غلامرضا اعوانی استاد دانشگاه شهید بهشتی در این همایش در سخنانی با موضوع ایران سرزمین حکمت نبوی گفت: اصلاح حکمت نبوی از این موضوع ریشه گرفته که اصل دین، حکمت است و ادیان آنطور که نازل شده اند عین حکمت هستند.
هگل فیلسوف، فرانسوی نامدار آلمانی در کتاب «عقل در تاریخ» شیوههای گوناگون تاریخ نویسی را به دقت مورد بحث و بررسی قرار میدهد و آن را به سه نوع تقسیم میکند: نوع اول، تاریخ دست اول است که کار مورخ مبتنی بر گزارش گواهان عینی رویدادها مانند هرودوت و نوشته های اوست.
برای بحث در خصوص «جایگاه حکمت در ایران امروز» باید نخست مشخص کرد که حکمت به چه معنا است؟ در چه نسبتی با فلسفه و علوم دیگر قرار میگیرد؟ و از چه زمانی در ایران قوت گرفت و امروز وضعیت ما در تربیت حکیم چگونه است؟
غلامرضا اعوانی در سال ۱۳۴۵ از دانشگاه بیروت لیسانس فلسفه گرفت. فوقلیسانس فلسفه را در سال ۱۳۴۷ از دانشگاه تهران دریافت کرد. در سال ۱۳۵۵ از دانشگاه تهران درجه دکتری در فلسفه گرفت. از سال ۱۳۴۷ عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) بوده است. او در شرح زندگی خود میگوید: من پنجم اسفند ماه ۱۳۲۱ هـ. ش در شهرستان سمنان به دنیا آمدم و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همانجا، به پایان رساندم. در دوران دبیرستان، شاگرد اول بودم و همزمان از حضور علمایی که در محافل علمی شهرستان سمنان بودند، بهره میبردم.
مولانا حقیقت حکمت را به زبان ساده و شعر بیان کرده است. باید سخنان بزرگانی چون مولانا را بخوانیم تا به راز قرآن پی ببریم. اعتقاد من این است که هر جا علمی وجود داشته، قرآن آن حکمت و دانش را به زیباترین و موجزترین وجه بیان کرده است. من به حکمت دعا در قرآن میپردازم، سپس به رویکرد مولانا درباره حکمت دعا اشارهای میکنم. قرآن میگوید: «ای پیامبر بگو: اگر دعایتان نبود، خدا به شما توجهی نداشت»؛ یعنی دعا واسطه ارتباط خدا با بنده است. انسانی که دعا نکند، خدا به او توجهی ندارد.
نشست «گفتمان فلسفی علوم انسانی در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی»، پنجشنبه 11 بهمنماه با سخنرانی غلامعلی حداد عادل، محسن جوادی، غلامرضا اعوانی و حمید پارسانیا و با حضور حسینعلی قبادی؛ رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، غلامرضا زکیانی؛ رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و جمعی از استادان فلسفه و اخلاق و کلام، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
در مراسم بزرگداشت غلامرضا اعوانی، استاد پیشکسوت فلسفه که در انجمن مفاخر فرهنگی، با حضور استادان و متفکران رشته فلسفه برگزار شد، عنوان گردید که قدردانی ما از بزرگانی چون اعوانی نشان می دهد هنوز مشمول رحمت خداوند هستیم. حسن بلخاری، رئیس انجمن مفاخر فرهنگی، حضور استادان فلسفه را غنیمت دانست و گفت: مفتخریم که در این انجمن سهگانه اعظم فلسفه ایران را تکریم کردهایم و برای دینانی و داوری مراسمی برگزار کردهایم و این بار در خدمت اعوانی هستیم.
( آنگاه که فلسفه در جهان یونانی تکوین و نخستین بذرهای اندیشه فلسفی جوانه زد، فلاسفه یونانی هماره خود را با پدیدهای به نام هنر (و به تعبیر آنان Techne) مقابل و مواجه یافتند، و دقیقاً از همین روست که در سپیدهدم پیدایی این فلسفه، گرگیاس سوفسطایی (این سوفیستِ معاصر، اما مسنتر از سقراط)، در رساله خود با عنوان خطابه در ستایش هلن به تأملات نظری در باب هنر پرداخته و نقاشی و پیکرهسازی را دو هنری دانست که قادرند حاسه دیدن را با کمال فنی خود ارضا نمایند.
همایش «ابن سینا و حکمت مشرقی» روز، دهم دیماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقهمندان در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد. غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه در این همایش با موضوع «ابن سینا، فیلسوفی که باید از نو شناخت» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: علت اینکه باید ابنسینا را از نو شناخت این است که بسیاری از ابعاد فکری او ناشناخته مانده است که بنده به برخی از آنها اشاره میکنم. به دوره حکمت مشرقیه اشاره نمیکنم که حتی در دوران پیش از مشرقی و در اروپا و اسلام بسیار مؤثر بوده است. ابنسینا مسائلی را طرح کرده است که برای اولین بار فلاسفه بعدی آن را ادامه دادهاند که شامل مسائلی از قبیل مابعدالطبیعه و ... بوده است.
نشست «نگاهی به حقیقت انسان از دیدگاه حکمای شرقی» با سخنرانی غلامرضا اعوانی بعدازظهر روز چهارشنبه (21 آذرماه) در محل کتابخانه موسسه فرهنگی اکو برگزار شد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید