هادی خانیکی، می گوید: روشنفکر گفتوگویی نقش میانجیگری دارد، او در امور اجتماعی و سیاسی و همه جا در حال پادرمیانی است و همواره در حال آمد و شد است. چهارمین ویژگی او این است که متکی به جامعه مدنی است و جهان زیست او در جامعه مدنی است و به همین دلیل است که نمی خواهد جامعه مدنی را به یک بازار و اجتماع بسته تقلیل دهد.
مراسم بزرگداشت دکترهادی خانیکی با عنوان «شبهادی خانیکی: مسافر گفتوگو» به مناسبت پاسداشت فعالیتهای علمی و فرهنگی دکتر خانیکی، استاد ارتباطات و کارشناس رسانه، با حضور گسترده استادان، دانشجویان، محققان و علاقه مندان به وی با همکاری مجله «بخارا» و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برپا شد.
دغدغه این روزهای برخی از صاحبنظران، کمرنگ شدن نقش مرجعیتهای فکری- اجتماعی در جامعه است و بر این باورند که مردم در واکنش به مسائل جامعه حتی پیشگامتر از آنان حرکت میکنند. اگر این ادعا را بپذیریم آن وقت این پرسش مطرح میشود که این امر باید مثبت ارزیابی شود یا منفی؟ و چه پیامدها یا مزیتهایی برای جامعه دارد؟
اگر جامعهای آزاد نباشد «دانشگاه» در آن رشد نمیکند؛ اگر دانشگاه رشد نکند «آزادی» در جامعه ریشه نمیگیرد کتاب «دانشگاه، ارتباطات و توسعه ملی در ایران» به کوشش دکتر هادی خانیکی و برگرفته از آرای دکتر مجید تهرانیان از سری کتابهایی است که پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در راستای ترسیم چشماندازهای پیشروی دانشگاه ایرانی در دستور کار خود قرار داده است. مؤلف در این اثر میکوشد تا به بازاندیشی در مفهوم دانشگاه بپردازد. در گپوگفتی با دکتر خانیکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، که در زمینه مباحث آموزشعالی دارای دیدگاههای قابل تأملی است، این اثر او را به بحث گذاشتیم که ماحصل آن از نظرتان میگذرد.
از زبان منتقدان شریعتی شنیدهایم که شریعتی باب اصلاحات را بست چرا که «گفتمان انقلابی» را به عرصه آورد. آیا شما هم معتقد هستید تفکر
بررسی «تحقق اهداف انقلاب» در میزگردی با حضور هادی خانیکی و نجفقلی حبیبی «گفتوگوی نسلی» رمز تداوم اهداف انقلاب است
رسانهها، چالشها و مسائل جدید در گفتوگوی ایرانی و جهان عرب با سخنرانی حسین سلیمی، هادی خانیكی، محمدمهدی فرقانی، مهدی منتظر قائم، احمد گلمحمدی
به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو، نشست «جنبش دانشجویی؛ فهم تاریخی و چشماندازهای آینده» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با سخنرانی هادی خانیكی، فعال سیاسی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. خانیكی، در ابتدا به نقش استادان و كنشگری آنها در كنار دانشجویان در وقوع رخداد ١٦ آذر ١٣٣٢ تاكید كرد و گفت اگر ما از فعال بودن و زنده بودن محیط دانشجویی سخن به میان میآوریم و این روز را با نام و تشخص دانشجویان برجسته میكنیم استادان نیز در آن زمان از یك حیات سیاسی شایستهای برخوردار بودهاند.
موضوع این مقاله بررسی سیر تحول مفهومی "گفت و گو" و "گفت و گوی میان تمدن ها" است. مشترکات لفظی و پیشینه تاریخی این دو مقوله مانع از آن نمی شود که الزام ها و اقتضاهایی که موجب طرح جدید آنها در سطوح مختلف عملی و اجتماعی شده است، مورد توجه قرار نگیرد.
نوع جدید و معینی از فرهنگ که به وسیله ارتباطات نوین جمعی سامان گرفته همواره مورد توجه محققان ارتباطات در دهههای اخیر بوده است. این «فرهنگ جمعی» که در مقابل فرهنگ نخبگان و فرهنگ گسترش یافته با شبکه ارتباطات سنتی قرار دارد حاصل شکلگیری نوعی روش نوین در انتشار جمعی است.(1) فرهنگ جمعی یا فرهنگ توده عمدتاً بر شناختهای پراکنده، جزئی، ناقص و ناپایدار متکی است. در حالیکه فرهنگ نخبگان یا فرهنگ کلاسیک دارای پیوستگی، همگنی و پایداری بیشتری است. فرهنگ نخبگان با تغذیهای که از ساختار سنتی جامعه و نظام آموزش رسمی میشود بر پایه شکاف میان سطوح جامعه و تقسیم بندی آن سامان میگیرد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید