آیین سومین سالگرد درگذشت پدر علم جغرافیای ایران در بیرجند برگزار شد

1394/5/4 ۱۱:۰۵

آیین سومین سالگرد درگذشت پدر علم جغرافیای ایران در بیرجند برگزار شد

آیین سومین سالگرد درگذشت پروفسور محمد حسن گنجی، پدر علم جغرافیا و بنیانگذار سازمان هواشناسی ایران در بیرجند برگزار شد. نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در این مراسم اظهار کرد: مرحوم دکتر گنجی، پدر علم جغرافیای نوین یقینا الگوی علمی برای جوانان این خطه و کشور است.

 

 آیین سومین سالگرد درگذشت پروفسور محمد حسن گنجی، پدر علم جغرافیا و بنیانگذار سازمان هواشناسی ایران در بیرجند برگزار شد.

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در این مراسم اظهار کرد: مرحوم دکتر گنجی، پدر علم جغرافیای نوین یقینا الگوی علمی برای جوانان این خطه و کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقرعبادی اضافه کرد: جوانان این خطه باید با برنامه ریزی از ظرفیت وجودی خود با الگو گیری از این شخصیت برجسته علمی کشور نهایت استفاده را ببرند.

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی استعداد های فراوانی در زمینه های علمی، فرهنگی و فنی دارند، گفت: شاخص نیروی انسانی بالا از مهمترین ویژگی های مردمان این خطه است.

عبادی گفت: ایرانیان در دنیای اسلام سهم بالایی در تولید علم و ایجاد تمدن اسلامی داشته اند.

وی ایرانیان را بزرگترین دانشمندان طول تاریخ اسلام دانست و افزود: در طول تاریخ ایرانیان با عمل به فرامین علمی اسلام از دیگر کشور های اسلامی در زمینه علم آموزی سبقت گرفته اند.

نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نقش دانشمندان ایرانی در ارتقای جهان اسلام انکار پذیر است و باید دکتر گنجی ها الگویی برای نسل جوان این استان باشند.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ از مهمترین ویژگی های این خطه است، گفت: در این استان بهترین، ارزشمندترین و عالی ترین دانشمندان پرورش یافته اند.

وجه الله خدمتگزار بیان کرد: بهتر بود برای دانشمند گرانقدر دکتر محمد حسن گنجی که در سطح کشور و جهان دارای نام و آوازه است، مراسمی بهتر و با حضور اندیشمندان بیشتری برگزار میشد.

وی با بیان اینکه دکتر گنجی جزو 15 جغرافیدان برتر جهان بوده است، گفت: باید شخصیت علمی دکتر گنجی به عنوان الگو به دانشجویان معرفی شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همه جوانان می تواند به خود اتکایی و خود باوری بالاترین مدارج علمی کشور را کسب کنند.

وجه اله خدمتگزار در پایان یادآور شد: جمع آوری واژه واژه کتب علمی دکتر گنجی نشان از ایثار و از خودگذشتگی این دانشمند فرهیخته است که باید جوانان این مرز و بوم شخصیت علمی این بزرگوار را سرلوحه کار خود قرار دهند.

دکتر محمد حسن گنجی، در 21 خرداد سال 1291 خورشیدی در بیرجند به دنیا آمد و در بیست و نهمین کنگرهٔ ‏اتحادیهٔ بین المللی جغرافیایی در کره‎ ‎جنوبی در سال 2000 میلادی به عنوان یکی از 15 جغرافیدان ‏برجستهٔ جهان شناخته شد و‎ ‎سازمان هواشناسی جهانی، جایزه علمی سال 2001 خود را به وی اعطا ‏کرد.

همچنین محمد حسن گنجی ،28 تیرماه سال 91 بر اثر زمین خوردن در منزل شخصی خود دچار خونریزی مغزی شد و از دنیا رفت و پیکر وی در زادگاهش بیرجند به خاک سپرده شد.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: