همزمان با بیستوششمین دوره هفته کتاب، از کتابهای جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در نشست علمی «فرهنگ در ایران امروز» روز دوشنبه 28 آبانماه رونمایی شد. در این نشست تقی آزاد ارمکی(عضو هیات علمی دانشگاه تهران) و نعمتالله فاضلی(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) با موضوع فرهنگ در ایران امروز سخنرانی کردند.
کتاب «دانشگاه و چالشهای بنیادین در ایران» جدیدترین اثر تقی آزاد ارمکی عضو هیات علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران است که از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شده است.
تقی آزاد ارمکی در نشست نقد آثار و افکار و کوششهای علمی و اجتماعی سید احمد شریف و احسان نراقی گفت: نراقی پس از انقلاب اسلامی فرصت طلایی نقد خود و بازنگری را پیدا کرد و به همین دلیل نراقیسم را تولید کرد.
جدد، مدرنیزاسیون و اندیشه نوسازی، یکی از «مساله»های مهم در بررسی تاریخ معاصر ایران به شمار میآید. دگرگونیهایی که از دوره قاجار، به ویژه پس از جنگهای دوگانه ایران و روس، بدینسو در جامعه ایرانی رخ داد، تکانهایی اساسی در لایههای گوناگون جامعه پدید آورد. این دگرگونیها نه اکنون که تاریخنگاران و پژوهشگران به تحلیل و بررسیشان نشستهاند، که، در زمانه خود نیز واکنشهایی به همراه داشت. مخالفان و موافقان این دگرگونیها، چه در عرصههای کلان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، چه در گسترههای همگانی زندگی مردم، رویاروی هم ایستادهاند؛ آنها که قلم به دست بودند، در اینباره بسیار نگاشتند تا در تاریخ بماند.
بررسی و بازخوانی رخدادهای گذشته، با توجه به تاثیری که امروزه بر جای گذاردهاند، کاری لازم و ضروری به شمار میآید. بسیاری از مقاطع تاریخ ما به ویژه تاریخ معاصر، با نگرشهای ایدئولوژیک بررسی و تبیین شده است، در حالی که امروز برای بازخوانی آنها به نگاهی بیطرفانه نیازمندیم؛ نگاهی که بیطرفی و علمیت آن ضرورت بسیار دارد. وضعیت امروز جامعه ایران به گونهای است که بسیاری از اندیشمندان، ریشه آن را در گذشته تاریخی این سرزمین میجویند. ایران امروز از جنبههای گوناگون به ویژه در حوزههای سیاسی و اجتماعی، وضعیتی ویژه دارد. پژوهشگران و اندیشمندان در زمینههای گوناگون تاریخی، جامعهشناختی و اقتصادی، پرسشهایی بسیار در این زمینه مطرح میکنند؛ چرا جامعه امروز در حرکت به سوی توسعه با مشکل روبهرو است؟
سهم «احساس» و «عقلانیت» در پازل هویت ایرانی چقدر است؟ نخبگان و روشنفکران در تعیین این سهم چه نقشی دارند؟ «بحران هویتی» در چه برهههای تاریخی بهوجود میآید؟
تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران ضمن برشمردن جریان های موجود در جامعه شناسی ایرانی و بیان نقاط ضعف و قوت جامعه شناسی در ایران توهمات روشنفکری را مزاحم دانش جامعه شناسی دانست.
تقی آزادارمكی، استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران در شانزدهم شهریورماه سال جاری گفتوگویی با روزنامه اعتماد در رابطه با ابن خلدون داشت. این بحث در میان پژوهشگران ادامه یافت و هم چنان هم ادامه دارد.
مسئلهای در میان اندیشمندان در دنیای اسلام و غرب مطرح شده است، اینکه ابنخلدون جامعهشناس است یا خیر؟ دکتر طباطبایی از کسانی است که معتقد است ابنخلدون جامعهشناس نیست، زیرا با مبانی معرفتشناختی و اندیشهای، ابنخلدون با جامعهشناسان جدید متفاوت است و تباین دارد. جامعهشناسی جدید مبتنی بر مقولات فکری دکارت و کانت است و ابنخلدون در فضای فکری ارسطو و افلاطون سیر میکند.
تقی آزاد ارمکی گفت: ابن خلدون در متن سنت قرار دارد به همین دلیل آوردن ابن خلدون از متن سنت به جهان معاصر و امروزی کردن آن یکی از خطاهای فاحش است که معمولا انجام می شود. نشست «ابن خلدون و جامعهشناسی اسلامی» روز گذشته، یکشنبه ۲۴ آبان ماه با سخنرانی تقی آزادارمکی، جامعهشناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تالار شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید