کتاب «نگاهها به ایران» به ایران پایان سده نوزدهم میلادی از طریق عکسهای موجود در آرشیو دانشگاه لایدن هلند میپردازد. این عکسها که اغلب متعلق به آرشیو یک مجموعهدار هلندی به نام هوتس است که در آن زمان به ایران سفر کرده، برای نخستینبار در قالب یک کتاب و در یک مجموعه کنار هم منتشر شده است.
در این نوشتارکوتاه جای آن نیست که به بحث درباره ماهیت فلسفهی تاریخ و چیستی حماسهی ملّی بپردازیم، تنها اشاره میشود که این نویسنده به تعریف هگل از فلسفهی تاریخ که آن را والاترین پایه خودآگاهی قومی میشمارد باور دارد و فلسفهی تاریخ را همان بررسی اندیشهگرانه تاریخ میداند. درواقع فلسفهی تاریخ پژوهشی است که میخواهد در پس رویدادهای پراکنده و گونهگون تاریخ، نظمی منطقی و هماهنگ و یگانه بیابد؛ یعنی همان کاری که یک دستگاه نظری در سایر رشتههای علوم انجام میدهد.
من معتقدم شیخیه را باید شناخت. خوب هم باید شناخت. بر اساس منابع دست اول آن و نه ردیه ها و اتهام نامه هایی که بر علیه آنها نوشته و یا پرداخته شده است. آثار شیخ احمد احسایی و سید کاظم رشتی و حاجی محمد کریم خان پاره ای جدا و بیگانه از سرشت و سرنوشت فکر ایرانی در اسلام نیست. پاره ای بیگانه نسبت به تشیع نیست.
کتاب «تاریخ ایران، سلطنت قاجار» تالیف استاد سعید نفیسی تاریخ قاجار را از دوره آقامحمدخان تا پایان دوره فتحعلیشاه مرور میکند.
نماهایی جذاب از رخدادهای متن و حاشیه برگزاری نخستین انتخابات در تاریخ ایران
جامعه ایرانی در گذر تاریخ دیرینه این سرزمین همواره از یک نظام استوار خویشاوندى برخوردار بوده و پیوندهای گسترده خانوادگى بر آن حکمفرما بوده است. خانواده در ایران نقشی تاثیرگذار در سرنوشت افراد و جامعه برعهده داشت و كانون رشد و بالیدن فرزندان به شمار میآمد. فرزندان متاثر از جایگاه خانوادگی، به فرصتهای اقتصادی و جایگاه متناسب اجتماعی دست مییافتند.
ایرانشناسی فئودالی به طور منسجم و هدفمند پس از كنفرانس لنینگراد و تلاشهای ایدئولوژیكی نظام سیاسی شوروی در تطبیق مراحل تكاملی تكخطی ماركسیستی بر كل جهان شكل گرفت.
جابهجایی بار و مسافر در مسیرهای شهری و برونشهری در ایران تا واپسین دوره قاجاریه با بهرهگیری از حیوانات و بکارگیری وسیلههایی چون گاری، درشکه، تخت روان و کالسکه انجام میشد. با افزایش مراودهها با اروپا و آشنایی با مظاهر تمدن جدید، ضرورت شتاببخشي به جابهجایی بار و انسان با بهرهگیری از اتومبیل، مورد توجه قرار گرفت.
راه، پیشینهای به درازای تاریخ زندگی بشر بر این پهنه خاکی دارد. انسان و راه، از آغاز کوچنشینی به یکدیگر معنا بخشیدهاند. راه، پیوند میان اقوام سرزمینهای دور و نزدیک و کشف ناشناختههای پیرامون انسان بوده است. راهها در طول تاریخ با درنوریده شدن زیر سم اسب و شتر، رخدادهایی خوب و بد و شاد و غمگین را شاهد و نظارگر بودهاند. راه، مهربان و صبور همواره پذیرای کاروانیان، سواران و پیادهها بوده؛ نجوای شبانه مسافران و هیاهوی روشنایی روز را در دل خود جای داده و چهها این میزبان همیشگی در دل خود پنهان نکرده است.
بحث فقیهان بحث عقلی است. نقل را باید فهمید. همه که نقل را یکسان نمیفهمند. اگر اینطور بود، اگر همه یکسان نقل را میفهمیدند، علم دین اصلاً موضوع نداشت. اصلا علم تفسیر و روایه و اصول و ... لزومی نداشت. دین از عقل جدا نیست. آدمی از عقل جدا نیست. این زندگی و نظام زندگی از عقل جدا نیست. فقه و علم دین هم در متن این زندگی است و نمیتواند از عقل جدا باشد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید