کاظم موسوی بجنوردی : استاد احمد منزوی جایگزینی ندارد

1394/9/24 ۱۲:۵۶

کاظم موسوی بجنوردی : استاد احمد منزوی جایگزینی ندارد

دبا: آيين تشييع پیکر زنده‌یاد احمد منزوی، کتابشناس و فهرست‌نگار پیشکسوت ایران امروز، سه‌شنبه 24 آذرماه، با حضور جمع کثیری از بزرگان و دوستداران زنده یاد استاد احمد منزوی در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

دبا: آيين تشييع پیکر زنده‌یاد احمد منزوی، کتابشناس و فهرست‌نگار پیشکسوت ایران امروز، سه‌شنبه 24 آذرماه، با حضور جمع کثیری از بزرگان و دوستداران زنده یاد استاد احمد منزوی در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

 

در این مراسم سیدمحمد کاظم بجنوردی، رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، علی بهرامیان، مسئول فهرست‌واره کتاب‌های فارسی و کامران فانی، کتابشناس و مترجم درباره استاد احمد منزوی سخن گفتند. در آخر اين آيين نیز آيت الله محمد موسوی بجنوردی بر پيكر مرحوم احمد منزوی نماز ميت اقامه كرد و پس از اقــامه نـماز پيكر وي از جلوی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی تشييع شد.

 

در این مراسم  سید کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ضمن ابراز تسلیت به خانواده شادروان احمد منزوی و اصحاب دائرة‌المعارف ، با بیان این که یاران قدیمی دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی یکی یکی از دنیا می روند، گفت: این افراد کسانی هستند که جایگزینی برای هیچ کدام از آنها وجود ندارد. قبل از استاد فقید احمد منزوی، اساتید بزرگی در این مرکز بودند مانند: دکتر عباس زریاب خویی، عبدالحسین زرین کوب، خانم قمرآریان، دکتر شرف، دکتر احمد تفضلی، استاد ایرج افشار، دکتر عنایت‌الله رضا، دکتر نوابی، دکتر حسن گنجی و ... که هر یک ستاره‌ای در فرهنگ ایران بودند. امروز نیز متاسفانه استاد بزرگ احمد منزوی که خدمات زیادی به فرهنگ ایران و زبان فارسی و به تشیع کردند؛ ما را ترک کردند.  

 

موسوی بجنوردی افزود: زبان فارسی به یک معنا زبان شیعه است چون آثار بسیار زیادی مربوط به فرهنگ شیعه به زبان فارسی است بنابراین خاندان منزوی نه فقط به ایران خدمت کردند بلکه به تشیع هم خدمت کردند.

 

 

به گفته بجنوردی خدمات مرحوم منزوی در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی از سال1369 شروع شد. از آثار باقیمانده از ایشان می‌توان به فهرست نسخه‌های خطی در سه جلد و فهرست نسخه‌های عکسی در سه جلد و از همه مهمتر، مهمترین اثر ایشان فهرستواره کتاب های فارسی، اشاره کرد.

 

موسوی بجنوردی تاکید کرد: شادروان منزوی بیش از یک میلیون فیش تهیه کرد و 11 جلد این اثر بزرگ ملی منتشر شد و جلد 12 آن زیر چاپ است و طبق محاسبه ای که به عمل آمده به 25 جلد خواهد رسید.احمد منزوی میراثی به جا گذاشته و راه ایشان سالهای سال در این مرکز ادامه خواهد داشت و خوشبختانه جانشین ایشان آقای دکتر علی بهرامیان، استاد تاریخ اسلام، این راه را ادامه خواهند داد و امیدوارم افراد بسیاری زیر نظر ایشان تربیت شوند همانطور که افرادی قبلا زیر نظر استاد احمد منزوی تربیت شدند.

 

هر یک از این اساتید بزرگ که از این مرکز می‌روند تقریباً جایگزین ندارند البته ما خیلی امیدواریم که جوانان ما بتوانند به مراتب عالی پژوهش برسند و بتوانند جای آن عالمان بزرگ را پر کنند. امیدوارم بتوانیم فهرستواره را تکمیل کنیم و لیاقت و افتخار این را داشته باشیم که بتوانیم راه این استاد را ادامه دهیم.

 

رییس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در پایان گفت: کاری که مرحوم احمد منزوی کرد نه تنها حفظ میراث فارسی است بلکه کمک بسیار ارزنده ای به تمام پژوهشگران است که باید به فهرستواره مراجعه کنند و این اثر جزء مراجع دست اول است.امیدوارم ایشان با ائمه اطهار محشور باشند.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: