پنجم سپتامبر سالروز درگذشت مردی است که او را پدر و بنیانگذار جامعهشناسی دانستهاند؛ مردی که در زمانهای زیست و نظریهپردازی کرد که از قضا پایههای بسیاری از نظریههای شناخته شده در علوم انسانی در همان زمان گذاشته شد. ایسیدور اگوست ماری فرانسیس خاویر کنت در میانه اواخر قرن هجدهم و سال 1798 در مون پولیه فرانسه به دنیا آمد و در میانه قرن نوزدهم و سال 1852 از دنیا رفت. آگوست کنت در طول دوران زندگی خود توانسته با کارهایی که انجام داده بهعنوان پایهگذار جامعهشناسی شناخته شود. اگر بخواهیم بهطور دقیقتر بحث کنیم نهتنها در زمینه جامعهشناسی؛ بلکه باید ریشه شاخههای مرتبط با آن و دانشهای میانرشتهای همانند جامعهشناسی سیاسی نیز بهعنوان شاخهای از دانشهای سیاسی امروزی را در تحولات فکری قرن نوزدهم یافت.
زمانی که ساعت 4:45 بامداد اول سپتامبر 1939 را نشان میداد، آلمان با حمله به لهستان آتش بزرگترین و مخربترین جنگ تاریخ بشر را روشن کرد. دست تقدیر و عزم آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی اینگونه رقم خورده بود که روز جمعه را برای آغاز جنگ انتخاب کند و به این ترتیب جنگی آغاز شد که نزدیک 100 میلیون نفر در آن جنگیدند و حدود 70 میلیون نفر کشته شدند.
آگوست 1632 و در انگلستان قرن هفدهم میلادی جان لاک به دنیا آمد. فیلسوفی که برخی صاحبنظران او را یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نظریهپردازان غربی دانستهاند. لاک از مهمترین شارحان نظریه قرارداد اجتماعی و از پیروان مکتب تجربهگرایی بود. شاید به همین دلیل نیز او توانست در زمینه نظریهپردازی در قرون بعدی نقشی کلیدی ایفا کند. در این میان نظریات او درباره قرارداد اجتماعی و وضع طبیعی تاثیر شگرفی بر برخی متفکران قرن بیستم نهاد.
در تقویمهای جهانی بیستم فوریه بهعنوان روز جهانی «عدالت اجتماعی» معرفی شده است. این نامگذاری از سوی سازمان ملل صورت گرفته است. سازمان ملل بهمنظور توجه به مسائل انسانی و اجتماعی، روزهایی از سال را به برخی از موضوعات اختصاص داده است
سجاد صداقت: 11 بهمن از آن روزهایی است که در تاریخ معاصر ایران جایگاه خود را به درستی نیافته است. شاید حال و هوای دهه فجر انقلاب اسلامی همواره روز 11 بهمن را تحتتاثیر قرار داده، اما یکی از مهمترین جنبشهای تاریخ معاصر ایران در این روز به پایان رسیده است. ۱۱ بهمن ۱۳۰۰ هجری شمسی، رسما از سوی دولت وقت ایران، قیام جنگلیها پایان یافته اعلام شد؛ قیامی به رهبری میرزا کوچک خان جنگلی که دو ماه پس از مرگ او پایان یافته تلقی شد.
«ملاهادی سبزواری مشهور و ملقب به حاجیسبزواری، عالمی عامل و عارفی کامل بود ولی او را بنیانگذار مکتبی جدید در فلسفه نمیتوان دانست بلکه او بدون انحراف و تخطی از اصول فلسفی ملاصدرا به شرح آن پرداخته است.» این جملات را سیدحسین نصر در کتاب «رنسانس فلسفی در ایران» درباره حاجملاهادی سبزواری (1289-1212) بیان میکند. همانگونه که در جملات نصر مشخص است شاید هیچگاه نتوان سبزواری را بهطور مستقل بهعنوان یک فیلسوف نظریهپرداز و دارای ایده معرفی کرد اما هنر او در این بود که آرای ملاصدرا را بهگونهای اصیل و بدون انحراف شرح کرد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید