جزایر ایرانی خلیج فارس

1393/12/4 ۱۰:۵۰

جزایر ایرانی خلیج فارس

دبا: کتاب «جزایر ایرانی خلیج فارس»به کوشش دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ و مهندس مانی سعیدی در اختیار علاقمندان قرار گرفت. خلیج فارس در مجموع 34 جزیره دارد. از این تعداد 16 جزیره مسکونی و سایر جزایر خالی از سکنه اند. بر اساس شواهد موجود،احتمال داده می شود جزایر خلیج فارس بیش از تعداد کنونی بوده است و اسامی برخی از جزیره ها در کتاب های تاریخی آمده است که امروزه اثری از آنها بر جای نمانده است. چنین به نظر می رسد که این جزیره ها به زیر آب رفته باشند.

 

دبا: کتاب «جزایر ایرانی خلیج فارس»به کوشش دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ و مهندس مانی سعیدی در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

خلیج فارس در مجموع 34 جزیره دارد. از این تعداد 16 جزیره مسکونی و سایر جزایر خالی از سکنه اند. بر اساس شواهد موجود،احتمال داده می شود جزایر خلیج فارس بیش از تعداد کنونی بوده است و اسامی برخی از جزیره ها در کتاب های تاریخی آمده است که امروزه اثری از آنها بر جای نمانده است. چنین به نظر می رسد که این جزیره ها به زیر آب رفته باشند.

دربارۀ اهمیت این قطعۀ حیاتی آبی – خاکی کشورمان همین بس که بدانیم جهان امروز، هر روز که از خواب برمی خیزد، نفس هایش را با عبور نفتکش هایی تنظیم می کند که از کنار جزایر ایرانی خلیج فارس و تنگۀ مهم و استرتژیک هرمز می گذرد.

با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و وجود بیش از 1000 کیلومتر مرز آبی در نوار شمالی خلیج فارس و قرار گرفتن جزایر ایرانی در نقاط حساس آن ، این جزیره ها موقعیتی بسیار ممتاز از نظر نظامی و اقتصادی ایجاد کرده اند، به گونه ای که از طریق برخی از این جزایر از جمله ابو موسی و تنب بزرگ و کوچک، نظارت کامل بر خلیج فارس و تنگۀ هرمز به سهولت امکان پذیر است. وجود ذخایر نفتی در برخی از این جزایر اهمیت این جزایر را صد چندان کرده است.

آشنا شدن با جزایر ایرانی خلیج فارس برای عموم مردم و به ویژه نسل جوان امروزی بسیار ارزشمند است.

هدف نهایی گردآوری این کتاب آشنا کردن خوانندگان با موقعیت، پیشینه، ظرفیت ها و قابلیت های این منطقه از کشور عزیزمان می باشد.

کتاب «جزایر ایرانی خلیج فارس» نگارش دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ و مهندس مانی سعیدی در 159 صفحه  به سفارش نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی اسرار دانش در سال 93 منتشر شده است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: