پژوهشگر و کارشناس آثار هنری پژوهشکده هنرهای سنتی با اشاره به تاثیر فرهنگ و هنر اسلامی، ایرانی بر هند گفت: در یکی از نقاشی های دیواری غار معبد «آجانتا» خسروپرویز ساسانی و خدمتکارانش ترسیم شده اند.
در بیش از چهار سده تاریخ ساسانیان، پادشاهان بزرگ و جنگجویی همچون اردشیر بابکان (224-240 م)، شاپور یکُم (240-270 م)، قباد یکُم (484-531 م) و خسرو انوشیروان (531-579 م)، در زندگانی خود و در آیین درباری ویژه ای، یکی از پسران خود و معمولاً بزرگ ترین پسر را به ولیعهدی برمی گزیده اند
در بیش از چهار سده تاریخ ساسانیان، پادشاهان بزرگ و جنگجویی همچون اردشیر بابکان (224-240 م)، شاپور یکُم (240-270 م)، قباد یکُم (484-531 م) و خسرو انوشیروان (531-579 م)، در زندگانی خود و در آیین درباری ویژهای، یکی از پسران خود ـ و معمولاً بزرگترین پسر را ـ به ولیعهدی برمیگزیدهاند
مقاله ی حاضر با هدف شناخت چگونگی اسلام آوردن ایرانیان یمن و نقش آن ها در ماجرای ارتداد یمن و خدماتی که در این راه به دین مبین اسلام عرضه داشتند، نگاشته شده است.
نگارش متون چند زبانه در ایران سابقه ای بس دیرین دارد و در این میان، متون چند زبانه ای که یکی از تحریر های آنها پهلوی است کم نیستند. کتیبه های به جا مانده از نخستین شاهنشاهان ساسانی غالبا سه زبانه اند و، علاوه بر متن اصلی به زبان پهلوی،ترجمه پارتی و یونانی با ترجمه پارتی نیز دارند. وانگهی،پس از آنکه سپاهیان خسرو پرویز در سال 619 میلادی، مصر را به تصرف خویش درآوردند، آنچه در آن سرزمین به پهلوی بر پاپیروس نوشته می شد.
پس از آنکه شیرویه با یاری گروهی از ایرانیان بر پدر می شورد و او را به زندان می افکند، خسرو پرویز از زندان در ضمن پاسخ به اتهامات پسر،درباره ایران و مردم ایران بدو چنین سفارش می کند
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید