افسانه های تمثیلی (حیوانات) / محمد جعفری قنواتی

افسانه های تمثیلی از قدیمی ترین گونه های افسانه های شفاهی هستند که به من حیوانات، شخصیت ها، انسان، گیاه و موجودات بی جان نظر دارند.

چکیده: افسانه های تمثیلی از قدیمی ترین گونه های افسانه های شفاهی هستند که به من حیوانات، شخصیت ها، انسان، گیاه و موجودات بی جان نظر دارند. در این گونه از افسانه های تمثیلی، حیوانات نقش اصلی دارند و هدف از بیان این افسانه ها هم پند و حکمت دادن بوده است. در واقع موضوع اصلی این افسانه ها، زندگی عملی و شیوه های حل مشکلات روزمره می باشدو از اخلاق غیر دنیایی درآنها سخنی به میان نمی‌آید. به نظر می رسد ویژگی دیگر این افسانه ها، کوتاه بودن کم حادثه و دیالوگی بودن آنهاست. خاستگاه این افسانه ها ایران، یونان، هند و مصر می باشد.

مقدمه:

افسانه های تمثیلی (حیوانات) از قدیمی ترین، رایج ترین و مهم ترین گونه های افسانه های شفاهی هستند که در میان اقوام و ملت های گوناگون وجود دارند و از میان گونه های متفاوت افسانه ها بیشتر مورد توجه اهل قلم بوده و تعداد فراوانی از آنها مکتوب شده اند. به رغم چنین ویژگی هایی هنوز در میان افسانه پژوهان تعریف واحدی در باره آنها وجود ندارد. این موضوع حتی شامل نامگذاری این افسانه نیز می شود. فی المثل برخی از پژوهشگران، آنها را «ـافسانه های حیوانات» بعضی «افسانه های تمثیلی» و برخی نیز« افسانه – مثل» می نامند...

فرهنگ مردم ایران تابستان 1388 شماره 17

دریافت فایل

 

منبع: پرتال جامع علوم انسانی