پیشرفت و عقلانیت در علم

1401/5/23 ۱۰:۰۳

پیشرفت و عقلانیت در علم

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۵مرداد ساعت ۱۵ به نقد و بررسی کتاب «پیشرفت و عقلانیت در علم» اختصاص دارد که با حضور غلامحسین مقدم‌حیدری، شهرام شهریاری، محمدرضا اسمخانی، محمدمهدی هاتف و حامد بیکران‌بهشت برگزار می‌شود.

 

تاریخ علم عموما به مثابه تاریخ توسعه بهترین و موفق‌ترین نظریه‌های علمی تصویر می‌شود. اما آیا بهتر و موفق‌تر بودن یک نظریه علمی با عقلانی بودن آن نیز تلازم دارد؟ و اساسا در رقابت میان نظریه‌های علمی و ارزیابی آن‌ها، عقلانی بودن آنها چه جایگاهی دارد؟ همین پرسش‌های ساده چالش‌های بسیاری را برای فلسفه علم معاصر رقم زد، از جمله اینکه آیا علم اساسا فعالیتی عقلانی است یا خیر، و اگر آری، عقلانیت علمی را، به ویژه با نظر به قضاوت تاریخ چگونه می‌توان صورت‌بندی کرد؟ اما غوغایی که این مسئله به راه انداخت دامن مسائل دیگر را نیز گرفت، که از جمله آنها مسئله پیشرفت علم بود. برای نمونه، این تصور بدیهی به چالش کشیده شد که تاریخ علم حاکی از نوعی پیشرفت است: پیشرفت ساده و خطی نظریه‌های جدیدتر از بطن نظریه‌های قبلی از این قرار، صورت‌بندی شفاف و دفاعی نظری از اصل ایده پیشرفت در علم نیز ضرورت یافت. کتاب حاضر مجموعه‌ای از مقالات برجسته در باب دو مسئله‌ی مرتبط عقلانیت و پیشرفت در علم است؛ مقالاتی که در عین حال گواهی محکم بر درهم تنیدگی فلسفه علم و تاریخ علم‌اند.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه  ۲۵مرداد ساعت ۱۵ به نقد و بررسی کتاب «پیشرفت و عقلانیت در علم»  اختصاص دارد که با حضور غلامحسین مقدم‌حیدری، شهرام شهریاری، محمدرضا اسمخانی، محمدمهدی هاتف و حامد بیکران‌بهشت برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: