«آینده پژوهی انقلاب اسلامی» به روایت علی دارابی منتشر شد

کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» نوشته علی دارابی توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید. کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» نوشته علی دارابی به تازگی توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.





کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» نوشته علی دارابی توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید.

کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» نوشته علی دارابی به تازگی توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.

دارابی نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه است که تا به حال ۱۸ اثر در حوزه های جامعه شناسی سیاسی، ارتباطات و رسانه، انقلاب اسلامی و تاریخ ایران به چاپ رسانده است. «جریان شناسی سیاسی در ایران»، «رفتار انتخاباتی _ الگوها و نظریه ها»، «درآمدی بر جامعه شناسی ارتباطات»، «فرهنگ و رسانه» و «جامعه شناسی انتخاب یازدهم» از جمله کتاب هایی هستند که از این نویسنده به چاپ رسیده است.

دارابی معتقد است نیاز به مطالعات آینده پژوهی به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی، حیاتی است؛ انقلابی که با رهبری امام خمینی(ره) و حضور مردم در نیمه دوم قرن بیستم، موجب تجدید حیات اسلام شد. چنانچه بسیاری از صاحبنظران و سیاستمداران را بر آن داشت که قرن بیستم، را قرن خمینی بنامند. این پژوهشگر همچنین اعتقاد دارد ایرانیان برای آن که بتوانند تحولات جهانی و تاثیرات آن ها را بر جامعه ایرانی آینده، پیش بینی کنند، باید نقاط قوت و ضعف جامعه خود را به درستی بشناسند و چالش ها و موانع فرا روی انقلاب را برطرف کنند تا در قرن بیست و یکم، پویایی، مانایی، کارآمدی و اثربخشی آن را بیش از پیش شاهد باشند و در برابر تحولات جهانی غافلگیر نشوند و قدرت آفندی انقلاب را توسعه دهند.

کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی»، چهاردهمین عنوان از مجموعه «انقلاب اسلامی و اندیشه سیاسی» انتشارات امیرکبیر است که به تازگی به چاپ رسیده است. این کتاب ۷ فصل دارد که عناوین شان به ترتیب عبارت است از: «کلیاتی در باب آینده نگری و آینده پژوهی»، «آینده پژوهی در جهان بینی اسلام و انقلاب اسلامی»، «آینده پژوهی جهان فرارو»، «انقلاب اسلامی؛ پیدایش، دستاوردها و چالش ها»، «انقلاب اسلامی و آینده تحولات رسانه ای»، «فرهنگ و جامعه» و «حوزه سیاست».

در این کتاب، مسائل عمده جهانی از رهگذر تاثیرات متقابل بر جامعه ایران بررسی شده اند. در کنار مسائل عمده و اصلی جامعه ایران، در این کتاب ضمن تبیین نقاط قوت و دستاوردها با هدف برطرف کردن نواقص و اشکالات به آسیب شناسی مسائل ایران در حوزه های فرهنگی _ اجتماعی، سیاسی و رسانه ای پرداخته شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

تولید فیلم های پویانمایی کوتاه که عمدتا «کارتون» نامیده می شوند در طول دهه ۱۹۱۰ به یک صنعت بدل شد و کارتون های کوتاه برای نمایش درفیلم های سینما تولید شدند. امروزه پویانمایی (انیمیشن) از صنایع فرهنگی تاثیرگذار و جذاب است. به حرکت درآوردن تصاویر و صداگذاری به آن ها با استفاده از متن را انیمیشن گویند. این صنعت و نوع برنامه سازی، طرفداران و مخاطبان فراوانی از بزرگ تا کوچک دارد و خردسالان بیش از همه مخاطبان این برنامه ها هستند، هم اکنون بازار انیمیشن در انحصار کمپانی هایی چون «والت دیزنی» و برگرفته از فرهنگ لیبرالیسم است که در سرتاسر برنامه های خود به ترویج و اشاعه مولفه های لیبرالیسم و صدور آن به جهان تلاش شبانه روزی دارند.

تولید انیمیشن دینی و اخلاقی در زمره مهم ترین دغدغه های صدا و سیما می باشد. انیمیشن های دینی اخلاقی پاک ترین تولیدات و در عین حال تاثیرگذارترین کارهای نمایش می تواند باشد. انیمیشن، بازاری بزرگ برای تولید، رقابت، ثروت و اشتغال و از همه مهم تر صدور فرهنگ، اخلاق و معنویت است. حال اگر بدانیم که بخش اعظم انیمیشن که از شبکه های تلویزیونی ایران پخش می شود، خارجی است و تنها کمتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد آن داخلی و بومی است به عمق این فاصله و لزوم سرمایه گذاری بیشتری پی خواهیم برد. پیشگیری و تواناسازی نسل آینده در گرو اهتمام جدی در سرمایه گذاری همه جانبه در حوزه انیمیشن است.

این کتاب با ۳۶۸ صفحه ، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۰۰ هزار ریال منتشر شده است.


منبع: مهر