اخبار

نتیجه جستجو برای

ایران سرزمینی است پهناور با بوم‌ و جغرافیایی گسترده و رنگارنگ که هر خطّه‌اش ساز و نوای خاص خود را دارد؛ ساز و نوایی که در سینه مردان و زنان این سرزمین از گذشته‌ای دیر و دور به میراث مانده و تا امروزها رسیده است. اغلب این صداها و نواها در مهجوری عمر می‌گذراندند و در پی دیده یا شنیده شدن هم نبودند؛ نوایی بودند از سر دلتنگی، عاشقی یا سینه‌ای سوخته که در دشتی، دمنی یا کویری زمزمه می‌شد یا‌ سازی که به نغمه درمی‌آمد.

( ادامه مطلب )

محمدرضا درویشی در سه سخنرانی با عنوان «تبدیلات» به این موضوع می‌پردازد که یک نقطه مرکزی در موسیقی وجود داشته که زایش کرده و کاربردهای مختلفی را به‌وجود آورده است.

( ادامه مطلب )

سحر آزاد: دومين جشنواره موسيقي نواحي با يك پيشنهاد به اتمام رسيد. بخش خصوصي در پيشنهادي به دولت، خواستار تشكيل صندوق حمايتي هنرمندان موسيقي نواحي شد. محمدرضا درويشي، دبير علمي جشنواره آينه‌دار، در ابتداي مراسم اختتاميه كه سه‌شنبه‌شب، ٢١ خرداد، در تالار وحدت برگزار شد، گفت:«يك‌سال‌ونيم پيش نخستين جشنواره موسيقي نواحي آينه‌دار با اختصاص به مناطق شرقي كشور برگزار و امسال نيز دومين دوره با شش سانس اجرا به موسيقي‌هاي سه استان جنوبي و ساحلي ايران اختصاص داشت كه بيش از صد اجراكننده، هنرمند و پيش‌كسوت در آن روي صحنه رفتند». او با اشاره به خصوصي‌بودن اين جشنواره افزود:«جشنواره موسيقي آينه‌دار توسط بخش خصوصي برنامه‌ريزي و برگزار مي‌شود به‌گونه‌اي كه هیچ نهاد دولتي‌ای هيچ دخالتي در زمينه اقتصادي و برنامه‌ريزي آن ندارد».

( ادامه مطلب )

خبرگزاری تسنیم: نوازندگان موسیقی نواحی در مناطق زندگی خود هم غریب هستند. زیرا زیبایی‌شناسی مردم مناطق تغییر کرده است. حاج قربان می‌گفت ما در شهر خودمان غریبیم اما در پاریس به واسطه حضور در فستیوال‌ها ما را می‌شناسند.

( ادامه مطلب )

«محمدرضا درویشی»- آهنگساز و پژوهشگر موسیقی- اینها را در افتتاحیه جشنواره موسیقی آیینه‌دار گفت تا ضرورت و اهمیت جشنواره «آیینه‌دار» را كه دبیری‌اش را برعهده دارد، یادآور شود. او می‌گوید: اگر جشنواره‌های اینچنینی وجود نداشتند، آخرین نفس‌های موسیقی نواحی خاموش می‌شد یا از بین می‌رفت.

( ادامه مطلب )

صدای تهران مدت‌هاست که دیگر شنیده نمی‌شود. همهمه اتومبیل‌ها، کارخانه‌ها و موتورهای تأسیساتی، فراکانسی با طول موج بلند ساخته که مداومتش تأثیرات مخربی بر حیات اجتماعی و روانی انسان گذاشته است.پرسش اصلی این است که آیا ما ناگزیر به پذیرش این وضعیت هستیم یا زمان آن رسیده تا مسئولان به عمق و دامنه گسترده آین آسیب اجتماعی توجه کنند و چون کلان‌شهرهای دیگر، با هدایت و برنامه‌ریزی ضمن برخورداری از امکانات مدرنیته، آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل برسانند.

( ادامه مطلب )

محمدرضا درویشی كه طی چند سال اخیر، فعالیت‌های زیادی را برای معرفی و بازسازی آثار عبدالقادر مراغی انجام داد، در نهایت موفق شد عنوان عبدالقادر مراغی را در سازمان جهانی یونسكو به نام ایران به ثبت برساند و این سازمان نیز سال‌های 2014 و 2015 را به عنوان سال عبدالقادر مراغی نامگذاری كرد. عبدالقادر مراغی از سرشناس‌ترین موسیقیدانان ایران در نیمه دوم قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری بود كه پس از فارابی آخرین موسیقیدان بزرگ و وارث موسیقی كلاسیك ایران به شمار می‌رفت.

( ادامه مطلب )

نخستین پژوهشكده تاریخ موسیقی ایران به همت بزرگمرد عرصه موسیقی نواحی «محمدرضا درویشی» مصادف با روز پدر افتتاح شد كه تاریخ پر فراز و فرود موسیقی ایران هماره نام او را به نیكی یاد خواهد داشت و نقش او را در ثبت و ضبط و اشاعه فرهنگ موسیقایی این مرز و بوم خواهد ستایید. از نقاط عطف این افتتاحیه، حضور پررنگ مردنام‌آشنای عرصه مدیریت هنری كشور علی مرادخانی بود كه سالیان متمادی تجارب ارزشمندی را در این حیطه اندوخته و خدمات شایانی را چه در زمان مدیریت مركز موسیقی و پس از آن ایجاد و گسترش و مدیریت موزه موسیقی و در دولت جدید در مسند معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: