آن‌چه از دکتر ماهیار آموختیم

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی گفت: ما از دکتر ماهیار آموختیم زمانی بر خود نام معلمی بنهیم که به شغلمان و صفتی که در آن اجرای نقش می‌کنیم غیرت داشته باشیم.



دکتر عباس ماهیار دار فانی را وداع گفت

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی گفت: ما از دکتر ماهیار آموختیم زمانی بر خود نام معلمی بنهیم که به شغلمان و صفتی که در آن اجرای نقش می‌کنیم غیرت داشته باشیم.

 دکتر محمود فتوحی شامگاه جمعه ۲۴ دی‌ماه در مراسم یادبود دکتر عباس ماهیار و به نمایندگی از 300 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ایران که افتخار شاگردی روانشاد استاد ماهیار را داشته‌اند گفت: امیدوارم امروز بتوانم در ادای دین آن بزرگمرد انجام وظیفه کرده باشم.

او در ادامه اظهار کرد: ما در وجود دکتر ماهیار دو نکته آموختیم؛ یکی اینکه معلم مظهر صفت علم الهی است و دوم پی به غیرت علمی که در وجود آن بزرگوار بود بردیم.

فتوحی افزود: عالم محل تجلی صفات خداوند است و هر گوشه‌ای که نگاه کنیم صفات الهی در حال جلوه و نمود هستند و هر کدام از ما بنا به توانایی که داریم محل تبلور صفتیم و معلم محل تجلی و تبلور صفت علم است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی ادامه داد: آن کسی که صفت را چنان که هست متجلی کند اهل تقواست و در اینجا تقوا به معنای پاسداشت است؛ یعنی معلمی که صفت علم را پاسداری کند و نسبت به صفت غیرت بورزد. ماهیار مظهر و تجلی صفت بود و ما در وی علم و عشق وی به علم را می‌دیدیم.

او خاطرنشان کرد: هیبتی که این مرد داشت و هراسی که از این مرد در دل دانشجو می‌افتاد ترس از نمره و تنبیه معلمی نبود؛ بلکه هیبت از کوه علمی بود که در برابر ما ایستاده بود که در ما خوف و رجا برمی‌انگیخت.

فتوحی با بیان اینکه دکتر ماهیار 300 استاد توانمند به دانشگاه‌های ما عرضه کرد که هر کدام باز خود مظهر تجلی صفت علم هستند، تصریح کرد: عالمی که علم بداند دگر است و عالمی که عالم بپروراند دگر و ماهیار چه در زمان مقام ریاست فرهنگستان در دولت موقت و چه در طول دوران تدریس در نخستین دانشگاه ایران همیشه مظهر تجلی این صفت بود و نسبت به آن غیرت داشت.

منبع: ایسنا