بهنقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران این مطلب را در نشست «میراث طبیعی و میراثفرهنگی» که به همت گروه میراث طبیعی پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد. او با اشاره به تفاوت میان میراث طبیعی و منابع طبیعی ، میراث طبیعی را بخشی از طبیعیت دانست که در تعامل با انسان است و گفت: «زمانیکه این رابطه شکل گرفت آن بستر را میراث طبیعی می نامیم و طبیعت فارغ از انسان جز این شمرده نمی شود.»
تابستان سال گذشته بود که شانزدهمین کاشی ماندگار بر سردر خانه مرحوم سید محمد محیط طباطبایی، مورخ، پژوهشگر، منتقد و ادیب فقید معاصر نصب شد. خانه او، خانه مورد علاقه دوران کودکیام بود، خانهای قدیمی با حیاطی بزرگ که شاخ و برگ درختان زیتون، پرتقال و خرمالوی آن در کوچه آذر خودنمایی میکرد. وقتی پس از سالها از محله کودکیام گذر میکردم و چشمم به کاشی سردر این خانه افتاد تصمیم گرفتم گفتوگویی را به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با سید احمد محیط طباطبایی، فرزند آن مرحوم داشته باشم.
«نوروز پژوهی» چند دهه است که در مرکز توجه محققان و تاریخپژوهان ما قرار گرفته است. اما دوره جدید نوروزپژوهی، از سال 1377 در شیراز آغاز و با کنگره بم و انتشار کتابها و مجموعه مقالات آن ادامه یافت و خوشبختانه هنوز هم به جدیت در حال پیگیری است.چند وقت پیش در این حوزه مطالعاتی بحثی مطرح شد تحت این عنوان که «چرا برای نوروز یک نماد واحد نداریم؟»
در روزگار گذشته برای گروههای اجتماعی و مردمی كه كشاورزی و دامداری میكردند، تقویم شمسی یا گردش خورشیدی بسیار دارای اهمیت بود. آنها زندگی خود را منطبق بر این حركت خورشیدی تطبیق میدادند. یكی از مهمترین روزهای سال آغاز شب یلدا است
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید