فیروزان: جشنواره خاتم با داستان کوتاه پیامبر رحمت را به دنیا بشناسان

مهدی فیروزان، در آیین رونمایی از پوستر دومین جشنواره خاتم گفت: این جشنواره می‌تواند در سال‌های آینده با توسعه در سطح جهانی از طریق داستان کوتاه، پیامبر رحمت، حضرت محمد (ص) را به دنیا معرفی کند.

 
سنگری: کوچه‌های بی‌رهگذر را دریابیم
 
 
مهدی فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب، در آیین رونمایی از پوستر دومین جشنواره خاتم گفت: این جشنواره می‌تواند در سال‌های آینده با توسعه در سطح جهانی از طریق داستان کوتاه، پیامبر رحمت، حضرت محمد (ص) را به دنیا معرفی کند.
 
 آیین رونمایی از پوستر «دومین جشنواره ادبی خاتم» ویژه داستان کوتاه با موضوع پیامبر رحمت، شامگاه پنجشنبه سوم تیرماه 95، در ضیافت افطاری با حضور ده‌ها نویسنده، پژوهشگر و اهالی فرهنگ و ادب در سالن تامین اجتماعی برگزار شد.

مهدی فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب، در این مراسم با اشاره به یمن برگزاری این آیین در ماه ضیافت خدا اظهار کرد: مجموعه «شهر کتاب» به عنوان یکی از اعضای جشنواره خاتم در کنار نهادهایی همچون «مجمع ناشران انقلاب اسلامی» و «بنیاد امام صادق (ع)» افتخار حضور دارد.

وی افزود: اگر بخواهم «شهر کتاب» را در یک تعبیر خلاصه کنم: «توسعه فردی و جمعی از طریق معرفی و نقد دانش و معرفت و گفت و گو و هم اندیشی درباره آن است» راه‌های مختلفی از جمله نقد کتاب، درسگفتار و فروشگاه کتاب برای تحقق این امر وجود دارد که یکی هم برگزاری جشنواره خاتم است.

فیروزان گفت: توسعه امری همگانی است که نیابت پذیر، وکالت پذیر و تاخیرپذیر نیست. مجموعه «شهر کتاب» اگر به عنوان عضوی از جمهوری اسلامی بخواهد برای توسعه تلاش کند، یکی از راه‌های موثر آن، حضور کارآمد در جشنواره خاتم با استفاده از تمام امکانات است.

مدیرعامل شهر کتاب با بیان اینکه برتری از حیث توسعه در دنیا به کیفیت زندگی بهتر بستگی دارد، ادامه داد: کیفیت در گرو یادگیری است و داستان کوتاه چون وقت زیادی نمی‌گیرد، تجربه چندانی نمی‌طلبد و دارای حجم کوتاه و نیازمند مواد خام اندکی است، یکی از موثرترین وسائل یادگیری برای نویسنده و خواننده است.

وی عنوان کرد: ما جامعه رو به توسعه داریم پس باید توسعه پیدا کنیم که قصه‌نویسی نیز یکی از راه‌های آن است که باید مسیرش تسهیل شود. اگر جشنواره خاتم سال آینده با دو هزار داستان و در سال‌های بعد در سطح جهانی برگزار شود، موفق عمل کرده ایم. مهم حضور در این حرکت ملی برای معرفی بهتر و بیشتر فخر ما، حضرت محمد (ص) به دنیا است.

پیامبر از نگاه قرآن بهترین الگوست
محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر، نیز در این آیین با بیان اینکه خداوند در قرآن پیامبر (ص) را اسوه معرفی کرده، افزود: نگاه اسوه ای قرآن به پیامبر (ص) باید محور، تکیه گاه و الگوی اصلی ما باشد.

وی گفت: انسان الگوگراست و قرآن می‌فرماید نگاهتان به پیامبر (ص) باید نگاه اسوه‌ای باشد. اسوه تمام ابعاد و ساحت‌های حیات انسانی را دربر می‌گیرد. زندگی پیامبر (ص) برای تمام سنین حرف دارد. باید وجهه مردمی حضرت محمد (ص) را درک کنیم. پیامبر (ص) «رحمه للعالمین» است. ایشان را باید به عنوان شاهد در هر لحظه ببینیم، چرا که پیامبر (ص) «سراج منیر» است.

این عاشوراپژوه ادامه داد: معراج پیامبر (ص) شگفت‌انگیزترین سفر عالم است. درباره معراج و جلوه‌های مختلف شخصیتی ایشان عرصه‌های مختلفی وجود دارد که به آنها پرداخته نشده است. از آدم تا خاتم، تمامی رخدادهای تاریخ در معراج پیامبر (ص) وجود دارد که در ادبیات ما غایب است.

سنگری اظهار کرد: جشنواره «خاتم» مجال خوبی است که به قول حضرت مسیح (ع)، راه‌های نرفته را برویم. به بیانی دیگر: «کوچه‌های بی رهگذر را دریابیم.»

توسعه جشنواره «خاتم» در سطح فارسی زبانان دنیا
علی‌اکبر اشعری، رئیس شورای راهبردی جشنواره خاتم، به عنوان دیگر سخنران این آیین گفت: سال گذشته اعلام شد که دومین دوره جشنواره «خاتم» در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود که شرایط آن محقق نشد ولی تلاشمان این است که آن را در سطح فارسی زبانان دنیا توسعه دهیم.

وی افزود: هرسال که جلو برویم، سعی می‌کنیم براساس تحلیل محتوای آثار، مسیر روشن‌تری را در پیش روی خود قرار دهیم، چراکه جامعه ما امروز به شدت نیازمند الگوهایی همچون حضرت محمد (ص) است.

اشعری عنوان کرد: اگر امروز گرفتار خلاهای فرهنگی هستیم، به این دلیل است که از الگوهای آسمانی خود فاصله گرفته‌ایم. این جشنواره فرصت خوبی برای آشنایی و درگیر شدن بیشتر نویسندگان و خوانندگان با این زمینه‌ها است.

 

مروری بر نخستین جشنواره خاتم
شیشه‌گران، دبیر دومین جشنواره «خاتم» نیز در آئین رونمایی از پوستر این جشنواره، به ارائه برخی آمار و اطلاعات از نخستین دوره این جشنواره پرداخت و گفت: در نخستین دوره از این جشنواره در مجموع 790 اثر از 625 نویسنده در بخش بزرگسال و کودک و نوجوان به دبیرخانه ارسال شد. از این تعداد 540 داستان کوتاه به بخش بزرگسال و 210 داستان به بخش کودک و نوجوان اختصاص دارد.

وی افزود: 95 اثر غیرمرتبط، غیرداستانی و خارح از موضوع نیز از شرکت در جشنواره کنار گذاشته شدند. در بخش بزرگسال 66 اثر و در بخش کودک و نوجوان 51 اثر به مرحله نهایی راه یافتند. استان‌های تهران، اصفهان، خراسان شمالی و رضوی، مازندران، گیلان، قم و فارس به ترتیب بیشترین تعداد آثار ارسالی را به خود اختصاص داده‌اند.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ادبی «خاتم» 16 اردیبهشت ماه 95 برابر با مبعث حضرت رسول (ص) در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

منبع: ایبنا