تفتان و دماوند خواهر خوانده می شوند

1394/1/16 ۱۰:۲۸

تفتان و دماوند خواهر خوانده می شوند

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: عقد خواهر خواندگی بین تفتان بام شرق ایران در خاش و قله دماوند در دستور کار دولت قرار گرفته است. کامبیز مشتاق گوهری روز شنبه در نشست اعضای کارگروه میراث فرهنگی شهرستان خاش افزود: مطالعاتی با کمک کارشناسان ملی و جهانی برای معرفی تفتان و پایش ظرفیتهای آن در دست اقدام است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: عقد خواهر خواندگی بین تفتان بام شرق ایران در خاش و قله دماوند در دستور کار دولت قرار گرفته است.

کامبیز مشتاق گوهری روز شنبه در نشست اعضای کارگروه میراث فرهنگی شهرستان خاش افزود: مطالعاتی با کمک کارشناسان ملی و جهانی برای معرفی تفتان و پایش ظرفیتهای آن در دست اقدام است.

وی با تاکید بر اینکه تفتان بعنوان یکی از جاذبه ها و محورهای مهم گردشگری کشور و منطقه سیستان و بلوچستان محسوب می شود اظهار کرد: تاکنون کار ثبت ملی تفتان انجام شده و برای ثبت جهانی میراث معنوی تفتان برنامه هایی وجود دارد.

گوهری ادامه داد: در سال جدید برای معرفی ظرفیتهای سه کوه تفتان، بزمان و خواجه برنامه های گسترده ای وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: ثبت میراث طبیعی مانند تفتان و گلفشان پیرگل در خاش و کمک به حفظ و نگهداری آنها برای استفاده نسل آینده از برنامه های مهم این سازمان است.

گوهری گفت: ایجاد اقامتگاهها، تله کابین، پیستهای اسکی، موتور سواری و دوچرخه سواری، رستوران و سایر زیر ساختها از عهده میراث فرهنگی خارج است اما این سازمان با صدور مجوزها و حمایت از سرمایه گذاران برای توسعه شاخصهای خدماتی در مباحث گردشگری تلاش می کند.

وی با قدردانی از تلاشهای مجموعه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در شهرستان خاش و تبریک به عوامل دست اندرکار بابت موفقیت های خدمات نوروزی اظهار داشت: خاش با داشتن جذابیتهای متنوع و مزیتهای فراوان خود در سال 94 و سالهای آتی به محور فعال و گردشگر پذیر استان تبدیل می شود.

مشتاق گوهری افزود: منطقه خاش از مزیتهای منحصربفردی برخوردار بوده که این مزیتها در سایر نقاط استان و حتی کشور کمتر مشاهده می شود.

وی ادامه داد: کمک کردن به توسعه گردشگری روستایی خاش و استان با حمایت از فعالان این عرصه و دهیاران با ایجاد دفاتر خدمات گردشگری روستایی در اولویت کاری ما قرار دارد.

وی گفت: مراکز جمعیتی روستایی و عشایری منطقه خاش یکی از جاذبه های بومی گردی بوده و این سازمان با یک راهبرد یکسان، تعامل و همدلی با سایر مسوولان و عوامل دست اندرکار حوزه گردشگری، فرهنگی و صنایع دستی برای معرفی این توانمندی اقدام می کند.

مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان افزود: برای معرفی بیشتر و حفظ و نگهداری میراث فرهنگی بزودی انجمن خیران میراث فرهنگی در استان راه اندازی می شود.

وی اظهار داشت: این استان پر جاذبه و مستعد به دلیل پراکندگی و وسعت بسیار بالا نیازمند مشارکت افراد و سرمایه داران برای حفظ میراث طبیعی و تاریخی است و باید همگان خود را در این امر سهیم بدانند تا این میراث گرانبها برای آیندگان نگهداری شود.

گوهری افزود: برای جبران عقب ماندگی های گردشگری سیستان و بلوچستان برنامه هایی در دستور کار دولت است که بخشی از این ضعف و نیز عدم کارآیی سازمان میراث فرهنگی استان با برنامه های آموزش ضمن خدمت کارکنان، جذب نیروهای متخصص و کارآمد در مباحث شناسایی و ثبت آثار و نیز اطلاع رسانی هدفمند و گسترده جبران خواهد شد.

خاش با 215 اثر تاریخی و طبیعی از جمله قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان به عنوان بام شرق ایران، گل فشان پیرگل، رودخانه های زیبای ایرندگان و کارواندر، دریاچه سردریا، غارهای متعدد، چشمه های آب معدنی، سرد و گرم و نیز قلعه های متعدد تاریخی، بازارچه سرپوشیده و مسجد جامع یکی از مناطق مهم گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می شود.

خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: