لزوم نگاهی بنیادین و چالشی به حوزه زنان فرهیخته

شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست فاطمه طباطبایی و با حضور زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، علی عسکری معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی و احمد شمس دبیر هیات‌امنای استان تهران برگزار شد

 

        
در شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد


شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست فاطمه طباطبایی و با حضور زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، علی عسکری معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی و احمد شمس دبیر هیات‌امنای استان تهران برگزار شد. فاطمه طباطبایی، رئیس شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: «در روزهای اخیر حوادث تلخی را پشت‌سر گذاشتیم که بسیار تاسف‌برانگیز بود به‌ویژه فقدان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) که برای کشور، انقلاب و دانشگاه آزاد اسلامی خسارتی است جبران‌ناپذیر. امیدواریم خداوند به بهترین وجه خلأ وجود او را برای همه ملت ایران جبران کند. البته این روزها یادآور رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های فرزندان‌مان است که ثمره آن انقلاب اسلامی بود و جای آیت‌الله این روزها بسیار خالی است. از خداوند می‌خواهیم که بتوانیم راه آنها را ادامه داده و خواسته و اهداف بلندی را که داشتند، ادامه دهیم.»

 لزوم نگاهی بنیادین به حوزه زنان فرهیخته
سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) گفت:
« آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مسیری را در کشور و دانشگاه آزاد اسلامی باز کرده است که امیدواریم بعد از او ادامه پیدا کند.» او درباره برنامه‌های سال جدید شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در ارتباط با حوزه زنان باید کارهای بنیادی‌تری انجام شود.» هاشمی به طرح مفاخر و مشاهیر در حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «طرح مفاخر و مشاهیر از سه سال پیش در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است، در این طرح از همه واحدهای سراسر کشور خواسته شد شخصیت‌های علمی، فرهنگی، هنری، دینی و ملی را در ادوار مختلف تاریخی معرفی و آنها را در چهار سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی تقسیم کنند. این شخصیت‌ها می‌توانند موضوع پایان‌نامه دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی قرار گیرند.»
 معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «این طرح وجوه بسیار خوبی دارد، حداقل این است که اطلاعات خوبی از مفاخر و مشاهیر کشور جمع‌آوری می‌شود و افرادی که در طول تاریخ شناخته نشده‌اند به جامعه معرفی می‌شوند. قاعدتا در میان این شخصیت‌ها زنان بزرگی هم وجود داشتند. دانشجویان خانم نیز قطعا از این موضوع استقبال می‌کنند که زنان فرهیخته را در طول تاریخ شناسایی و در قالب پایان‌نامه معرفی کنند.» او ادامه داد: «طرح مفاخر و مشاهیر دانشگاه آزاد اسلامی از استان کرمان اجرا شده؛همچنین در اردبیل نیز آغاز شده است. در پایان‌نامه دانشجویان می‌شود به زنانی که در حوزه‌های مختلف در طول تاریخ سرآمد بودند، پرداخته شود. به‌طور مثال فاخر صبا یکی از بانوان موسیقیدان بزرگ ایران بوده؛ او و همسرش سال 49 دانشگاه کرمان را ساختند و جزء مفاخر این استان محسوب می‌شوند.» هاشمی گفت: «برای تشویق فعالیت زنان باید در حوزه‌های مختلف جوایزی در نظر گرفته شود؛ مثلا در حوزه هنری، فرهنگی و علمی زنان هنرمند بسیاری وجود دارند که می‌توان آنها را تشویق کرد. این موضوع باعث می‌شود زنان به تولید علمی، فرهنگی و هنری تشویق شوند. از طرفی این جوایز می‌تواند برای فعالان حوزه زنان که در جهت ارتقای جایگاه زنان در جامعه تلاش می‌کنند نیز در نظر گرفته شود.» هاشمی در پایان سخنان خود گفت: «نباید از ظرفیت شهرهای کوچک غافل شد، در همه این موارد می‌توان از ظرفیت‌های استان‌ها استفاده کرد. همه فعالیت‌های شورای زنان فرهیخته که ماهیت اجتماعی، فرهنگی و دانشجویی دارند، می‌توانند از بودجه فرهنگی استفاده کنند.»

 به حوزه زنان چالشی نگاه شود
علی عسکری، معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از حضور احمدی‌پور و گرامیداشت یاد امام‌خمینی(ره) و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) گفت: «امام‌خمینی(ره) فرموده انقلاب نعمت بزرگ ایران است و این را نباید به آسانی از دست بدهیم. ضمن اینکه ما انقلاب را با جان خود لمس کرده‌ایم بنابراین از آن دفاع خواهیم کرد. در حوزه زنان باید نگاه چالشی وجود داشته باشد. خوشبختانه ما سرمایه انسانی خوبی در اختیار داریم و می‌توانیم با بودجه ستادی برنامه‌ها را عملی کنیم.» معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهادهایی را درباره بودجه شورای زنان فرهیخته ارائه کرد و گفت: «ما با برنامه متناسب می‌توانیم به صورت بومی مسائل را دنبال و مشکلات این حوزه را رفع کنیم.»

 نقش زنان در شرایط بحرانی
احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری نیز درباره مسائل مطرح‌شده در جلسه گفت: «ما باید از خود سوال کنیم که چگونه می‌توانیم از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی استفاده و زنان را توانمند کنیم. متاسفانه ما مدیریت بحران را فرا نگرفته‌ایم؛ باید تدبیری اندیشیده شود تا کارکرد زنان در شرایط بحرانی بررسی شود.» رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: «امروز سازمان‌هایی نظیر یونسکو از توانمندی‌های زنان حمایت می‌کند، بنابراین طرح‌های این جلسه هم بعد از عملی‌شدن می‌تواند به یونسکو ارائه شود. این سازمان در موضوعاتی مثل اقتصاد و محیط‌زیست بسیار فعال است که در همه این موارد می‌توان نقش زنان را بررسی کرد. باید سیاست و راهبردی برای به‌کارگیری زنان اتخاذ شود. همچنین باید از کارهای مشارکتی استقبال کرد. خوشبختانه تا امروز با برگزاری کارگاه‌ها، فرهنگ‌سازی خوبی انجام شده و فعالیت‌های شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی مناسب است.» همچنین در این جلسه بودجه سال 96 شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی بررسی و تصویب شد.

 

منبع: فرهیختگان