آن صحبت می‌کنند به‌خاطر نفت، گاز و معادن نیست، بلکه به خاطر وجود انسان‌های بزرگی است که همیشه برای ایران افتخار کسب کرده‌اند. امروز دنیا ایران را با سعدی، حافظ،‌ مولانا و فردوسی می‌شناسد و این بیانگر آن است که سرمایه شعر و شاعری فناپذیر نیست.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به علاقه بسیار زیاد مسئولان انقلاب به شعر و شاعری اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) به شعر علاقه بسیار زیادی داشت. رهبر معظم انقلاب نیز می‌فرمایند « تأثیر شعر در ذهن بیشتر است و گاهی که یک شاعر یک بیت شعر می‌گوید، از چند ساعت حرف زدن یک سخنور توانا گویاتر است. یک مصرع شعر در ذهنها می‌ماند، مردم آن را می‌فهمند و تکرار می‌کنند که ماندگار می‌شود.» به همین دلیل می‌‌توان گفت که شعر ماناترین سرمایه فرهنگی ایران است.

انقلاب ایران، انقلاب شعر و موسیقی بود
صالحی امیری در توضیح رابطه شعر و موسیقی گفت: شعر فراتر از معناست، موسیقی در ایران مولود شعر است. شعر به موسیقی هویت می‌دهد و هویت موسیقی ایرانی از شعر و شاعری است. در یکی از یادداشت‌های یک شخصیت غربی خواندم که «انقلاب ایران، انقلاب شعر و موسیقی است.» در دفاع مقدس هم این گونه بود و موسیقی و شعر ایجاد انگیزه و شوق می‌کرد. شعر سبب غرور و وحدت ملی ایرانی است و فردوسی در این حوزه نقش برجسته‌ای دارد. امروز اگر من و شما در این جغرافیای مقدس گرد هم آمده‌ایم مدیون شخصیت بزرگی هستیم که شعر، زبان و هویت ایرانی را به ما هدیه داد.
 
وی ادامه داد:‌ شعر فاقد محدودیت زمان و مکان است و به همین دلیل دبیر جشنواره ما قبل از اینکه ایرانی و افغانستانی باشد یک شاعر اخلاقی و انسانی است. شعر پیر، جوان، زن و مرد نمی‌شناسد و همه کسانی که در این فضای معرفتی زیست می‌کنند مورد تکریم ما هستند؛ شعر انسان را از وابستگی‌ها خارج می‌کند و از این دیدگاه شعر کانون معنویت و حقیقت و شاعر منعکس‌کننده معرفت ومنزلت است.
 
شعر دمیدن روح امید در انبوه ناامیدی‌هاست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رابطه شعر و مذهب اظهار کرد: شعر با هویت دینی ما نیز رابطه ناگسستنی دارد و افتخار می‌کنیم که عاشورا را با شعر ونوحه می‌شناسیم و وقتی از عاشورا سخن برمیان می‌آید از محتشم سخن می‌گوییم و وقتی از حضرت علی (ع) سخن می‌گوییم این شخصیت بزرگ را زبان شهریار می‌شناسیم.
 
وی افزود: شعر دمیدن روح امید در انبوه ناامیدی‌هاست. جامعه خسته امروز جهان و خاورمیانه در جنگ، خون و خشونت، بیش از هر زمانی به لطافت شعر و شاعری نیاز دارد. اگر امروز در عراق، سوریه و اقصی نقاط جهان اسلام روح شعر دمیده شود، خشونت از آن زدوده خواهد شد. ما برای وحدت، آرامش و امنیت در دنیای اسلام بیش از هر زمان دیگر به روح لطیف شعر و شاعر نیاز داریم.
 
شعر یک رسانه است
صالحی امیری در توضیح نقش تاریخی شعر گفت: شعر آیینه‌ای برای تصویر زمان حال برای نسل‌های آینده است و از این منظر شعر خود یک رسانه است تا امروز را برای نسل‌های بعدی بیان کند. ما نیازمند گسترش فضای شعر و شاعری در جامعه هستیم و من از همه نهادهای فرهنگی به خصوص صداوسیما انتظار دارم که فضای بیشتری را در اختیار شعر و شاعران قرار دهند تا روح جامعه با شعر و شاعری مانوس شود.

وی ادامه داد:‌ در جامعه‌ای که شعر سروده می‌شود، روح جامعه نیز لطیف خواهد شد و در این فضا غبار نامردی‌ها زدوده می‌شود چراکه در این فضا عطر اخلاق‌، پاکی و نجابت گسترش پیدا می‌کند.
 
احمد عزیزی درس بزرگی به ما داد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌هایش و بعد از خواندن شعر «یاس» از زنده‌یاد احمد عزیزی اظهار کرد:یاد می‌کنم از احمد عزیزی که 9 سال درد و رنج را تحمل کرد و این صبوری یکی از ویژگی‌های شاعران است. احمد عزیزی با این مقاومت درس بزرگی به همه دردمندان داد. جامعه ما با شعر انس تاریخی و طولانی دارد و جای خرسندی است که پایتخت جهان اسلام، یعنی مشهد پرافتخار میزبان مهم‌ترین جشن سالانه در حوزه شعر است. این جمع نوید می‌دهد که همه ما با کمک امام هشتم (ع) شعر فارسی رابیشتر و بهتر گسترش خواهیم داد. در پایان به همه برندگان این جایزه و کسانی که نشان درجه یک هنری دریافت کرده‌اند مجدداً تبریک می‌گویم.
 
یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر شامگاه امشب در مشهد به کار خود پایان داد.

منبع: ایبنا