1394/4/20 ۰۹:۲۱
ماه مبارک رمضان، همه به میهمانی خدا میروند و کیست که از این میهمانی شادمان نباشد، اما در دهه دوم این ماه عزیز، فرق مبارک مظلومترین بشر همیشه تاریخ، بهدست شقیترین و پلیدترین بهظاهر انسانهای آن روزگار شکافته شد و خون مبارک آن حضرت، خضاب محاسن زیبایش شد، تا ماشیعیان برای همیشه و همواره، داغدار شهادت علی(ع) باشیم و درماهی که مبارک و میمون است و باید به شادی برخاست، به سوگ و داغ مظلومیت او، عزادار و سیاهپوش باشیم.
ماه مبارک رمضان، همه به میهمانی خدا میروند و کیست که از این میهمانی شادمان نباشد، اما در دهه دوم این ماه عزیز، فرق مبارک مظلومترین بشر همیشه تاریخ، بهدست شقیترین و پلیدترین بهظاهر انسانهای آن روزگار شکافته شد و خون مبارک آن حضرت، خضاب محاسن زیبایش شد، تا ماشیعیان برای همیشه و همواره، داغدار شهادت علی(ع) باشیم و درماهی که مبارک و میمون است و باید به شادی برخاست، به سوگ و داغ مظلومیت او، عزادار و سیاهپوش باشیم. مرام و مروت «شاه مردان» همیشه و همواره نصبالعین مردم تهران بود و کافی بود، شخصی، کسی را مخاطب قرار داده و بگوید: آقا و جواب بشنود: آقا، آقام مرتضی علی(ع) بود. اهالی گود و میل و کباده، خود را گدای علی(ع) میدانستند و در حالی که در شبهای قدر و ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان، صدای ضرب و زنگ از میان زورخانهها، رخت بر میبست، فریاد: «منم، منم، گدای تو، علی، علی، علی، علی، گدای بینوای تو، علی، علی، علی، علی» به عرش اعلی میرسید. اقتدا به مولای متقیان، برای همه کس افتخار بود و پیروی از مشی فرزندان آن بزرگوار، خلل نمییافت و صادقانه ترین و صاف ترین و بیغل و غشترین داد و ستدها را «حضرت عباس» مینامیدند و میدانستند و مهمترین سوگند و قسم مردم، به فرق شکافته مولی و دستهای قلم شده ابیعبدالله(ع)بود. تمامی کارهای خیریه و عامه پسند و خیرات و مبرات ماندنی، از سوی مردم صورت میگرفت و از ساخت مسجد گرفته، تا راهاندازی سقاخانه، این مردم بودند که آستینها را بالا میزدند و نام مبارک ائمه(ع) را روی این اماکن مقدس میگذاشتند و اگر نام مسجد بهنام بانیاش شهرت مییافت، بیشتر برای باقیماندن نام و اسم و رسم و مقام و جایگاه مالی و سیاسی آن فرد بود، مردم عادی نام ائمه را برای مساجد بر میگزیدند، اما اسامی سقاخانهها، منحصر به دو فرزند گرامی مولای متقیان بود: حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) از آب آب تشنگان در آتشم/ خجلت از سقایی خود میکشم کاش در دشت بلا دریانبود/ یا از اول اسم من سقا نبود اگر احسان و اطعام در ایام محرم به صورت وسیع بخصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا صورت میگرفت، ایضاً همین عمل، به شکلی دیگر، آن هم خانهبه خانه از نخستین روز و شب قدر شدت میگرفت و تاسوم امام(ع) و آخرین شب قدر ادامه مییافت. کافی بود میان کوچه و خیابان، هنگام سحر و افطار، صدایی برخاسته و طلب غذا کند و دهها نفر از درون خانه به بیرون پا نهاده و او را دعوت به خوردن غذا میکردند و اطعام مساکین، از جمله کارهای ثوابی دانسته میشد که قدر و قیمت فراوانی نزد مردم داشت. اگر «دست به دهان برسی» سفره اطعام میگسترد، خود، دم در از عموم مردم استقبال کرده و کفشهایش را جفت مینمود و این کار را برای خود باعث سربلندی و سرافرازی میدانست و این در حالی بود که بجز ماه عزیز محرم، در دیگر ماههای سال، مقام، منصب و کبر و غرورش هرگز اجازه نمیداد تا نگاهی به زیردستان انداخته و سراغی از فقیران بگیرد و به دنبال تحبیب قلوب باشد، اما در ماه مبارک رمضان، از حلالیت طلبیدن گرفته، تا متنکر و ناشناس باقیماندن، به کمک مردم میرفتند و این هیچ نبود، الا انفاس قدس و توجه خاص مولای متقیان، امیر مؤمنان علی(ع) که هرکسی را درهر مقامی خاکسار درگاهش میکرد و به نوکری خانه آن بزرگوار، افتخار میکردند. دعوا و مرافعه، اختلاف و پا به محکمه گذاردن، غیبت و پشت سر گویی، اتهام و تهمت، برتریجویی و چشم و همچشمی، رقابت ناسالم، فروختن جنس معیوب و ناسالم و دهها مورد از همین موارد گفته شده، در این ماه عزیز به کمترین میزان میرسید و محاکم قضایی براستی نفس میکشیدند و خوشرویی و خوش خلقی، جنس مرغوب فروختن، چرب ترکشیدن جنس، کلام صحیح و سالم به کار بردن، دوری گزینی از دشنام و ناسزا و هر آنچه عمل صحیح و خداپسندانه نامش بود، نصب العین مردم میشد. گره از کار بسته مردم گشودن و نشستن «پای طوق» از رسوم زیبایی بود که کهنه پهلوانها در قهوهخانهها و زورخانهها انجام میدادند و گلریزان کردن برای بار افتادگان بر زمین، از جمله رسومی است که هنوز هم در این شبها، از آن روزگاران، به روزگار ما رسیده است. روزنامه ایران
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید