برپایی‌آئین نکوداشت شاعر ملی لهستان در کتابخانه ملی ایران

1394/9/8 ۱۰:۰۷

برپایی‌آئین نکوداشت شاعر ملی لهستان در کتابخانه ملی ایران

نشست تخصصی «آدام میتسکیه‌ویچ شاعر ملی لهستان» به مناسبت یکصد و شصتمین سال درگذشت این شاعر مطرح لهستانی در کتابخانه ملی ایران برگزار شد. به گزارش مهر، در ابتدای این نشست که به همت سرای ایران‌شناسی کتابخانه ملی و در محل این سازمان در تهران برگزار شد، محسن جعفری مذهب ایران‌شناس و عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی با اشاره به سهم آدام میتسکیه‌ویچ در ایران‌شناسی، او را قطعه‌ای از پازلی که می‌تواند ایران‌شناسی لهستانی را تکمیل کند، خواند.

 

نشست تخصصی «آدام میتسکیه‌ویچ شاعر ملی لهستان» به مناسبت یکصد و شصتمین سال درگذشت این شاعر مطرح لهستانی در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش مهر، در ابتدای این نشست که به همت سرای ایران‌شناسی کتابخانه ملی و در محل این سازمان در تهران برگزار شد، محسن جعفری مذهب ایران‌شناس و عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی با اشاره به سهم آدام میتسکیه‌ویچ در ایران‌شناسی، او را قطعه‌ای از پازلی که می‌تواند ایران‌شناسی لهستانی را تکمیل کند، خواند.

جعفری مذهب سپس با ذکر بیوگرافی آدام میتسکیه‌ویچ، نقش او را در روابط ایران و لهستان یادآور شد و همچنین به همزمانی واگذاری سرزمین‌های شمالی رود اَرس از سوی ایران به روسیه تزاری و سرکوب قیام لهستانی‌ها در ۲۰۰سال پیش اشاره کرد و گفت: ما برای بررسی بخشی از تاریخ کشورمان، نیازمند مطالعه دقیق وضعیت ایران‌شناسی در کشورهای بلوک شرق به ویژه لهستان هستیم.

در این نشست همچنین پیام شمس‌الدینی پژوهشگر در حوزه ادبیات، ضمن اشاره به سرگذشت آدام میتسکیه‌ویچ در ایتالیا، به دیدار او با پوشکین ادیب بزرگ روس، هگل فیلسوف مطرح آلمانی و گوته شاعر معروف این کشور در واپسین روزهای عمرش، گفت: در تمام مدتی که او در حال تردد از این شهر به آن شهر ایتالیا بود، قیام ناکام لهستانی‌ها برای استقلال ادامه داشت اما او تنها شنونده اخبار این قیام بود.

وی همچنین به تاثیرپذیری برخی دیگر از چهره‌های مطرح عالم سیاست و فرهنگ از جمله ماهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو از اندیشه‌های آدام میتسکیه‌ویچ پرداخت و در ادامه سخنانش روایت یک روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ایتالیایی را از نفوذ اندیشه‌های این شاعر ملی لهستان به میان فعالان مطرح آن زمان در ایتالیا ارائه کرد.

در این نشست همچنین علیرضا دولتشاهی لهستان‌شناس در یک سخنرانی با عنوان «آدام میتسکیه‌ویچ و رومانتیسم اسلاوی»، به تاثیر این شاعر ملی لهستان در شکل‌گیری این نوع از رومانتیسم در اروپا و خیزش دوباره لهستان پس از دو جنگ جهانی و چند بار فروپاشی و تجزیه، پرداخت.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: