افلاطون در رسالۀ «جمهوری» (کتاب ششم) شعلۀ بحث در باب فلسفه و نقش مؤثر فیلسوف در جامعه را برمیافروزد تا به تشریح و تبیین یکی از مشهورترین گزارههای خود برسد: «حاکمان حکیم» یا «حکیمان حاکم».
رنگها و سنگها به دو دلیل در فرهنگ ایرانی اسلامی، جایگاه و مکانتی فراتر از جایگاه فیزیکی و مادی خود دارند. دلیل اول، وجود آیات و روایات و تقریر مکانت معنوی رنگ و سنگ در متون مذهبی و اسلامی است؛ و دلیل دوم توجه به وجوه معنوی رنگها و سنگها در متون عرفانی، برای مثال آرای نجم رازی، نجمالدین کبری، علاءالدوله سمنانی و… در باره مبانی عرفانی و معنوی رنگها یا مباحثی است که در باب سنگهایی چون عقیق و لعل و یاقوت و زمرد و فیروزه در متون حکمی و عرفانی وجود دارد.
استاد صدوقی سها در تعریف رایج فلسفه، آن را کاملا «مبتنی بر عقل» میدانند، لیک «به قدر و طاقت بشری»، و این تعریض مهمی است که اگر بشر مبنا و محور تعریف فلسفه است، پس قطعاً نمیتوان قوای ادراکیه او را صرفاً در عقل منحصر ساخت و از دیگر قوای ادراکیاش چشم پوشید.
در باب عنوان و معنون «فلسفۀ اسلامی» حرف و سخن بسیار است و این بدان معناست که هم در عنوان «فلسفه اسلامی» و هم در معنون آن تردید و اشکال نمودهاند؛ برای مثال میگویند اگر بنیان هستیشناختی یک شاخۀ معرفتی، وحی و نقل باشد، میتوان عنوان فلسفه بر آن اطلاق کرد؟
همایش ملی «بزرگداشت شیخ اشراق» به کوشش معاونت پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری ستاد ملی بزرگداشت شیخ شهابالدین سهروردی با حضور جمعی از استادان و پژوهشگران برجسته کشور، هشتم مردادماه ۱۴۰۱ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن برگزار شد.
ابویوسف یعقوب بن اسحاق کندی معروف به «ابوالحکماء» (۱۸۱قر۷۹۶م ـ ۲۵۸قر۸۷۳م) ریاضیدان، منجم و فیلسوف اسلامی، نخستین حکیم مسلمانی است که مستقیماً به آثار حکمای یونانی دسترس داشته و شخصا به ترجمه پارهای از آثار ارسطو و تفسیر و بیان آنها پرداخته است.
قطبالدین محمود بن مسعود شیرازی را باید آخرین حلقه از سلسله حکمای جامع تاریخ فلسفه اسلامی دانست.
تعریف کانت از زیبایی چنین بود که پدیدههای زیبا اعم از طبیعی و هنری لذت خاصی را در ما بهوجود میآورند. این لذت یک امر درونی و ذهنی است؛ بنابراین نمیتوان احکام ذوقی را کاذب دانست، زیرا بر پدیدههای بیرونی دلالت ندارند و به هیچ وجه به دانش مربوط نمیشوند؛ لیک با وجود این، میتوان پدیدههای زیبا را تحلیل کرد
هیوم در رساله خود سؤالی بسیار مهمی میکند: «زیبایی، نظم و تشکل اجزاست که مزاج اولیه فطرت ما یا آداب و رسوم و یا هوا و هوس آن را بدین صورت درآورده است تا به نفس ما لذت بخشیده و آن را ارضا کند؟»۳۱ از دیدگاه هیوم جستجوی معیار ذوق امری بدیهی است و به عبارتی تنها بهوسیله این معیار است که میتوان سلیقههای زیباشناختی را درست یا نادرست نامید.
پس از فلوطین و نظریات تأثیرگذارش، موضوع «زیبایی» در آرای بزرگان کلیسا چون آگوستینوس و آکویینی بازتاب یافت. آگوستین زیبایی را تناسب و قرارگرفتن اجزای همسنگ به صورت دو به دو، و در تقابل و توازن با یکدیگر تعریف کرد و آکویینی در نور و وضوح.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید