ریشۀ واژۀ «فرهنگ» از ارزش معنوی یعنی غیرمادی مفهوم فرهنگ نشان دارد و علامت آن است که این واژه در نظر ایرانیان به معنی مجموعهای از اطلاعات و تجارب و آدابی بود که به فرد کاردانی لیاقت و ادب اجتماعی ارزانی کند.
«فرهنگ» یکی از واژههای چند معنا و البته پرمعنا است؛ همچون دیگر واژههای مهم در یک فرهنگ که چون به مسائل بنیادین تفکر و مفاهیم بنیادین بشری و انسانی مربوط میشوند، هر جامعهای از آن برداشتی میکند. همین برداشتهای مختلف، جوامع را از یکدیگر متمایز میکند؛ به عنوان مثال برخی بیشتر بر جنبه مادی فرهنگ توجه دارند، برخی بر جنبه دانایی و برخی هم بر جنبه معنوی و اخلاقی آن متمرکز میشوند.
مراسم سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی؛ فیلسوف برجسته کشورمان با موضوع «در طلب فرهنگ» چهاردهم مردادماه ۱۴۰۰ به میزبانی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی برگزار شد.
به اعتقاد عبدالکریمی؛ فرهنگ با عمیقترین لایههای وجودی افراد سروکار دارد که فقط متفکران، هنرمندان و شاعران بزرگ میتوانند به این لایه دست پیدا کنند و معمولاً اندیشمندان، هنرمندان و شاعران بزرگ، پست اجرایی ندارند.
انسان علاقهمند است كه معنی و اهمیت خود و دنیا را بفهمد و سوالاتی درباره معنا و اهمیت زندگی، فعالیتهایی كه درزندگی انجام میدهد و روابطی كه برقرار میكند ازخود میپرسد. وقتی درباره اهمیت یك چیزی سوال میكنیم یعنی میخواهیم بدانیم ارزش آن برای ما چقدر است و تا چه حدی باید به آن اهمیت داد و بهطور كلی جایگاه آن در كل زندگی ما چیست. دو مقوله معنا و اهمیت خیلی به هم مربوط است زیرا ما به اندازهای به كارها اهمیت میدهیم كه معنی و ماهیت و هدف از آن كار را فهمیده باشیم.
قصه های عامیانه همواره از جهت های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته اند. یکی از دیدگاه هایی که می توان قصه های عامیانه را بررسی کرد، توجه به شباهت ها و تفاوت های فرهنگی بین قصه های عامیانه دو کشور است.
میشل دومونتنی(1592-1533) فیلسوف تردیدگرا و ادیب فرانسوی عصر رنسانس و نویسنده كتاب تتبعات، فلسفه را «هنر خوب زندگی كردن» میداند. شیوه نگرشی مونتنی بیش و پیش از هر چیز وفادار به زندگی است چنانكه شیوه نگارشی او در بیان ژرفترین مضامین اندیشگی بسان زندگی ساده و بیپیرایه است. «تتبعات» مونتنی را میتوان نه فقط در تاریخ اروپا بلكه در تاریخ جهان، كتابی منحصربهفرد دانست؛ چراكه نه بسان كتابهای بسیاری درباره زندگی بلكه یك «كتاب زندگی» و به عبارت دقیقتر یك «كتاب ـ زندگی» است.
1 زبان از چندین امتیاز برخوردار است. مهمترین ویژگی ما انسانها ناطق بودن ما است؛ ناطق بودن به دو معنا است؛ «سخن گفتن» و «فکر کردن». بنابراین، وقتی میگوییم «انسان حیوان ناطق است»؛ یعنی انسان موجودی است که هم میتواند سخن بگوید و هم میتواند فکر کند. در اسطورهشناسی «لوگوس» نیز هم به معنای «کلام» و هم به معنای «منطق» در نظر گرفته میشود.
شاید کمتر کسی در شیراز و استان فارس دغدغه ادبیات و فرهنگ داشته باشد و خانواده «فقیری» را نشناسد. ابوالقاسم و امین فقیری دو برادر فرهیخته شیرازی که سالها عمر خود را در نوشتن گذاشتهاند یکی در نوشتن داستان و دیگری در جمعاوری فرهنگ عامه؛ ابوالقاسم فقیری دین بزرگی بر گردن فرهنگنویسی و ثبت و ضبط فرهنگ مردم فارس دارد.
یک اسطورهشناس درباره جایگاه فعلی فرهنگ عمومی در سطح جامعهی ایران معتقد است: امر فرهنگی نزد عامهی مردم به شکل خود به خود مؤثرین و فعالترین است اما نزد خواص جامعه، بخش دولتی یا قشر روشنفکر که متاسفانه قریب به اتفاق هم غربزده هستیم، کم فعال است و به امر نوستالژیک لوکس تبدیل شده است که همه میگوییم چه خوب بود اگر کماکان مؤثر بود، اما حیف که نیست. در حالی که کماکان در نزد عامهی مردم فعال است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید