«تاریخ به روایت مردم»

1394/4/3 ۱۱:۲۵

«تاریخ به روایت مردم»

احمد وکیلیان کتاب «تاریخ به روایت مردم» را با موضوعیت داستان‌های مردمی درباره شخصیت‌های مهم تاریخی - سیاسی در دست نگارش دارد. به گزارش خبرنگار ایسنا، این نویسنده و پژوهشگر بنا دارد در یکی از تازه‌ترین کارهای تالیفی و پژوهشی خود داستان‌هایی را با موضوعیت شخصیت‌های تاریخی - سیاسی همچون‌ کریم‌خان‌، شاه‌ عباس‌، انوشیروان‌، آغامحمدخان‌ و حتی از معاصران مانند رضاشاه پهلوی منتشر کند.

 


 

احمد وکیلیان کتاب «تاریخ به روایت مردم» را با موضوعیت داستان‌های مردمی درباره شخصیت‌های مهم تاریخی - سیاسی در دست نگارش دارد.

 این نویسنده و پژوهشگر بنا دارد در یکی از تازه‌ترین کارهای تالیفی و پژوهشی خود داستان‌هایی را با موضوعیت شخصیت‌های تاریخی - سیاسی همچون‌ کریم‌خان‌، شاه‌ عباس‌، انوشیروان‌، آغامحمدخان‌ و حتی از معاصران مانند رضاشاه پهلوی منتشر کند.

وکیلیان که تا کنون 40 درصد کار تالیف این کتاب را پشت سر گذاشته، گفت: من افتخار همکاری با مرحوم انجوی شیرازی را در زمینه تدوین «قصه‌های ایرانی» داشتم و همین موضوع دست‌مایه خوبی برای پرداختن به نگاه‌های مردمی درباره شخصیت‌های مهم تاریخی و سیاسی است. «تاریخ به روایت مردم» داستان‌های واقعی و گاه نیمه‌واقعی است. ولی به هر حال رگه‌های واقعیت در آن‌ها دیده می‌شود. اگرچه عامه مردم برای جذابیت بیش‌تر به فعالیت‌های تاریخی به آن‌ها رنگ و بوی داستانی داده و بخش‌هایی از آن را حذف و اضافه کرده و می‌کنند.

احمد وکیلیان پیش‌تر از طبقه‌بندی و کدگذاری مجموعه «گنجینه فرهنگ مردم (قصه‌های ایرانی )» خبر داده و آن را عاملی برای پیوند فرهنگی ملت‌ها عنوان کرده بود.

مجموعه «گنجینه فرهنگ مردم (قصه‌های ایرانی )» قصه‌هایی است که در دهه 50 و 40 به همت قریب به پنج‌هزار نفر از پژوهشگران سراسر ایران تهیه شده و پس از پالایش توسط انجوی شیرازی و معدود دستیاران او، در قالب «گنجینه فرهنگ مردم» به چاپ رسیده است.

بر اساس گفته وکیلیان، شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری این قصه‌ها می‌تواند نقاط مشترک فرهنگ مردم ایران با دیگر فرهنگ‌های مردم جهان را به ثبت رسانده و رفته رفته راه پیوند فرهنگ‌های جهان را که عاملی برای برقرای صلح و دوستی از زبان ملت‌هاست، نشان دهد.

این پژوهشگر همچنین مجموعه‌ای از قصه‌های عجیب و غریب ایران و جهان را در دست تالیف دارد. این اثر که بنا به گفته وکیلیان تمام اعضای خانواده وی در تدوین و نگارش آن نقش دارند، به قصه‌هایی می‌پردازد که موجودات عجیب و غریب افسانه‌ای کاراکترهای اصلی آن‌ها هستند؛ موجوداتی که گاه نیمه‌انسانی و گاه غیرانسانی‌اند.

به گفته او، این افسانه‌ها از اقصی نقاط کشور جمع شده‌اند و بناست پس از قیاس احتمالی آن‌ها با موجودات مشابه خارجی در قالب اثری مجزا راهی بازار شوند.

مدیرمسئول فصل‌نامه «فرهنگ مردم» درباره آخرین شماره این مجله هم گفت: پنجاه و نهمین شماره «فرهنگ مردم» به موضوع آب و قنات به قلم استادان مختلف اختصاص دارد و به زودی راهی بازار خواهد شد.

لیسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: