چیستا یثربی: زنان در اندیشه فردوسی همپای مردان حضور دارند

چیستا یثربی، شاعر، نویسنده و نمایش نامه نویس، گفت: زنان در اثر جاودانه حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاهنامه، همپا وهمراه مردان حضور دارند. وی عصرچهارشنبه درآیین بزرگداشت حکیم سخن سرای طوس، 25 اردیبهشت ، دربجنورد اظهارکرد: زن درجای جای اثر فردوسی همدوش مرد، فعال، خردورز و دل آرام است؛ چیزی که حتی اکنون نیز کمتر به آن پرداخته می شود.

 

چیستا یثربی، شاعر، نویسنده و نمایش نامه نویس، گفت: زنان در اثر جاودانه حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاهنامه، همپا وهمراه مردان حضور دارند.

وی عصرچهارشنبه درآیین بزرگداشت حکیم سخن سرای طوس، 25 اردیبهشت ، دربجنورد اظهارکرد: زن درجای جای اثر فردوسی همدوش مرد، فعال، خردورز و دل آرام است؛ چیزی که حتی اکنون نیز کمتر به آن پرداخته می شود.

وی گفت: فردوسی این همراهی زن در کنار مرد وحضور موثر او درعرصه را دردورانی در سلک اندیشه تابناک خویش به نظم می کشد که در آن زمان چنین نگاهی حاکم نبود و پرداختن به زنان از چشم و خط و خال تجاوز نمی کرد.

این استاد دانشگاه الزهرا افزود : من حکیم فردوسی را در احترام وی به زن و خانواده شناختم و هرگز ندیدم که فردوسی در اثر گرانسنگ خود مفهوم خانواده را تنزل دهد.

یثربی از شاهنامه فردوسی به عنوان مفخر ایرانیان نام برد وگفت: حکیم طوس در اثر خود تاریخ، مردم نگاری، اسطوره شناسی، درام و قصه گویی را با هم دارد و به نظم کشیدن این همه در یک اثر نشانه هوشیاری و تیزهوشی بالای او است.

وی افزود: فردوسی شاعری بود که مردم عادی را خوب می شناخت و افسانه، تاریخ و واقعیت را با هم درآمیخته به نظم کشید که کمتر شاعری را می توان شناخت که اینگونه تاریخی، حماسی و تغزلی سروده باشد.

این استاد دانشگاه در عین حال از خلاصه شدن آیین های بزرگداشت احیاگر زبان پارسی در مجالس نقالی انتقاد کرد وافزود: متاسفانه اکنون مد شده که در بزرگداشت این حکیم نقالی کنند و هر وقت نام این بزرگمرد به میان می آید، از نقالی بیشتر صحبت می کنند.

یثربی نگاه به اندیشه وتفکر فردوسی ازدریچه نقالی راآفتی بزرگ خواند وگفت:در بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی باید به خود وی و اثرش گرانقدرش پرداخته شود.

وی گفت:هم اکنون برای برخی ازشاعران معاصر آیین بزرگداشت برپا می شود اما به فردوسی ، با آن عظمت، کمتر پرداخته شده وچنانکه باید به او ارج نهاده نشده است.

درپایان این مراسم که با حضور جمعی از فرهیختگان، شاعران و ادبای خراسان شمالی در سالن اداره کل پست این استان برگزار شد ازمجموعه شعر لیلانه ها غزل سروده های حسن روشان  شاعر بجنوردی رونمایی شد.

کرمانج های شمال خراسان به «هجرانی» ها «لیلانه» می گویند.

خبرگزاری ایرنا