گنجی که مهجور مانده است

1394/1/29 ۱۱:۰۳

گنجی که مهجور مانده است

مسعود خیام که بخشی از «شاهنامه» فردوسی را برای جوانان نوشته معتقد است: «شاهنامه» فردوسی گنجی است که وقتی به آن برخورد می‌کنیم، از مهجور ماندن آن تا به حال تعجب می‌کنیم.

 

مسعود خیام که بخشی از «شاهنامه» فردوسی را برای جوانان نوشته معتقد است: «شاهنامه» فردوسی گنجی است که وقتی به آن برخورد می‌کنیم، از مهجور ماندن آن تا به حال تعجب می‌کنیم.

این نویسنده و پژوهشگرگفت: حدود پنج سال مشغول نگارش «شاهنامه» برای جوانان بوده‌ام و بخش اسطوره‌ای و حماسه‌ای «شاهنامه» را در قالب یک کتاب نوشته‌ام. در این کتاب کوشیده‌ام نثر به گونه‌ای باشد که برای بچه‌ها هم قابل خواندن و فهم باشد.

خیام درباره «شاهنامه» فردوسی اظهار کرد: «شاهنامه» یک سند محترم و معتبر است که در طول زمان دچار تحولات زیادی شده و اتفاقات عجیب و غریبی برای آن رخ داده است. در طول این سال‌ها عده‌ای از بزرگان به تصحیح آن کمر همت بسته‌اند، ولی نسخه‌ای که جوانان بتوانند بخوانند تا به حال در اختیار آنان نبوده است. من در این کتاب فکر کردم اگر قصه‌های «شاهنامه» را به گونه‌ای بنویسم و ابیات مهم «شاهنامه» را هم در آن بگنجانم به آشنا کردن بچه‌ها با «شاهنامه» کمک کرده‌ام.

او در ادامه گفت: «شاهنامه» مثل گنجی است که وقتی به آن برخورد می‌کنیم آن‌قدر طلا و جواهر در میان آن پیدا می‌کنیم که تعجب می‌کنیم که چرا تا به حال مهجور مانده است. شاید بخشی از این مسئله به خاطر استادان شاهنامه‌خوانی است که نسبت به آن تعصب دارند و این موضوع مانع خوانده شدن آن توسط بچه‌ها شده است. این در حالی است که آن سوی دنیا غربی‌ها اسطوره‌های‌شان را به صورت کارتون و گرافیک درآورده‌اند و در اختیار کودکان قرار داده‌اند. اما در این‌جا ساحت مقدس فردوسی طوری است که نزدیک شدن به آن را کمی سخت کرده است.

خیام با بیان این‌که سال‌ها برای تألیف این کتاب زمان صرف کرده است، گفت: کتاب باید طوری نوشته می‌شد که از یک طرف زبان ساده‌ای داشته باشد و هم این‌که درست و درمان باشد تا اثر بزرگ فردوسی را خراب نکند و این موضوع زمان زیادی می‌طلبید. این کتاب بیش از 600 صفحه است و ناشرش انتشارات نگاه است.

خیام که سال گذشته کتاب «احمد شاملو، عکس فوری» را منتشر کرده درباره دیگر کتابی که با موضوع زندگی و آثار این شاعر نوشته است، اظهار کرد: عنوان این کتاب «احمد شاملو، چهره‌ای دیگر» است که من در آن سعی کرده‌ام چهره دیگر شاملو را نشان بدهم، اما فعلا امکان چاپش نیست.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: