دکتر محمد رجبی ریاست جدید کنسرسیوم محتوای ملی

1392/11/29 ۱۳:۳۳

دکتر محمد رجبی ریاست جدید کنسرسیوم محتوای ملی

در ششمین نشست روسای اعضای موسس کنسرسیوم محتوای ملی ، که با حضور کتابخانه دانشگاه تهران،سازمان تبلیغات اسلامی، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، کتابخانه موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز و مرکز نشر دانشگاهی در تاریخ 27 بهمن ماه 92 برگزار شد آقای دکتر محمد رجبی به عنوان رییس جدید کنسرسیوم محتوای ملی انتخاب شد.

در ششمین نشست روسای اعضای موسس کنسرسیوم محتوای ملی ، که با حضور کتابخانه دانشگاه تهران،سازمان تبلیغات اسلامی، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،  مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، کتابخانه موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز و مرکز نشر دانشگاهی   در تاریخ 27 بهمن ماه 92 برگزار شد  آقای دکتر محمد رجبی به عنوان رییس جدید کنسرسیوم محتوای ملی انتخاب شد.

در این جلسه که در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد آقای دکتر فرهاد رهبر اولین رییس دوره ای کنسرسیوم محتوای ملی ضمن تشکر از زحمات همه اعضا در به اشتراک گذاری محتواهایشان از طریق درگاه کنسرسیوم محتوای ملی گزارش مختصری از عملکرد دو سال کنسرسیوم ارائه نمودند و ابراز امیدواری کردند که درآینده نزدیک این کنسرسیوم تبدیل به مرجعی دانشی برای همه افراد خصوصا پژوهشگران و محققین گردد.
پس از صحبتهای آقای دکتر رهبر، آقای دکتر طالب پور دبیر کنسرسیوم نیز ضمن تشکر از همه اعضا، در زمینه همکاری هایی که تا کنون برای به اشتراک گذاری  محتواهایشان نموده اند خاطر نشان نمودند تا کنون همه این فعالیت ها بدون حمایت نهاد های دولتی انجام شده است و در صورتی که جایگاه کنسرسیوم برای نهاد های اجرایی و قانونگذاری مشخص گردد می توان امیدوار بود که این حرکت تبدیل به یک سرمایه ملی گردد.
بعد ازآن خانم عمادی گزارشی از عملکرد دبیرخانه کنسرسیوم در دو سال گذشته ارائه نمودند. این گزارش شامل فعالیت هایی که برای حفظ و گسترش ساختار کنسرسیوم انجام شده از جمله اعضای جدیدی که به کنسرسیوم پیوسته اند ،فعالیت هایی که در جهت معرفی کنسرسیوم انجام شده مانند برگزاری همایش محتوای ملی در سال 91 ، و فعالیت های فنی انجام شده در جهت بستر سازی فنی کنسرسیوم و همچنین گزارش روند رشد محتوای موجود در درگاه کنسرسیوم اعم از فراداده، شی دیجیتال و محتوای قابل سفارش می شد. طبق این گزارش اکنون در درگاه http://icnc.ir    بیش از بیست و چهار میلیون  منبع شامل پایان نامه ، مقاله، کتاب، نسخه خطی و حتی فیلم  کوتاه موجود است که از این تعداد بیش از ششصد هزار عنوان اصل منبع در اختیار کاربر قرار می گیرد و همچنین برای بیش از سیصد هزار عنوان سرویس سفارش  دیجیتال سازی فعال شده که کاربران می توانند کتاب و یا منبع مورد نیاز خود را به صاحب محتوا سفارش دهند تا آن به صورت دیجیتالی در اختیارشان قرار گیرد.
پس از ارائه گزارش برای انتخاب ریاست دوره ای کنسرسیوم رای گیری شد و آقای دکتر محمد رجبی به اتفاق آرا به عنوان دومین رییس کنسرسیوم انتخاب شد. در انتهای جلسه مصوب شد در سال آینده دومین همایش محتوا ی ملی برگزار گردد در همین راستا پیشنهاد شد پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به عنوان دبیر خانه علمی فعالیت نماید.

کنسرسیوم محتوای ملی مجموعه ای ازبزرگ ترین نهاد های صاحب محتوا در کشور است که از سال 1387 کار خود را آغاز نموده ، این کنسرسیوم با هدف به اشتراک گذاری محتوا های معتبر در فضای وب پس از رونمایی از درگاه کنسرسیوم ، در آبان ماه 90، دسترسی به بیش از ششصد هزار شی دیجیتال منابع علمی را در فضای وب امکان پذیر نموده است .
برای آشنایی بیشتر با کنسرسیوم می توانید به آدرس http://icnc.ir  مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: