دعوت جهانیان به صلح با گسترش تفکرات خالق مثنوی

چهارمین همایش بین‌المللی نکوداشت مولانا با حضور مولوی پژوهانی از 14 کشور جهان و یک هزار ادیب و فرهیخته از سراسر کشورمان، با محوریت بهره‌گیری از سروده‌های وی در دعوت جهانیان به صلح فردا برگزار می‌شود.

دعوت جهانیان به صلح با گسترش تفکرات خالق مثنوی

 
مریم شهبازی : چهارمین همایش بین‌المللی نکوداشت مولانا با حضور مولوی پژوهانی از 14 کشور جهان و یک هزار ادیب و فرهیخته از سراسر کشورمان، با محوریت بهره‌گیری از سروده‌های وی در دعوت جهانیان به صلح فردا برگزار می‌شود.
 

 داستان‌هایی مبتنی برصلحی نهان
به گزارش «ایران» حسین باهر، دبیرکل این همایش بین‌المللی در نشست خبری که صبح دیروز برگزار شد، ضمن اشاره به ضرورت برگزاری این رویداد فرهنگی- ادبی گفت: «مولوی نه ایرانی است، نه ترک و نه افغان، او یک انسان کامل آگاه است که نه تنها به تمام جهانیان، بلکه به کائنات تعلق دارد. داستان‌های او مبتنی بر صلح نهانی است که اگر به شکل کاربردی از آنها بهره گرفته شود جهان را به سوی صلحی همگانی راهنمایی می‌کند.»
باهر در ادامه تصریح کرد: «کاری که متولیان فرهنگی ترکیه در ارتباط با مولانا انجام می‌دهند به نوعی بهره گرفتن از جسم او و به دست آوردن منافع مادی از آن است! این در شرایطی است که اگر مولانا امروز زنده بود بی‌شک به هیچ کدام از این کارها علاقه‌ای نداشت و تنها خواهان گسترش افکار و پیام نهفته در اشعارش بود.»
دبیرکل همایش بین‌المللی نکوداشت مولانا معتقد است اگر به دنبال شناخت مولانا هستیم نیازی به اینکه به زیارت جسم او برویم یا رقص سماع کنیم نیست. اگر خواهان شناخت او هستیم باید اشعارش را بخوانیم تا از این طریق به افکار و اهداف وی از قدم گذاشتن به دنیای ادبیات پی ببریم.
او گفت: «مولانا تا 40 سالگی تنها به فراگیری علوم دوران خود پرداخت و تا قبل از آن دست به کار نزد. بعد از آن هم شمس در مسیر زندگی‌اش قرار گرفت و او را به سوی طی کردن مسیر معرفت رهنمون ساخت.»
باهر با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی این همایش سال گذشته شکل گرفته، اضافه کرد: «امیدوارم در سال‌های آینده نیز شاهد ادامه فعالیت‌های دبیرخانه این همایش باشیم و بتوانیم به مرور اندیشه‌های جهانی مولانا را در همه نقاط زمین گسترش بدهیم.»
او در پایان تأکید کرد که باید به جایی برسیم که با همراهی سروده‌های مولانا، جهان را به سوی صلح پیش ببریم. باهر از متولیان فرهنگی نیز گلایه کرد که چرا در این چند سال برای برگزاری این همایش هیچ اقدامی انجام نداده و تنها به وعده‌هایی بی‌سرانجام اکتفا کرده‌اند.
 تجلیل ویژه از محمد رضا شجریان
سعید محمد‌زاده اکبری، مدیر عامل یکی از شرکت‌های برگزار‌کننده این همایش نیز گفت: «با توجه به فراخوانی که از قبل اعلام شده تمام آثارمولوی پژوهی و همه افرادی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی- هنری برای معرفی مولانا کاری انجام داده‌اند بررسی شده است.»
به گفته محمد‌زاده اکبری امسال از 10 برگزیده و 15 شایسته تقدیر، تجلیل خواهد شد. او ادامه داد: «چهره شاخصی که امسال در خلال برگزاری همایش از وی تجلیل ویژه خواهد شد محمد رضا شجریان است. علاوه بر این از تنها بازمانده مولانا هم برای حضور در این مراسم دعوت کرده‌ایم او هم‌اکنون در ترکیه است و امیدواریم که دعوتمان را قبول کند. مسئول یونسکو در منطقه و مدیر فعلی و مدیر سابق موزه مولانا در قونیه هم به احتمال بسیار در این همایش حاضر خواهند شد.» آن طور که برگزار‌کنندگان این مراسم می‌گویند در همایشی که روز هشتم مهر ماه برای نکوداشت مولانا از ساعت 17 تا 20 در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود قرار چندانی به سخنرانی‌های آنچنانی نیست.
 بنابر گفته‌های مطرح شده در این نشست رسانه‌ای در روز برگزاری نکوداشت، حاضران به غیر از چهار سخنرانی از سوی دو سخنران ایرانی و دو سخنران خارجی شاهد برگزاری اجراهای موسیقی و شعرخوانی استادان حاضر خواهند بود. البته از یک بانوی فعال در ارتباط با معرفی مولانا هم تجلیل ویژه می‌شود.
 محمد‌زاده اکبری در پایان به رایزنی با برخی دانشگاه‌ها برای دایر شدن رشته «عرفان کاربردی» اشاره کرد و گفت: «در همین رابطه به توافق‌هایی دست یافته‌ایم و بزودی شاهد راه‌اندازی این رشته تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی در نظام دانشگاهی خواهیم بود. با تعدادی از استادان موسیقی همچون استاد انتظامی و کوهستانی هم مذاکراتی برای ساخته شدن سمفونی ملی مولانا انجام داده‌ایم که امیدواریم بزودی به نتیجه برسد.
 

منبع: ایران