شهریار عباسی: برگزیده جلال از «بابل» گزارش می‌دهد/ فرصتی برای حضور جهانی

شهریار عباسی با بیان گزارشی از حضور در جشنواره فرهنگی «بابل» خواستار استفاده از ظرفیت جایزه جلال برای حضور نویسندگان خارجی در ایران و آشنا کردن آنها با ادبیات معاصر ایران شد.



شهریار عباسی با بیان گزارشی از حضور در جشنواره فرهنگی «بابل» خواستار استفاده از ظرفیت جایزه جلال برای حضور نویسندگان خارجی در ایران و آشنا کردن آنها با ادبیات معاصر ایران شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار عباسی نویسنده و برگزیده جایزه ادبی جلال‌آل احمد به همراه عبدالعزیز حمادی شاعر ایرانی عرب زبان طی روزهای گذشته از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به عنوان نماینده کشورمان در جشنواره فرهنگی هنری بابل شرکت کردند.

عباسی  درباره این حضور اظهار داشت: این جشنواره در شهر حله عراق که در کنار شهرباستانی بابل بنا شده است، هرساله برگزار می‌شود. شهر حله شهر فرهنگی و شاعرپروری در عراق است و از دوران صدام حسین گویا این جشنواره شکل می‌گیرد و هرساله مهمانانی از سراسر جهان در آن حضور پیدا می‌کنند. البته پس از سقوط حکومت صدام، چند سالی این جشنواره فرهنگی متوقف می‌شود اما  دوباره به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: عمده برنامه‌های این جشنواره به شعرخوانی شاعران اختصاص دارد اما تقریبا از تمامی هنرها می‌توان در آن نشانه‌ای یافت. امسال به جز ایران کشورهای دیگری مانند آرژانتین، آلمان، ایرلند، انگلستان، سوریه، عمان، ترکیه و لبنان نیز در این جشنواره مهمانانی داشتند و من نیز در مراسم روز پایانی که مهمترین برنامه جشنواره است به سخنرانی درباره سیر تحول ادبیات داستانی در ایران پرداختم.

برگزیده جایزه ادبی جلال‌آل احمد ادامه داد: در این فرصت سعی کردم به جای روایت از تاریخ ادبیات فارسی به معرفی سیر تحول ادبیات در ایران بپردازم. این در حالی بود که دیگر مهمانان به طور عمده سعی داشتند آثار خود را معرفی کنند.

وی ادامه داد: من ترجیح دادم سیر تحول ادبیات فارسی را از دوران باستان تا فردوسی به صورت مقایسه‌ای روایت و پس از آن ورود نثرنویسی جدی به فارسی را تا دوران صفویه وپس از آن چگونگی تاثیرپذیری رمانس فارسی از رمانس‌های غربی و نیز ورورد رمان به ایران و نیز تاثیرپذیری آن از ادبیات سوسیالیستی را شرح دهم. در واقع در این سخنرانی تلاشم این بود که نشان دهم ایران هیچ گاه از داستان و اسطوره خالی نبوده و پیوند فرهنگی عمیقی با آن داشته است که خوشبختانه این اظهارات با استقبال قابل توجهی نیز روبرو شد و باعث شگفتی حضار نیز شد.

عباسی ادامه داد: به باور من این جشنواره ظرفیت حضور جدی‌تر از این ایران در خود را ندارد اما نکته مهم شور و استقبال نویسندگان حاضر در آن برای حضور در رویداد مشابهی در ایران بود. به نظرم این ظرفیت وجود دارد ما نیز چنین جشنواره‌هایی تدارک ببنیم و یا در حاشیه رویدادی مانند جایزه ادبی جلال‌آل احمد از نویسندگان خارجی نیز دعوت کنیم و از طرفیت این جایزه برای معرفی ادبیات فارسی بهره ببریم.

منبع: مهر