روشنفكر در نگاه كلی كسی است كه تلاش میكند از افقی فراتر از نگاه رسمی و معمول به فرهنگ و جامعه خویش بنگرد. كسی كه پرسشهای زیادی از جانب سنت و قبیلهاش برایش مطرح شده و اكنون به دنبال پاسخهایی برای آنها است و بدین منظور باید در وسعتی فراگیر هم از سنت خود بگذرد هم از قبیله. بنابراین روشنفكر در وضعیت بغرنجی قرار دارد.
نشست «بازخوانی تجربه تجدد» با سخنرانی هاشم آقاجری و حسین مصباحیان به همت مؤسسه «سیاووشان» به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست آقاجری با عنوان «ما و چهار ساحت مدرنیته بورژوایی غرب» تاریخ شكلگیری مدرنیته در چند قرن اخیر و انواع روایتهای اروپامحور و غیراروپامحور از آن را توضیح داد و به معضلات نظری و عملی «مدرنیته ایرانی» اشاره كرد و مصباحیان با عنوان «در ضرورت معاصربودن؛ ما و تنوع مدرنیتهها» با رویكردی فلسفی به تدقیق در معنای مفاهیم مدرن، پستمدرن و پساپستمدرن پرداخت.
زمانی که اولین وو[۱] در مطلبی برای مجله لایف در سال ۱۹۷۴ از به کار بردن کلمه هجو برای توصیف آثارش امتناع نمود، قطعاً از دو مفهوم «محافظهکارانه» و «خرابکارانه» این کلمه، اولی را در ذهن داشت:
درست یکصد و دوازده سال پیش، ایران، محمل و منزلِ انقلابی شد که تغییرات بنیادین بسیاری را تجربه کرد؛ همین که حکومت سلطنتی مطلقه، حتی در کلام و روی کاغذ، به سلطنتی مشروطه تبدیل شد، بدل به مهمترین اتفاق خاورمیانه در دهه اول قرن بیستم شد. ایران، صاحب مجلس شد و حکومت قانون. مردم اما حق انتخاب پیدا کردند که رأی دهند و برگزینند.
جامعه مدرن پیوسته شتاب بیشتری به خود میگیرد. با پیدایش فناوریهای جدید ارتباطی، هر روز بیشتر احساس میکنیم عقبماندهایم و در جستوجوی راهی برای دستیابی به سرعت بیشتر هستیم. این حس از کجا ناشی میشود؟ احساس یا عدم احساس کمبود زمان بستگی دارد به رابطه زمانی که در اختیار ماست و زمانی که برای انجام کارهای خود نیاز داریم. مشکل جامعه امروز این است که ناهمخوانی روزافزونی بین این دو وجود دارد.
در بحث حاضر، در وهله اول میخواهیم از رابطه شهر و مردم اصفهان با نهضت مشروطه بدانیم و همچنین مسیر و شرایطی را بیابیم که در روابط و مناسبات اجتماعیِ ساکنان این شهر تجربیات جدیدی رقم زد . به هر حال اینکه چگونه اصفهانی ها مشروطه را درک کردند و یا در ایام مبارزات ، چه قبل از پیروزی نهضت و اعلام مشروطیت و چه پس از آن (در زمان استبداد محمد علی شاه )، موقعیت این شهر از حیث فرهنگی و اجتماعی چه بوده و رهبری مبارزات را چه گروههایی به عهده داشتند و یا آیا بین گروه های در حال مبارزه با حکومت قاجار، تنش و نزاعی با یکدیگر وجود داشته
ورود غرب مدرن در سیمای جدید فکری و فرهنگی و بهویژه در ابعاد علمی و تکنولوژیک آن از اوایل دورۀ قاجاریه تاکنون مباحث گستردهای را به همراه و مواضع گوناگونی را از سوی بهویژه طیفهای نخبگانی جامعه موجب شده است.
آئین رونمایی از کتاب «دین، مدرنیته و پسامدرنیته» اثر پائول هیلاس با ترجمه مشترک محمدحسین مختاری و سیدرحیم موسوینیا و کتاب «التنقیح فی بیان احکام الاعتکاف» تالیف محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، امروز سهشنبه (18 اردیبهشتماه) در سالن کتابنما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
در میان گفتمان های روشنفکری ایران، داریوش شایگان را به استناد آرای او«فیلسوف فرهنگ» می نامند. شایگان همواره بحث «ایران فرهنگی» را در نظر داشته است: چه آنجا که در«هندوئیسم و تصوف» به قیاس ظرفیت ها و امکانات ایران فرهنگی برای تأثیرگذاری بر فرهنگ و آیین هندو و عناصر بینافرهنگی می پردازد
کتاب «مدرنیته از نگاه دین» اثر حجتالاسلام محمدتقی سهرابیفر، سهشنبه ۱۵ اسفندماه در پژوهشکده حکمت و دینپژوهی، نقد و بررسی میشود.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید