کتاب غلامعلی حدادعادل به چاپ بیست و سوم رسید

فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی» اثر غلامعلی حداد عادل از سوی انشارات سروش به چاپ بیست و سوم رسید.

فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی» اثر غلامعلی حداد عادل از سوی انشارات سروش به چاپ بیست و سوم رسید.
 رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،‌ در این کتاب لباس پوشیدن را شأنی از شئون انسان می‌داند و آن را پدیده‌ای تلقی می‌کند که تقریبا به اندازه طول تاریخ بشر سابقه و به قدر پهنه جغرافیای امروزین زمین گسترش دارد، که با خصوصیات فردی و اجتماعی انسان در ارتباط است و می‌توان آن را از دیدگاه‌های مختلفی از قبیل روانشناسی، اخلاق، اقتصاد، جامعه شناسی و غیره موردمطالعه قرار داد.

در بخشی از کتاب « فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی» آمده است: «‌منشا اصلی پیدایش لباس نیاز به محفوظ‌ماندن و عفیف‌ماندن و زیبا‌بودن است. اما آن‌چه پوشش گروه‌های اجتماعی را در جوامع گوناگون از هم متمایز می‌کند وجهه دیگری از لباس است که وجهه و بعد فرهنگی آن است. اختلاف بین تن‌پوش مردم جوامع مختلف ناشی از فرهنگ و جهان بینی آن جوامع نیز هست؛ حتی مبین و آئینه آن جهان‌بینی نیز تواند بود.»

نویسنده در ادامه این کتاب، لباس را دست کم پاسخگوی سه نیاز آدمی دانسته است، یکی این‌که او را از سرما و گرما و برف و باران حفظ می‌کند، دیگر اینکه در جهت حفظ عفت و شرم به او کمک می‌کند، و بالاخره به او آراستگی و زیبایی و وقار می‌بخشد. در نتیجه لباس آدمی را می توان از یک لحاظ به مسکن او تشبیه کرد.

نویسنده در این نوشته در عین تاثیر عوامل مختلف بر شکل و اندازه و نوع لباس، در پی بررسی این تاثیرات نبوده و حتی قصد ندارد از دیدگاه شریعت اسلامی نیز درباره کیفیت و حدود لباس بحث کند. آنچه اختصاصا مورد‌نظر نویسنده است رابطه لباس و فرهنگ است.

حداد‌عادل در بخش دیگری از کتاب نوشته است:«‌تکیه ما بر رابطه لباس و فرهنگ، به معنی غفلت و یا با بی‌اعتقادی نسبت به رابطه لباس با عوامل متعدد دیگر نیست، و اگر در این بحث در کنار رابطه فرهنگ و لباس از سایر تاثیرات سخن نمی‌گوییم صرفا بدین علت است که رابطه فرهنگ و لباس را در طول رابطه لباس با سایر عوامل اجتماعی، اقلیمی، اقتصادی و تاریخی می‌دانیم نه در عرض آن. در نتیجه این اثر ارزشمند تاثیر فرهنگ بر لباس را مهم‌تر و کلی‌تر بیان کرده و معتقد است همه تغییراتی که در لباس از ناحیه عواملی غیر از فرهنگ ایجاد می‌شود، تابع رابطه لباس و فرهنگ و محاط در چارچوب محدودیت‌های فرهنگی است.»

رابطه لباس غربی با فرهنگ غربی، سرمایه‌داری و لباس، زمینه‌های تاریخی و بازوهای علمی و فلسفی تبلیغ برهنگی، رابطه حجاب با فرهنگ اسلامی، لباس و سرّ ضمیر، ورود بی‌حجابی به ایران و غربی‌شدن لباس ژاپنی‌های سنتی با استدلالاتی سر راست از دیگر مطالب گنجانده شده از سوی نگارنده است.