اسامي فيلم‌هاي بخش مستند جشنواره فجر اعلام شد

1392/10/16 ۰۸:۵۲

اسامي فيلم‌هاي بخش مستند جشنواره فجر اعلام شد

اسامي فيلم‌هاي بخش مستند جشنواره فجر اعلام شد. به گزارش روابط عمومي سي و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، بيست و دو فيلم در اين بخش پذيرفته شده‌اند. اسامي فيلم‌ها از اين قرار است:

بهنام شريفي/ اسامي فيلم‌هاي بخش مستند جشنواره فجر اعلام شد. به گزارش روابط عمومي سي و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، بيست و دو فيلم در اين بخش پذيرفته شده‌اند. اسامي فيلم‌ها از اين قرار است:

«براي گونگادين بهشت نيست» سيد غلامرضا نعمت‌پور، «رژيستور عقب مخاطب مي‌گردد» سيد وحيد حسيني، «نريمن توليچ: بازيگر» محمدرضا عباسيان، «در پناه بلوط» مهدي نورمحمدي، «از عطر باغ نارنج» پويان كاظمي، «جايي براي زندگي» محسن استاد علي، «لطفا بوق نزنيد» رضا فره‌مند، «زنجموره» محمدحسن دامن زن، «خانه سيمين و جلال» پريسا عشقي، «خواب ابراهيم» محمود كريمي، «ابرها در راهند» محمد علي فارسي، «نيمروز مكران» ماكان عاشوري، «حيات در رگ‌هاي سرد» فتح‌الله اميري، «فيلم ناتمامي براي دخترم سميه» مرتضي پايه‌شناس، «خاطراتي براي تمام فصول» مصطفي رزاق كريمي، «شش قرن و شش سال» مجتبي ميرطهماسب، «ساعت صفر» آزاده نوزاد مقدم- حسين سلامت، «شناسنامه» سيدمحمدرضا هاشميان، «ملخي غول شد» محمدتقي فهيم، «بيوك آقا» عليرضا انصاريان، «صورت‌هاي ابريشمي» اكبر ناظمي و «كمي بالاتر» لقمان خالدي.


بازگشت مير طهماسب به فضاي جشنواره

با نگاهي گذرا به ليست ارائه شده بخش مستند جشنواره بين‌المللي فيلم فجرمي توان دريافت كه فضا براي ارائه آثار فيلمسازان با سابقه عرصه مستند باز شده است. حضور چهره‌هايي مثل مجتبي مير طهماسب كه در چند سال اخير دچار مشكلات بسياري شد، بسيار حائز اهميت است.

در خلاصه موضوع فيلم 82 دقيقه‌يي مير طهماسب «شش قرن و شش سال» آمده است: «گروهي موسيقيدان تلاشي را آغاز مي‌كنند تا تصنيف‌هاي منسوب به «عبدالقادر مراغي»، برجسته‌ترين موسيقيدان، نظريه‌پرداز، نويسنده و شاعر 600سال پيش را به استناد كتاب‌ها و رسالات كهن و از لابه‌لاي تاريخ و فرهنگ ايران بازيابي و بازخواني كنند. اين گروه پس از شش سال كنكاش و تلاش و تمرين موفق مي‌شود آثاري كه قرن‌ها پيش از ايران به تركيه نقل مكان كرده بودند را براي نخستين بار ضبط و منتشر كند.

در اين فيلم پا به پاي اين موسيقيدان‌ها شاهد كشف دوباره ملودي‌ها، ريتم‌ها و فرم‌هاي فراموش‌شده موسيقي ايران خواهيم بود. آثاري ناشنيده كه ريشه‌هاي موسيقي ايراني را تا شش قرن به عقب مي‌برد و عميق‌تر مي‌كند.»

از طرف ديگر حضور چهره‌هايي چون محمدرضا عباسيان نشان مي‌دهد كه نگاه رسمي همچنان تمايل دارد كه نماينده‌هاي خودش را در اين بخش داشته باشد. فيلم عباسيان مستندي 70 دقيقه‌يي درباره نريمن توليچ، بازيگر تئاتر و سينماي بوسنيايي است كه در جريان جنگ بوسني و در شهر تحت محاصره سارايوو بر اثر اصابت گلوله خمپاره دو پاي خود را از دست داد اما همچنان سوار بر صندلي چرخدار خود، به بازي در فيلم‌هاي سينمايي و تئاتر ادامه مي‌دهد. اكبر ناظمي با فيلم صورت‌هاي ابريشمي در اين بخش حضور دارد. اين عكاس انقلاب و مولف مجموعه چهارجلدي كتاب انقلاب به روايت اكبر ناظمي، پيش از اين فيلم‌هاي مستند شهيد، چال هرز، راه‌حل نهايي، دلباختگان پنهان، روزهاي هيستينگ و انيميشن كوتاه پرواز را تهيه و كارگرداني كرده و با شركت در جشنواره‌هاي بين‌المللي نظير ميامي، شيكاگو و فستيوال بين‌المللي فيلم كانادا جوايز بسياري را در اين زمينه كسب كرده است.

اين فيلم مستند كه فيلمبرداري آن يك‌سال و نيم پس از حادثه آتش‌سوزي در مدرسه شهيد رحيمي شهرستان درودزن استان فارس انجام شده است، به اثرات رواني اين حادثه بر كودكان و خانواده‌هاي آنان و همچنين روند برخورد مسوولان وقت با اين پيشامد ناگوار پرداخته است.

روايتي مستند از عكاس روز هاي انقلاب

مستند محمدتقي فهيم، منتقد قديمي سينماي ايران درباره حسين پرتوي، عكاس مطرح ايام انقلاب است. دراين مستند پژوهشي كه به سرنوشت روزنامه كيهان از تاسيس تا پيروزي انقلاب اسلامي مي‌پردازد، هوشنگ توكلي، بازيگر نام‌آشنا به عنوان راوي حضور دارد و مهدي فقيه، بازيگر پيشكسوت نيز بازگوي خاطرات سناتور مصباح‌زاده است. ملخي غول شد در قالب 3 روايت پيش مي‌رود كه در بخش حضور قديمي‌هاي روزنامه كيهان، دوستان حسين پرتوي، عكاس مطرح ايام انقلاب (كه چند سالي است در بستر بيماري به‌سر مي‌برد) بر بالين او از چگونگي شكار تصوير بيعت همافران با امام راحل مي‌گويند. ساختار ملخي غول شد براساس صفحات گزارش روزنامه‌ها طراحي و اجرا شده است.

مستند «ابرها در راهند» محمدعلي فارسي، روايتگر شيعياني است كه در اروپا در تلاشند تا نگاه صحيح و انساني دين اسلام را به ديگر اديان بشناسانند. در جريان تحولات و فضاي كلي جهان در سال‌هاي اخير تصور غلطي در برخي از مردمان كشورهاي اروپايي از مسلمانان شكل گرفته است كه اين مستند و افرادي كه سوژه آن قرار گرفته‌اند، سعي مي‌كنند اين تصور غلط را اصلاح كنند.

با توجه به تنوع موضوعي اين فيلم‌ها و حضور چهره‌هاي جوان به نظر مي‌رسد كه بخش مستند جشنواره سي و دوم هم بر اساس مشي اعتدالگراي دولت مي‌خواهد ديدگاه‌هاي مختلف طيف‌هاي مختلف فكري را در كنار هم داشته باشد. اما بايد ديد كه اين تنوع فكري تا چه ميزان بر اساس مصلحت‌ها و تا كجا بر اساس توجه ويژه به فيلمسازان عرصه مستند حاصل شده است. سينماي مستند ايران در تمام اين سال‌ها نشان داده كه مي‌تواند حرف‌هايي جدي داشته باشد و همپا و حتي بهتر از سينماي داستاني ايران در عرصه بين‌المللي بدرخشد.

مهم اين است كه عرصه براي فعاليت‌هاي اين فيلمسازان بازتر و به آنها اجازه داده شود كه سراغ موضوع‌هاي مختلف بروند و اين سينما را با كمك و حمايت مديران هر چه بيشتر به مخاطبان عادي سينما معرفي كنند و باعث شوند كه نگاه جدي‌تري نسبت به اين گونه سينمايي به وجود بيايد.

مسلما جشنواره مي‌تواند با رويكردي مشخص و واحد سينماي مستند ايران را بار ديگر به جايگاه اصلي‌اش برگرداند. بايد منتظر جشنواره ماند تا نگاه مديران سينمايي تازه و جهت‌گيري‌ها و سياستگذاري‌هايشان براي همه مشخص شود.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: