تجسم يك روزنامه‌نگار جهاني / ماشاالله شمس‌الواعظين

1392/10/22 ۰۸:۴۸

تجسم يك روزنامه‌نگار جهاني / ماشاالله شمس‌الواعظين

خودم را شاگرد استاد عليرضا فرهمند مي‌دانم و همين رابطه شاگرد و استادي را پشتوانه‌يي مي‌كنم براي اينكه از سلوك، اخلاق، دانش و منش مردي بگويم كه براي ميلاد شخصي هم‌پا و هم‌تراز او بايد سال‌ها صبوري كنيم.

 

 

در سوگ عليرضا فرهمند، استاد روزنامه‌نگاري

خودم را شاگرد استاد عليرضا فرهمند مي‌دانم و همين رابطه شاگرد و استادي را پشتوانه‌يي مي‌كنم براي اينكه از سلوك، اخلاق، دانش و منش مردي بگويم كه براي ميلاد شخصي هم‌پا و هم‌تراز او بايد سال‌ها صبوري كنيم.

 

او صرفا يك روزنامه‌نگار برجسته نبود. او فرهيخته‌يي بود كه روزنامه‌نگاري را براي توليد فرهنگ و بالا بردن سطح فرهنگ اجتماعي مردم انتخاب كرده بود. كارنامه كاري او را نيم‌قرن كار روزنامه‌نگاري مسوولانه و مستقل درخشان كرده است و كوچ گاه به گاه او از رسانه‌هاي خبري به مجلات تخصصي، از ترجمه متون كلاسيك به رجعت دوباره به رسانه‌هاي روزانه و خبري هيچ از قدرت و كيفيت كار او كم نكرد.

 

بسياري از ما كار و اخلاق حرفه‌يي را از مردي آموختيم كه با همه آگاهي و دانشي كه داشت، فروتن بود و هيچ چيز خللي بر اصول و چارچوب‌هاي اخلاقي او وارد نمي‌كرد. هيچ‌كس تكبر فرهمند را به ياد ندارد، هيچ كس زياده‌خواهي و زياده‌انگاري از او نديده است. او به وزن و جايگاه خويش آگاه بود و تنها رسالتي كه براي خود و حرفه‌روزنامه‌نگاري قائل مي‌شد فرهنگسازي و افزايش آگاهي عمومي جامعه بود. او تجسم استاندارد جهاني براي روزنامه‌نگاري بود. او اين توهم را از ذهن پرهياهوي ما زدود و گفت «گمان نكنيد روزنامه‌نگاري دست به يقه شدن با قدرت است. كار ما فقط داده‌پردازي است و بازيگر عرصه‌هاي سياسي ما نيستيم.» فرهمند به واقع وفادار به ركن چهارم دموكراسي بود. ركني كه سپر جامعه را در مقابل سپر دولت تقويت مي‌كرد و تعاملش با دولت دانش‌محور بود و به دور از بازيگري سياسي.

 

سال 76 كه از ايشان براي مديريت گروه بين‌الملل روزنامه جامعه دعوت به همكاري كردم با روي خوش پيشنهادم را پذيرفت و تاثير ماندگار حضورش را نه فقط در صفحه روزنامه كه در تحول و تغيير قلم جوان روزنامه‌نگاراني ديديم كه شاگرد ايشان بودند. او اصول جهان روزنامه‌نگاري را به بهانه‌هايي مثل محدوديت‌هاي اداري و محدوديت منابع و... زيرپا نمي‌گذاشت و هميشه به من و همكارانم مي‌گفت كه موثق بودن خبر را با 4 منبع متفاوت تطبيق دهيم تا خبر عيني و جامع و قابل وثوق باشد. آن فروتني، آن صبوري بي‌پايان در مقابل شاگردان، آن سلوك بزرگوارانه از يك تجربه قوي و از يك آگاهي عظيم برمي‌آمد و سال‌ها و شايد دهه‌ها زمان لازم داريم تا استاد ديگري نظير عليرضا فرهمند را در كنارمان داشته باشيم. حضور استاد فرهمند در اتفاق‌هاي بزرگي كه جهان را تحت تاثير قرار داد، اتفاق‌هايي نظير جنگ ويتنام و گزارش‌هاي او از ملل و وقايع سياسي كشورهاي جهان مهر تاييدي ديگر بر مسووليت‌پذيري و تاثيرگذاري او مي‌گذارد. او مطابق با استانداردهاي جهاني روزنامه‌نگاري، يك روزنامه‌نگار بود و فقدان او را اول به جامعه جهاني روزنامه‌نگاري و سپس به روزنامه‌‌نگاران داخلي تسليت مي‌گويم. باشد كه منش او و دانش او، راهنماي عمل ما باشد براي ساختن جهاني زيباتر، جهاني عادلانه‌تر و جهاني دوستانه‌تر.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: